במשך שנים מתמודדות הערים חולון ובת ים עם רעש המטוסים, הרשויות מנסות לקדם מהלכים של 'לילות שקטים', הסטת נתיבים ואף תביעה משפטית בדרישה לפיצויים, אך שיפור לא נראה באופק.
1 צפייה בגלריה
מטוס
מטוס
מטוס
(צילום ארכיון: אבי מועלם)
ראש עיריית חולון, מוטי ששון, משמש כיו"ר פורום יישובי עוטף נתב"ג ופועל בנושא על בסיס קבוע, כאשר לא פעם סיפר ששון כי הוא סובל מרעש המטוסים באופן אישי. המאבק המשפטי לא זוכה להצלחה גדולה. בבת ים, לעומת זאת, זכתה הרשות בפיצוי על העוול הסביבתי שנגרם לתושביה, בעקבות פסיקה של בית המשפט שגרעה ערים מבוססות כמו חולון וראשון לציון.
ואם כל זה לא מספיק, ביולי 2019 עם סגירת שדה דב המיתולוגי עברו נתיבי התעופה הפנימיים של ישראל, מהמרכז לאילת, לשדה התעופה נתב"ג וגרמו להחמרה ברעש המטוסים. בשלב זה התושבים כבר החלו להתייאש מהמצב אך אז הגיע ה'טוויסט' המפתיע בעלילה.
עם התפרצות הנגיף החל מספר הטיסות בישראל להצטמצם באופן משמעותי ובימים אלה שדה התעופה נתב"ג כמעט נטוש. מי שמרוויח מהמצב החריג הזה אלו תושבי חולון ובת ים שלראשונה נהנים משקט מוחלט בלילות. "זה כל כך מוזר ושונה שכשעובר מטוס אנחנו מרימים את הראש ומופתעים", מספרת תושבת שכונת פנחס איילון בחולון, לבנת בן אבן, "ממצב שבו היינו רגילים לרעש קבוע ובלתי פוסק, רעש מטוסים הפך לחריג. אנחנו כמובן לא מברכים על כך ובוודאי לא שמחים שכל המדינה הושבתה, אבל בימים שכל עם ישראל מסתגר בבית לנו לפחות יש קצת שקט".
גם השכנים של נתיבי איילון, שרגילים לעומסי תנועה שיוצרים מטרד רעש קבוע, גילו בשבועות האחרונים שהחיים יכולים להיות הרבה יותר שקטים. "הילדים שלי לא זוכרים תקופה שהיה כאן שקט בבקרים", מספרת דיירת מרחוב הטייסים בחולון, עדינה לוי. "זה לא רק הרעש אלא גם הרעידות של המבנה, אנחנו רגילים שבשבע וחצי בבוקר כל הבית על רטט ופתאום דממה, כמו שבת. ממש תענוג. הלוואי שבכל יום הכבישים לא יהיו עמוסים - האוויר יהיה פחות מזוהם, ואולי אחרי שהקורונה ייעלם, נשמר הרגלים טובים שאימצנו בימים האלה, כמו עבודה מהבית".