חבר מועצת העיר חולון לשעבר, עמוס ירושלמי, הקים את עמותת "יד לחבר" בשכונת ג'סי כהן לפני למעלה מ־20 שנה והיא אחת מהעמותות הפרטיות הוותיקות ביותר בחולון, שמחלקת סלי מזון ל־400 משפחות.
7 צפייה בגלריה
(עמוס ירושלמי | צילום: קובי קואנקס )
בימי הקורונה ירושלמי הגביר פעילות, אך גילה כי דווקא בשעת משבר זרם התרומות נסגר. "הרבה אנשים פרטיים שהיו תורמים כבר לא יכולים, יש לנו מעט מאוד תרומות, אך למזלי רוב הקבועים ממשיכים לתרום.
"היום אנחנו לא מסייעים רק למשפחות במצוקה שכולנו מכירים אלא גם ל'עניים חדשים', צעירים שמעולם לא נזקקו לעזרה ופתאום מצאו את עצמם עם מקרר ריק. אנשים בני 50 פלוס שפוטרו בשיא הקריירה, חלקם שנים בודדות לפני הפנסיה, וברגע אחד החליפו צד. אנשים הפכו מתורמים לנתרמים.
"לרובם מאוד קשה לבוא לכאן, הם שולחים חבר או מתקשרים איתי דרך הטלפון אבל אני מנסה להסביר להם שאין בושה במצבם וזה הלקח של כולנו מהקורונה. אף אחד לא חסין מפני העוני".
ירושלמי מספר על החשש מהרגע בו יעצרו התרומות: "עמותה לא יכולה להוציא צ'ק בלי כיסוי, אני קונה עופות והיד רועדת כשאני חותם על הצ'ק, רק מייחל שהכל יעבור בשלום".
חולון

"בית להיות": סלי מזון וגם עוגה וזר פרחים לקשישים בודדים

מנהלת "בית להיות" (חולון) לשעבר, מיטל שרון, היא מפעל חסד של אדם אחד. היא אמנם עזבה את עבודתה בבית להיות להנצחת השואה אך ממשיכה בפעילותה למען שורדי שואה וקשישים. בימי החג היא מרכזת את התרומות עבורם ומשדרגת את חוויית הנתינה עם גישה אישית וברכת חג.
7 צפייה בגלריה
מיטל שרון
מיטל שרון
מיטל שרון
( צילום: ינאי רובחה)
"בפסח הוצאנו 300 סלי מזון, אז אני מניחה שבראש השנה יהיו אפילו יותר. לשמחתי יש הרבה מתנדבים צעירים שרוצים לעזור ואת הפעילות אנחנו מחלקים לשלוש: ארוחות חג לקשישים עריריים, סלי מזון למשפחות ומיזם חדש של עוגה וזר פרחים לקשישים שבעיקר זקוקים ליחס חם. מדובר במיזם שניסיתי לראשונה בט"ו באב והיתה היענות מדהימה, 800 זרים חולקו בכל הארץ. הרעיון הוא בעיקר לברך בחג שמח וליצור מפגש חג בין המתנדב לקשיש, כמובן תחת הגבלות הקורונה, כך שאם ירצו יוכלו לשמור על קשר גם בהמשך".
בין היתר שרון גם מסייעת לגייס ציוד למשפחות נזקקות: "הביקוש עלה באופן משמעותי, מחשבים, מיטות, שולחנות עבודה, יש הרבה משפחות שדווקא בימים אלו זקוקות לציוד ואני מקפידה לחבר בין המוסרים למי שצריך בצורה מהירה ויעילה".

"חסדי נעמי": "למרות הירידה בתרומות, חייבים לעמוד בקצב הבקשות"

400 משפחות נמצאות במאגר של עמותת "חסדי נעמי" בבת ים ומקבלות אחת לחודש ארגז מצרכים, ופירות וירקות אחת לשבועיים, כאשר הכל מחולק על פי כמות הנפשות והרכב המשפחה, כלומר, "אם יש תינוק אנו דואגים גם למטרנה", לדבריה של מירי יהודה, מנהלת סניף בת ים של העמותה.
7 צפייה בגלריה
מירי יהודה
מירי יהודה
מירי יהודה
(צילום פרטי)
"אין ספק שאנחנו נמצאים היום בימים קצת אחרים, בגלל הקורונה. אני יכולה להגיד שכמות המצרכים שאנו מקבלים הוכפלה, יש כל הזמן עוד ועוד בקשות חדשות. דבר נוסף שהשתנה זה גם אופן החלוקה, הרבה פונים אלינו ואומרים שהם נמצאים בבידוד ואנו צריכים לשנע את המצרכים עד פתח ביתם, בעזרתם האדיבה של המתנדבים".
עם זאת מוסיפה יהודה ש"למרות שכמות הבקשות עלתה כמות התרומות לעמותה ירדה, "אבל אין לנו ברירה - אנחנו חייבים לעמוד בקצב ולהצליח לספק עזרה לכל המבקשים".
בראש השנה, כבכל שנה, מתכננת העמותה לחלק למעלה מ־1000 מארזים. "בניגוד לשאר השנה, שיש ועדה שאותה עוברות המשפחות, בראש השנה כל מי שמבקש עזרה העמותה מאשרת ואנו מחלקים גם תלושים לקניות".
ומי שמעוניין לסייע, כדאי שיידע שבחסדי נעמי תמיד שמחים למתנדבים: "כיוון שהפירות והירקות שנשלחים אלינו מגיעים במכולות של 500 קילו, המתנדבים עוזרים למיין ולחלק למארזים. בתקופת הקורונה זה קריטי מאחר שאסורה התקהלות והחלוקה לוקחת הרבה זמן".
חולון

ועד ההורים העירוני: "אנשים מתגייסים ועוזרים וזה מחמם את הלב"

יו"ר ועד ההורים העירוני בחולון, בת אל בן דויד, מגייסת הורים, תלמידים ומתנדבים בכל חג לארגון סלי מזון. יחד עם שותפה לעשייה, המוזיקאי עדי לאון, הם מארגנים מאות סלי מזון שנמסרים על ידי מתנדבים בכל רחבי העיר.
7 צפייה בגלריה
בת אל ולאון
בת אל ולאון
בן דויד ולאון באריזות
(צילום: פרטי)
כשימי הקורונה פגעו בתרומות, בן דויד מצאה דרך מקורית לעודד תרומות, באמצע היום או באישון לילה היא מעלה פוסט עם בקשה פשוטה, לדוגמה 100 חבילות פסטה או 80 בקבוקי שמן. הכסף עובר דרך אפליקציה ובלחיצת כפתור ומבלי לצאת מהבית כל אחד יכול להפוך לחלק מארגון החסד שלה: "יש לנו נוער נהדר", היא אמורת, "ואנשים כל הזמן מתגייסים, עוזרים וזה מחמם את הלב".
הגיוס בשיטת "תפסתי ראשון" כנראה מצליח כי בימים אלו בן דויד ולאון מסיימים לארוז מאות סלי מזון: "בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לעדי אמון סיידון מנהלת מתנ"ס לזרוס, שחר בוזגלו אב הבית של המתנ"ס והשוטר הקהילתי בג'סי כהן עירן תמיר, לפאני סבג, מלי לאון, יעל טואיאן, לילך דניאל ומאירה עמיר".

הרצי טלמון: "הקורונה אילצה אותי להגדיל את סלי המזון"

אבי המתנדבים בחולון הוא הרצי טלמון, שרגיל להיות בחזית חלוקת סלי המזון. ביתו הפרטי כבר זכה לשם "המפקדה", ובו נאספים מתנדבים ותרומות מכל הארץ.
7 צפייה בגלריה
הרצי טלמון
הרצי טלמון
הרצי טלמון
(צילום: קובי קואנקס)
בימים אלה מערך החלוקה של טלמון נתקל בקשיים כיוון שעקב מצבו הבריאותי הוא בקבוצת סיכון, ולמרות זאת "אני לא מגייס מתנדבים חדשים, מקפיד לעבוד רק עם המוכרים והקבועים שיודעים מה צריך לעשות כי חלק גדול מהעבודה נעשית מבלי לפגוש אותם. אני מתאם דברים בטלפון ומשאיר סלי מזון במרפסת שיאספו אותם, המתנדבים הקבועים יודעים מה צריך לעשות והם ממשיכים לבוא לתת מעצמם.
"כמובן שהשנה האתגר יותר קשה, יש יותר אנשים שזקוקים לעזרה ומי שמבקש בדרך כלל צריך כמויות גדולות יותר מבדרך כלל כי המאבק ארוך ומורכב. הקורונה אילצה אותנו להגדיל את סלי המזון לא רק במספרים אלא גם בתוכן, אנשים זקוקים לעזרה".
גם בפן האישי טלמון מודה כי הוא נלחם להמשיך להפעיל את המפקדה שלו: "מפאת מצבי אני רואה פחות את הנכדים ואת אימא שלי, זה לא קל ואני מייחל לימים טובים יותר שכולנו נשוב להיפגש ונהיה בריאים".

"והגדת עזרא מגד": "הדגש אצלנו הוא על התהליך השיקומי"

העמותה שהוקמה לזכרו של סמ"ר גד יצחק עזרא מבת ים, אשר נפל במסגרת תפקידו בצבא, הוקמה במטרה לתת סיוע הוליסטי למשפחות נזקקות בבת ים ומחוצה לה. הסיוע ניתן במגוון רחב של נושאים והדגש הוא עזרה למשפחות לצאת ממשבר לצמיחה.
7 צפייה בגלריה
אור מלכה. הניסיון והלוגיסטיקה
אור מלכה. הניסיון והלוגיסטיקה
אור מלכה. הניסיון והלוגיסטיקה
(צילום: קובי קואנקס)
בשגרה העמותה מטפלת במשפחות באופן קבוע, לדבריה של אור מלכה מנכ"לית העמותה, "המשפחות עוברות תהליך משמעותי שמטרתו לעזור להם לצאת מחובות שנקלעו אליהם ולהתקדם בחיים - ברמת התעסוקה, חינוך לילדים, הגשמה עצמית - ובכך לעזור לשפר את מצבם הכלכלי.
בנוסף לכך, המשפחות מקבלות סלי מזון אחת לשבועיים אך הדגש אצלנו הוא על התהליך השיקומי, כדי לא ליצור תלות בסלי המזון שלנו. בכל הנוגע לראש השנה, אם בשבוע רגיל אנו מחלקים 50 סלים, לקראת החג אנו מגיעים כבר לכ־150 סלים, בעזרת חבירה לעמותת 'אחים לסמל' של אוהדי מכבי תל אביב".
ואם תהיתם, "בעקבות הקורונה יש אלינו יותר פניות של משפחות הזקוקות לסיוע, זה לא קל אבל אנחנו משתדלים כל הזמן לצאת בפרויקטים חדשים של גיוס תרומות. בנוסף לכך נשמח תמיד למתנדבים נוספים שיוכלו לעזור בשינוע הסלים למשפחות, שאנחנו משתדלים לצאת אליהן".

"עזרא מכל הלב": "להמציא את עצמנו מחדש"

העמותה נוסדה לפני שבע שנים בבת ים, על ידי כמה בחורים צעירים ששמו לעצמם למטרה לעזור לשורדי השואה בעיר בכל נושא, החל ממזון, ליווי בביקורים בקופות חולים ועד לתיקונים בבית. אך מתקופת הקורונה העמותה גדלה ואף חצתה את גבולות בת ים. בחודשים האחרונים, מתמקדת העמותה בלספק ארוחות חמות לכבוד ערב שבת לשורדי השואה בבת ים.
7 צפייה בגלריה
קטי מגדיש
קטי מגדיש
קטי מגדיש
(צילום פרטי)
לקראת ראש השנה, מקווים חברי העמותה להגדיל את הכמויות, כך על פי קטי מגדיש, סמנכ"לית השיווק והאחראית על כוח האדם והקבוצות בעמותה. "בשוטף אנו הגענו כבר לכ־60 מנות חמות שאנו מחלקים מדי שבוע והשאיפה היא להגיע ל־200 לכבוד ראש השנה. תרומות המזון מגיעות גם מכיוונים בלתי צפויים, לדוגמה אני עושה פעם בשבוע סיבוב ברחוב בלפור והעסקים המקומיים נרתמים.
"כבר קיבלנו הבטחה לעוגות דבש וחלות, אבל זה עדיין לא מספיק, כעת אני מחפשת תפוחים ודבש שאנחנו רוצים לצרף לכל מארז. הלב שלנו נפתח מחדש בכל שבוע וממש יורדות לי דמעות על הרצון הטוב שיש לכולם לעזור ולהירתם. לדוגמה פנייה מרגשת שקיבלתי לאחרונה מעמותה ששמה 'צעד קדימה', שבה יש ילדים ומבוגרים עם שיתוק מוחי ומוגבלויות פיזיות והם רוצים להגיע, לבשל ולארוז איתנו את המנות.
"ויש את הקושי של הקורונה. אנו חיים בעולם חדש, וזו תקופה שלא תיגמר בקרוב, ועלינו לדעת להמציא את עצמנו מחדש כי הפניות גדלות ומתעצמות ואנחנו חייבים לספק את הסחורה".