"היינו בחוף ראשון וראינו שנתפס צב ים גדול". כך מספרים אדם בן דוד ודנה דימובסקי על הרגע שבו הבחינו לראשונה בצבת הים הגדולה, והצילו את חייה. הבוקר (ראשון) הוחזרה הצבה, שזכתה לשם "וואשה" אל הים.
2 צפייה בגלריה
הצבה שוחררה לחופשי
הצבה שוחררה לחופשי
הצבה שוחררה לחופשי
(צילום: אולגה ריבק רשות הטבע והגנים)
קרסי דיג הם אחד מגורמי הפגיעה הנפוצים בקרב צבי ים באזורנו. צבי הים נתפסים בקרס, לאחר שהם ניגשים אל הפיתיון המחובר לקרס ונושכים אותו. סכנת חיים נשקפת כאשר הקרס מחוררת את מערכת העיכול וגורמת לדימום ולזיהומים בחלל החזה והבטן, או כשחוט הדיג נשאר מחובר אל הקרס ונכרך סביב הגפיים והצוואר, מה שגורם לנמק או לחנק. במקרים אחרים, הצב בולע את חוט הדיג עצמו, מה שעשוי לגרום לחסימת מעיים קטלנית.
קראו גם:
כך קרה גם ל"וואשה", נקבת צב ים חום השוקלת 41 ק"ג. היא הגיעה למרכז הארצי להצלת צבי ים בנובמבר לאחר שנתפסה בשוגג בקרס דיג בחוף ראשון לציון. למזלה, הדייג וזוג חברים שעברו במקום דיווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים, והצבה הועברה למרכז הארצי להצלת צבי ים ע"י מתנדב רשות הטבע והגנים.
"זה מאוד הפתיע אותנו כי צב ים זה בעל חיים ששומעים עליו הרבה ורואים בסרטונים ופתאום לראות אחד מולנו היה הזוי", מספרים אדם בן דוד ודנה דימובסקי. "התקשרנו לרשות הטבע והגנים ופקח ישר יצר אתנו קשר ואמר איך לפעול. הוצאנו את הצב ליבשה וכיסינו את הראש כדי שיירגע. בזמן שחיכינו להסעה עבור הצב קראנו לו ״וואשה".
"וואשה" עברה אבחון מעמיק במרכז הארצי להצלת צבי ים וצילומי רנטגן ו-CT אצל ד"ר צחי אייזנברג במרפאה הווטרינרית "כל חי". נמצא כי הקרס איננה עמוק בושט, ולכן מטפלי מרכז ההצלה הצליחו להוציא אותה באמצעות מכשיר מיוחד דרך הפה, כשהצבה תחת חומרי הרדמה, אך ללא ניתוח.
לאחר תקופת טיפול ושיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים, בהם "וואשה" קיבלה בריכת מי ים נקייה, מעקב וטיפול רפואיים וכמובן מזון מתאים, "וואשה" נמצאה בריאה ומוכנה להשתחרר חזרה אל הים. השחרור התקיים בחוף הריביירה בבת ים, בשיתוף עיריית בת ים ובמעמד סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החופים ירון לוי, כמו כן בשיתוף עמותת "הגל שלי".
2 צפייה בגלריה
וואשה חזרה לים
וואשה חזרה לים
וואשה חזרה לים
(צילום: פרטי)
ירון לוי סגן ראש העיר ומחזיק תיק החופים: זו לא פעם ראשונה שבה משחררים בחופי בת ים צבי ים לאחר שיקום, בת ים לוקחת חלק משמעותי במאמץ ההסברה לשמירה על חייהם צבי הים והחיים בים בכלל".
מרכז ההצלה מודים לזוג ולדייג שדיווח על "וואשה", כמו גם לעמותת "הגל שלי" על שיתוף הפעולה והסיוע הלוגיסטי, ומבקשים מציבור הדייגים: אם צב ים עולה בטעות בחכתכם, אל תחתכו את חוט הדיג ואל תשחררו את הצב לים! צלצלו מיד למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. צב ים שבלע קרס מצוי בכאבים וחשוף לסכנות רבות. שחרורו לים עשוי להיות עבורו גזר דין מוות. כמו כן, בבקשה אין להשאיר קרסים על החוף או בים.
מצאתם צב ים פצוע או מת בחוף הים? אנא דווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים 3639*, בצירוף תמונה של הצב ומיקום מדויק. לאחר הדיווח, הביאו את הצב הפצוע למרכז ההצלה, או המתינו לצדו עד להגעת פקח/מתנדב של רשות הטבע והגנים.