המתפללים של בית הכנסת הוותיק 'זיכרון קדושים' בבת ים שהוקם על ידי ניצולי שואה וכעת עומד בפני סכנת סגירה, פונים לציבור ומבקשים: 'עזרו לנו לשמור על בית הכנסת מפני קריסה'.
3 צפייה בגלריה
חזן בית הכנסת משה עסיס והפיגומים סביב המבנה
חזן בית הכנסת משה עסיס והפיגומים סביב המבנה
חזן בית הכנסת משה עסיס והפיגומים סביב המבנה
(צילום: סמי טהרני)
קראו עוד:
"בית הכנסת 'זיכרון קדושים' הוקם בשנת 1953 על ידי ניצולי שואה והמיקום שלו הוא אחד היפים והמיוחדים בעיר, על גבול בת ים – יפו", משתף משה עסיס, חזן בית הכנסת אשר ממוקם ברחוב יפת ('הגבול').
על פי המתפללים במקום, למרות מצבו הרעוע של בית הכנסת הוא משרת כמה עשרות משפחות המתגוררות באזור. "אני מתפלל פה רק כארבע שנים, למרות שבית הכנסת קיים כמעט 70 שנה. זה מבנה כל כך יפה, חבל שבמקום לשמר אותו ולשמור עליו ועלינו, רוצים להוריד אותו", מספר אחד המתפללים ומוסיף: "לפני כמה שנים המקום הוגדר כמבנה מסוכן ורצו כבר אז לסגור את בית הכנסת, אבל לאחר שעמדנו על שתי הרגליים האחוריות, חברת 'עמידר' אשר אחראית על המבנה, גידרה את המקום כדי שהוא לא יתמוטט חס וחלילה ומאז אנו מנהלים עימם משא ומתן על השיפוץ של בית הכנסת".
"שיפוץ המבנה לא נראה באופק ובינתיים המקום עומד רעוע, עד שלבסוף לא תהיה לנו ברירה ונצטרך לעזוב", מוסיף עסיס החזן אשר לדבריו מתפקד גם כגבאי, שמש והמנקה של המקום. "אני בעצם דואג להכל בבית הכנסת - פותח וסוגר, זוהי שליחות עבורי, לטפל במקום הזה שמתפללים בו אחרוני שורדי השואה שמתגוררים בקרבת מקום. אבל לצערי נראה שבקרוב המבנה היפיפה יתמוטט לגמרי, והרשויות ממשיכות לגלגל אותנו מאחד לשני".
3 צפייה בגלריה
הפיגומים שנבנו סביב המבנה הרעוע
הפיגומים שנבנו סביב המבנה הרעוע
הפיגומים שנבנו סביב המבנה הרעוע
(צילום: סמי טהרני)
שווי השיפוץ במקום על פי עסיס, מוערך בכמה עשרות אלפי שקלים ולכן, "המתפללים החליטו להפסיק לחכות לרשויות שרק מבטיחות, ומבקשים כעת לגייס כסף על מנת שנשפץ את המקום בעצמנו, בכדי שהמקום ימשיך לפעול ואנו נוכל להמשיך להתפלל בו".
תרומות אפשר להעביר ל'בית הכנסת המרכזי זיכרון קדושים' מס' חשבון 299336 סניף, 425, בנק מזרחי טפחות. בית הכנסת הינו עמותה מס' 580565505.
3 צפייה בגלריה
בית כנסת 'זכרון קדושים'
בית כנסת 'זכרון קדושים'
בית כנסת 'זכרון קדושים'
(צילום: סמי טהרני)
מעמידר נמסר: "תחילה נבהיר כי לא מדובר בדיור ציבורי אלא בנכס הנמצא בבעלות רשות הפיתוח (רמ״י) שאנו מנהלים עבור רשות הפיתוח ברחוב יפת ביפו.
"אנו פועלים בשיתוף נציגי בית הכנסת וציבור המתפללים, כדי לטפל בנדרש ולשמר את שגרת הפעילות במקום, כמו כן גם נעשה נסיון מול רבנות ת״א יפו לאתר עבורם מקום חליפי. במקביל, גידרנו את האזור לרבות שילוט ותחמנו חלק מהמתחם, כך שלא ניתן יהיה להיכנס אליו. כאמור הוקצה שטח לטובת המשך הפעילות, כאשר אדריכל מטעמנו פועל להשלמת התכנון ולקידום היתר בנייה מול הרשות המקומית (עיריית תל אביב יפו) לטובת ביצוע העבודות הנדרשות להסרת הצו. בהמשך לאופן בו פעלנו עד כה, נמשיך לעמוד בקשר מול נציגי בית הכנסת לטובת קידום הנושא.
"אנו מצרים על אי הנוחות הזמנית".
כל העדכונים - חדשות בת ים