תושבים רבים בת ים התעוררו הבוקר (רביעי) לעשרות שלטים שנתלו על ארונות חשמל ברחוב רוטשילד וברחבי העיר. בכרזות שנצבעו בשחור-אדום-לבן צוייר חייל ישראלי עם ידיים מגואלות בדם. מעל התמונה התנוסס כיתוב ברוסית שבו נכתב: "לא רק רוסיה היא מדינה כובשת".
3 צפייה בגלריה
כרזות ברוסית נגד ישראל נתלו לאורך רחוב רוטשילד בבת ים
כרזות ברוסית נגד ישראל נתלו לאורך רחוב רוטשילד בבת ים
כרזות ברוסית נגד ישראל נתלו לאורך רחוב רוטשילד בבת ים
(צלם לא ידוע, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים)

מה עומד מאחורי הכרזות האלה ולמי הן כוונו? קהל היעד היה דוברי הרוסית שמתגוררים בבת ים, נתון המוערך בלמעלה מ-35% מהאוכלוסייה מדור ראשון שנולד במדינות חבר העמים, ועד 50% מהתושבים, אם מכלילים דור שני ושלישי שנולד בארץ ויודעים לקרוא את השפה הרוסית. המטרה הייתה ככל הנראה "לשכנע אותם" כי מדינת ישראל כובשת בעזה, בדיוק כמו שהצבא הרוסי כובש באוקראינה.

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
ארנסט איתן איבניצקי
ארנסט איתן איבניצקי
ארנסט איתן איבניצקי. "מביש לראות שלט כזה בבת ים
(צילום: פרטי)

ארנסט איתן איבניצקי, תושב ופעיל חברתי בבת ים, בוגר תואר ומתמחה בבמשפטים מאוניברסיטת בר אילן, היה בין הראשונים שהבחינו בכרזות המודבקות ברחבי העיר, ומיד פעל בכוחו כדי להפנות את תשומת לב העירייה על מנת להסיר את השלטים וכמה שיותר מהר.
מה חשבת כשראית את השלטים האלה?
"מביש לראות שלט כזה בבת ים. רבים מתושבי בת ים התגייסו לסייע לאזרחי אוקראינה שנמצאים תחת הטרור הרוסי ורצח העם שרוסיה מבצעת שם. בת ים היא עיר שהתגייסה בענק אחרי השבעה באוקטובר לסייע לחיילים ומוכרת בצביון הפרו-ישראלי שלה. עיר שהפכה לחמ״ל סיוע ענק לחיילים כבר בצאת שמחת תורה וקלטה המון משפחות מפונות, עיר עם לב ענק, פתאום לראות כאלה שלטים שמשווים בין שכירי חרב שפועלים כיום בשביל צבא רוסיה ובין החיילים הישראליים ומנסים לצייר אותה באור שלילי. אין מקום לשלט כזה או לאמירות כאלה. זה עושה עוול לעיר שלנו, חייבים לטפל במיידי בוונדליסטים שתלו את השלטים האלה".

3 צפייה בגלריה
דוד אגייב
דוד אגייב
דוד אגייב. "זה לא רק מעשה גזעני"
(צילום: קובי קואנקס)

דוד אגייב, תושב בת ים, בעל תואר ראשון קידום נוער וצעירים בסיכון ותואר שני בקרימינולוגיה התנהגותית, ודובר רוסית, מוסיף על הדברים ואומר: "אנו נחשפים בבת ים ליותר ויותר קבוצות שהגיעו מאוקראינה וממוסקבה - לא כולם יהודים, הגיעו פוסט-טראומטיים שברחו ממלחמה, ו/או צעירים שנמצאים בלי מעטפת משפחתית ובלי מעטפת תמיכת הורים".
מי לדעתך עומד מאחורי השלטים האלה?
"הפוסטרים האלה לא פורסמו על ידי הקהילה הרוסית שמתגוררת באופן קבע בבת ים, השלטים האלה הם של קבוצת מיעוט צעירה, וזה תוצאה של תסכול, כעס ואי-יכולת להתמודד עם המערכת הביורוקרטית הישראלית. זה לא רק מעשה גזעני, אלא מעשה של ביטוי על אי-השתייכות, ומצוקה – וזה פחות אידיאולוגיה".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "השלטים הוסרו והוגשה תלונה במשטרה".