סוס פוני ששימש לטיולי ילדים וננטש כי שבר רגל, אתון שנלכדה בגדר תיל וגססה ועוד כ־500 חמורים, סוסים, פרות, כלבים, חתולים, עזים ותרנגולות קטועי רגליים, עיוורים, הלומי נפש ונטושים. כל אלה מקבלים טיפול ועוברים שיקום במקלט של "להתחיל מחדש", עמותה ללא מטרות רווח העוסקת בחילוץ ובהצלה של בעלי חיים.
קראו גם:
7 צפייה בגלריה
לילו האתון
לילו האתון
לילו האתון
(צילום: אלעד גרשגורן)
המקלט, בחוות החיות השיקומית "להתחיל מחדש" במושב גאולי תימן, קולט ומשקם בעלי חיים שחולצו מהרחובות ומתעשיות מן החי. מתגוררים בו בעלי חיים שהגיעו מכל רחבי הארץ לאחר שעברו התעללויות אכזריות, הזנחה קשה או נטישה. כאן, במקלט, הם מקבלים שם, תוכנית שיקום, טיפול רפואי, הזדמנות לחיי חופש, אהבה ושלווה וגם סיכוי להתחיל מחדש.
השבוע בעלי החיים עוברים למתחם חדש ומשודרג במושב חרות בלב השרון. לצד האתגר הלוגיסטי בהעברת מאות בעלי החיים, מדובר בסיפור מרגש של הפיכת שיקום בעלי חיים למפעל חיים של ממש.
7 צפייה בגלריה
מטפלות 24/7: מיטל פורסטר, תמרה קטלן , שרון כהן ושרה פבלוב
מטפלות 24/7: מיטל פורסטר, תמרה קטלן , שרון כהן ושרה פבלוב
מטפלות 24/7: מיטל פורסטר, תמרה קטלן , שרון כהן ושרה פבלוב
(צילום: אלעד גרשגורן)

רק מטפלות

מה שמיוחד במקום, למעט בעלי החיים, הוא שמי שמטפל ב"חוסים" הן נשים בלבד: מיטל פורסטר (26), תמרה קטלן (30), שרה פבלוב (30), תום קורדובה (30), מיכל ליאור (33) ושרון כהן (39), מקימת העמותה.
"הקמתי את המקום לפני כשלוש שנים", מספרת כהן. "התשוקה שלי להציל בעלי חיים החלה אצלי כילדה. מגיל 14 התחלתי להתנדב בעמותות שונות למען בעלי חיים ולעבוד בתור סייעת במרפאות וטרינריות. יש לי ניסיון של כעשרים שנה בטיפול בסוגים שונים של בעלי חיים שנאספו מהרחובות ומתעשיות החי למיניהן, כגון חמורים, עזים, כבשים, תרנגולות, ארנבים, חתולים, כלבים ועוד.
"תמיד התעסקתי עם בעלי חיים, זה מה שאהבתי ומשם העולם הזה רק הלך והתפתח אצלי, בלב ובראש".
כהן, צמחונית מילדות, אומרת כי תמיד הרגישה חוסר הבנה מצד הסביבה לאופן שבו היא מתייחסת לבעלי חיים. "התחלתי לאסוף הביתה חיות משק עזובות והצלחתי להציל אותם. גרתי עם הוריי בדירה בקומה שנייה בגבעתיים, וזה לא מנע ממני לאסוף עזים וכבשים ולהכניס אותם הביתה. מסכנים ההורים שלי. לימים עזבתי את הבית לבית קרקע, וגם לשם הבאתי עזים, תרנגולות, מה לא.
"לאחר כמה שנים החלטתי לעבור למקום עם שטח גדול כדי שאוכל להשאיר את החיות אצלי. עברתי לשטח ברמת השרון אבל אז התחלתי לאסוף גם חמורים, כאלה שסוחבים עגלות בתנאים מחרידים או שעברו התעללויות. מצאתי אתון צעירה וכשניסיתי למצוא לה בית ופרסמתי את סיפורה, קיבלתי בתגובה סיפורים נוספים מאנשים על מקרים קשים. התייחסו אליי כאילו כבר יש לי עמותה להצלת בעלי חיים והפנו אליי בעלי חיים נוספים עם מקרים קשים. פשוט התחלתי לאסוף אותם בלי שליטה. היו מקרים כל כך קשים שלא יכולתי להשאיר אותם. החלטתי שעליי להקים עמותה, גם מבחינה כלכלית, ולחפש שטח גדול יותר".

זמן לעבור

לפני כשלוש שנים וחצי פתחה כהן בקמפיין גיוס המונים להקמת עמותה להצלת חיות משק. הקמפיין הצליח מאוד והיא שכרה מקום בגאולי תימן. מספר החיות גדל ובימים אלה יש בחווה 107 חמורים, 28 סוסים, כ־50 עזים וכבשים, ארבע פרות, 120 חתולים וכ־70 תרנגולות.
למה אתם עוזבים?
"הגיע הזמן לעבור למקום גדול ומשודרג יותר. שכרנו 17 דונם במושב חרות, שזה פי שלושה ממה שיש לנו היום. מדובר במקום שהיה פעם דיר כבשים, על גבעה קטנה, הכל ירוק מסביב, מקום מקסים. תושבי חרות מקבלים אותנו בזרועות פתוחות. התקשרו אלינו עשרות תושבים ששמעו שאנחנו עוברים לשם והציעו את עזרתם".
איך תעברו?
"במשאיות, בקרונות של סוסים וחמורים. המעבר ייקח כמה ימים".
מה קורה מבחינת טיפול רפואי?
"לכל בעל חיים יש את הווטרינר שלו. לעזים, כבשים ופרות יש וטרינר משלהם. חתולים אנחנו לוקחים לווטרינר. לעיתים אנחנו מעבירים בעלי חיים שחלו לבית החולים הווטרינרי בבית דגן. אם בעל חיים נמצא בשטח והוא פצוע מאוד הוא עובר ישירות לבית החולים, ואחר כך הוא מגיע אלינו".
הטיפול בבעלי חיים הוא מאוד אינטנסיבי, איך אתן עובדות?
"נכון, אנחנו עובדות גם ביום וגם בלילה".
ומה בנוגע לכלכלת המקום? איך מגייסים את הכסף?
"הרבה אנשים טובים תורמים לנו באמצעות הוראות קבע, אפילו סכומים קטנים. אנחנו מפרסמים באתר שלנו סיפורים על בעלי החיים, מעלים פוסטים עם לינק לתרומות בכל מיני צורות. המקום מתקיים אך ורק על תרומות של אנשים טובים".
7 צפייה בגלריה
גלית העז הננסית
גלית העז הננסית
גלית העז הננסית
(צילום: אלעד גרשגורן)
גלית העז הננסית
גיל משוער: 2.5
מה קרה לה? גלית נולדה עם פגיעה נוירולוגית קשה אצל משפחה. הם הביאו אותה לחווה בגיל ארבעה חודשים. הייתה להם אופציה להרדים אותה, אבל הם בחרו שלא. היא מתנהלת עם כיסא גלגלים ייחודי לעזים, יש לה גם מתקן שתומך בה בצדדים והיא מסוגלת ללכת איתו קדימה ואחורה. יש לה מיטה של כלבים, היא נמצאת בחדר ממוזג וצריך להגיש לה אוכל ומים.
הטיפול: פיזיותרפיה, דיקור והשגחה מסביב לשעון.
7 צפייה בגלריה
ריקי הכבשה
ריקי הכבשה
ריקי הכבשה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ריקי הכבשה
גיל משוער: 5
מה קרה לה? ריקי, כבשה חמודה ועדינה, חולצה על ידי הווטרינר הרשותי של ירושלים. היו אמורים להעלות אותה קורבן בהר הבית, אבל הצליחו להוציא אותה. היום היא משוקמת, היא מאוד חברותית ונמצאת עם עדר של עשר כבשים.
הטיפול: סיוע נפשי ארוך מאוד, המון התניות חיוביות.
7 צפייה בגלריה
חיליק החמור
חיליק החמור
חיליק החמור
(צילום: אלעד גרשגורן)
חיליק החמור
גיל משוער: 4
מה קרה לו? חיליק נראה לפני שנה וחצי בבוצה טובענית באזור ים המלח. הוא צולם במקרה על ידי בחור שהעלה רחפן לאוויר. הוא ראה חמור אחד שלא החזיק מעמד, טבע ומת, ולידו את חברו שעדיין עומד על רגליו. הווטרינר הרשותי של אזור ים המלח, ד"ר חיליק מרום, הוזעק מיד למקום. הוא הקפיץ את יחידת חילוץ ערד, מועצה אזורית תמר ורשות הטבע והגנים. מסתבר שהחמור עמד שם חמישה ימים לפחות.
הטיפול: הוא פונה לבית החולים הווטרינרי, קיבל אינפוזיה, שיכוך כאבים, טיפול בכוויות המלח ואמבטיה מושקעת.
7 צפייה בגלריה
גוסטב הסוס
גוסטב הסוס
גוסטב הסוס
(צילום: אלעד גרשגורן)
גוסטב הסוס
גיל משוער: 25
מה קרה לו? גוסטב נמצא במצב של תת־תזונה קשה ואפיסת כוחות בשדות מאחורי רמלה. הוא היה מיובש, חלש מאוד, בכל פעם שנשכב לא הצליח לקום. הוא סוס מאוד מבוגר שכבר לא היה בו "שימוש", כזה שאי אפשר לרכב עליו, והוא נזרק אל מותו. גוסטב שוחרר מבית החולים לפני ארבעה חודשים. הוא מקבל תזונה של דייסות מועשרות. אנחנו משקמים אותו נפשית ומחזירים לו את הביטחון. אין לו שיניים טוחנות והוא יצטרך לקבל דייסות לשארית חייו.
הטיפול: הוא פונה לבית החולים ושהה שם מעל 100 ימים כשהוא מתגורר בתא עם מנוף. עבר שני הליכים כירורגים לניקוז וניקוי דלקת קשה בשריר הרגל האחורית. קיבל נוזלים לווריד, אנטיביוטיקה ושיכוך כאבים, טיפול שיניים ותזונה מיוחדת.
7 צפייה בגלריה
מאיה העז
מאיה העז
מאיה העז
(צילום: אלעד גרשגורן)
מאיה העז
גיל משוער: 3.5
מה קרה לה? מאיה הגיעה מדיר בשר-חלב כשהייתה בת שבועיים. היא סבלה מדלקות מפרקים קשות שגרמו לה לשיתוק כמעט מוחלט בכל ארבעת רגליה. לאחר חודשיים של מלחמה על חייה, מאיה למדה לעמוד ולאט לאט ללכת. היום מאיה היא עז גדולה ובריאה שחולקת את חייה בעדר העזים שלנו עם עוד מעל 30 עזים משוקמות, ניצולות תעשיית המזון.
הטיפול: הזרקות אנטיביוטיקה למפרקים, דיקור, המון פיזיותרפיה.
לילו האתון
גיל משוער: 10
מה קרה לה? לפני שנתיים וחצי פנה אלינו בשלוש לפנות בוקר שוטר ממשטרת טייבה. הוא סיפר שבסיור הוא נתקל באתון פצועה ומבוהלת שרצה על כביש מהיר, נגד כיוון התנועה, כשהיא עם שרשראות עגלת המשא עליה, מדממת ובורחת על נפשה. את לילו פינינו מיד לבית החולים הווטרינרי בבית דגן, שם טיפלו לה מיד בפצעים והורידו את שרשראות העבדות מפניה ומגופה. היא עמדה במשך שבועות עם הפנים אל הקיר, הגיעה שבורה ומצולקת נפשית. במשך היום לא היה ניתן להתקרב אליה, אבל בלילה היא הייתה נינוחה יותר. עם הזמן הבנו שלעגלות רותמים אותם רק בבוקר, ולכן היא לא נתנה להתקרב אליה במשך היום. לאחר כמה חודשים גילנו שהגיעה בהיריון. היא המליטה עַיִר יפהפה, קראנו לו סטיץ'. מאז ההמלטה לילו חזרה לחיים, גילתה והבינה שיש לה עבור מי לחיות.
הטיפול: משחות, אנטיביוטיקה, אינפוזיה ושיכוך כאבים. הרבה מאוד שיקום נפשי.
לתרומות ניתן להיכנס לדף "שומרים על הבית של בעלי החיים".