סוף השבוע שעבר היה קטלני במיוחד בחולון ובבת ים עם התרחשותן של שלוש תאונות דרכים שגבו את חייהם של שלושה אנשים. בתחילת השבוע הנוכחי אירעו עוד שתי תאונות, באחת מהן נפצע רוכב אופנוע באורח בינוני, ואילו השנייה הסתיימה במזל, בפציעה קלה בלבד. בתוך כך תושבי הערים מצביעים על קושי להתנייד סביב המשאיות הרבות שממלאות אותן עקב אתרי העבודה המרובים שפועלים בהן, והם מתחילים לראות בתאונות הדרכים חלק מהנוף העירוני.
7 צפייה בגלריה
מזירת האירוע ברחוב אהרונוביץ'
מזירת האירוע ברחוב אהרונוביץ'
זירת התאונה בה נהרג כפיר קליצ'י. רחוב אהרונוביץ' בחולון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

"התושבים צועקים"


זה התחיל ביום רביעי. כפיר קליצ'י ז"ל, תושב בת ים בן 32 שהתחתן רק לפני כחודשיים, היה בדרכו לביתו כשהאופנוע שעליו רכב התנגש בטרקטור ברחוב יוסף אהרונוביץ' בחולון. הוא פונה במצב קשה לבית חולים וולפסון, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

7 צפייה בגלריה
כפיר קליצ'י ז"ל
כפיר קליצ'י ז"ל
כפיר קליצ'י ז"ל
(צילומים: באדיבות המשפחה)

"כבר שנים אנחנו מזהירים שיש מלא תאונות ברחוב, ועוד יקרה אסון", אומרת תושבת הרחוב. "יש כאן טרקטורים שנוסעים נגד כיוון התנועה ורכבים שנוסעים כמו מטורפים, הרבה מעבר למהירות המותרת. צריך כיכר, או לפחות באמפרים. התאונה התרחשה ממש על הצומת עם רחוב אנילביץ', שזה מוקד כל התאונות. שנים אנחנו מבקשים שיציבו שם רמזור שיאט את הנסיעה וימנע מנהגים לנסוע בנתיב הנגדי. יש כאן גם מלא משאיות וטרקטורים. בכל פינה בונים או מעמיסים, וזה יוצר עומס מטורף על הכביש. כשראיתי את התמונה שלו נקרע לי הלב, כואב לי בנשמה לדעת שבן אדם הלך לעולמו בגלל שטות, בגלל שכשתושבים צועקים שעלול לקרות אסון, אף אחד לא מקשיב".
ביום שישי לפנות בוקר התרחשה תאונה קטלנית נוספת: אופיר ניאמצ'יק ז"ל, תושב בת ים בן 38, היה בדרכו לתפילת שחרית כשמסיבה לא ברורה האופנוע שעליו רכב החליק ברחוב הנביאים בבת ים והתנגש ברכב חונה.

7 צפייה בגלריה
אופיר ניאמצ'יק
אופיר ניאמצ'יק
אופיר ניאמצ'יק
(צילום: יאיר שגיא)

"רוכב האופנוע שכב על הכביש כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק, ללא נשימה ועם חבלה בראש", שיחזר פראמדיק מד"א דרור בן רובי. "הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה, אבל הפגיעה הייתה קריטית ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

7 צפייה בגלריה
מזירת האירוע ברחוב הנביאים
מזירת האירוע ברחוב הנביאים
זירת התאונה בה נהרג אופיר ניאמצ'יק. רחוב הנביאים בבת ים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

זמן קצר לאחר מכן התרחשה תאונה נוספת כשרפאל וקנין ז"ל בן ה־53 נפגע ממשאית סמוך לתחנת הדלק ברחוב הקוממיות בבת ים. וקנין פונה לבית חולים וולפסון במצב אנוש. בהמשך נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

7 צפייה בגלריה
רפאל וקנין ז"ל
רפאל וקנין ז"ל
רפאל וקנין ז"ל
(צילומים: באדיבות המשפחה)

עדי ראייה סיפרו כי הנהג הפוגע וקורבן התאונה התווכחו ביניהם, ככל הנראה על רקע שימוש במשאבת אוויר בתחנת הדלק הסמוכה. השניים צעקו זה על זה והאווירה התחממה עד שנפרדו לדרכם.
כשהאסון התרחש וקנין היה בדרכו לאסוף את בנו לארוחה אצל אימו, על מנת שיבלו את השבת יחד. כשלא הגיע החל בנו, בן 18 בלבד, לחשוש. "הילד לא הבין מדוע הוא לא עונה, השבת כבר עמדה להיכנס", ספר חבר של וקנין. "רפי לא ענה וזה לא מתאים לו. הילד התקשר לסבתא, אמא של רפי, והיא לא הבינה היכן הוא. בשלב הזה הבן יצא לכיוון בת ים בעצמו ורק בדרך ראה את הרכב של רמי על כביש קוממיות. הוא שאל את כוחות החירום שהיו שם היכן בעל הרכב והם שלחו אותו לבית החולים וולפסון, שם גילה שאביו נפטר.
הנהג הפוגע נחשד בגרימת מוות ברשלנות ובחקירתו סיפר כי אכן התווכח עם המנוח, אך התאונה התרחשה בשוגג, והוא שוחרר לביתו. עם זאת, במשטרה ביקשו לשלול את רישיונו ל־90 יום ובית המשפט אישר את השלילה.
"מדובר באדם נורמטיבי. הוא לא קם בבוקר והחליט לדרוס אדם למוות", אומר עו"ד אורן ששון, שמייצג את הנהג. "להיפך, אירוע כל כך קשה עוד ילווה אותו כל חייו. הוא לא מכחיש שהיה ויכוח, אבל אין לזה קשר לתאונה, זה היה לחלוטין בשוגג ויש גם מצלמות אבטחה שמוכיחות את זה. אני מניח שאם המשטרה לא עצרה אותו ולא הטיחה בו ראיות נוגדות, אלא הסתפקה בשלילה, אז גם הם מבינים שמדובר באירוע מצער שנעשה בשוגג".

7 צפייה בגלריה
מזירת התאונה ברחוב הקוממיות
מזירת התאונה ברחוב הקוממיות
זירת התאונה בה נהרג רפאל וקנין. רחוב קוממיות בבת ים
(צילום: דוברות איחוד הצלה)

"עלייה בתאונות"


אמנם לא כל תאונה מסתיימת בהרוג, אך גם בתאונות שנחשבות ל"קטנות", יכולים להיגרם נזקים עצומים.
בתחילת השבוע התרחשה תאונה בין אופנוע לרכב בפינת הרחובות בלפור ויצחק שדה בבת ים, בה רוכב האופנוע, כבן 32, נפצע באורח בינוני. מנהל סניף "איחוד הצלה" בעיר, יהודה מזרחי, היה הראשון שהגיע לזירה והעניק טיפול ראשוני לפצוע, והוא מספר כיצד טיפול בפצועי תאונות הדרכים הפכו לחלק משמעותי מעבודתו.
"המתנדבים שלנו פשוט מפרפרים. בשבועיים האחרונים יש עלייה דרמטית בתאונות, בעיקר קשות. אין לי הסבר. התפקיד שלנו זה להגיע לשטח מהר ולטפל".
רוב המתנדבים רוכבים על אופנועים, אתם לא חוששים?
"בוודאי. רק לפני חודש וחצי המתנדב יואל סוויסה מפתח תקוה נהרג כשהיה בדרכו חזרה מאירוע בו טיפל. כדי להגיע ראשונים למקום האירוע אנחנו נעזרים באופנועים, אבל גם מבינים את הסכנות שכרוכות בזה. לכן המתנדבים עוברים הדרכה שלוש פעמים בשנה. יש להם את המיגון המלא וכמובן הנחיה לא להעניק טיפול במצב שמסכן אותם. קודם כל לוודא שהדרך בטוחה כדי שמחר הם יוכלו שוב לסייע לאנשים".
מזרחי מספר גם על הפן הנפשי הקשה שאיתו מתמודדים הנפגעים. "הם בהלם. זה לא פשוט, כי זה תופס אותך בהפתעה. לכן יש לנו גם מתנדבי חוסן שמגיעים לסייע לא רק לפצועים, אלא גם לבני משפחותיהם במידת הצורך".

סכנה על המסילה


ביום שני השבוע התרחשה תאונה נוספת, כשרוכב קורקינט בן 67 נפצע באורח קל בתאונה עם הרכבת הקלה על המסילה בפינת הרחובות הרצל והעצמאות בבת ים. זו הפעם השנייה שבה מתרחשת תאונה עם הרכבת הקלה, שלמעשה עדיין לא החלה לפעול על בסיס קבוע, אלא רק מבצעת נסיעות מבחן.

7 צפייה בגלריה
תאונה עם הרכבת
תאונה עם הרכבת
תאונה עם הרכבת הקלה בפינת הרחובות הרצל והעצמאות
(צילום: דוברות איחוד הצלה)

התאונה הראשונה התרחשה בחודש אוגוסט 2022, כשרכב התפרץ למסילה ברחוב רוטשילד בבת ים. גם אז הנהג נפצע באורח קל, אך התאונה האחרונה, בה מעורב נהג קורקינט, מעלה חשש לגבי התמודדות הולכי הרגל בעיר עם כלי התחבורה החדש.

קראו גם:

"זה מפחיד, כי כולם הזהירו שזה עלול לקרות, ועכשיו זה מתגשם", אומר עד ראייה לתאונה ברחוב רוטשילד. "בבת ים לא רגילים לדברים כאלה ‑ פתאום קרונות ענקיים מסתובבים במקומות שאנחנו מחשיבים למדרכה. אנחנו לא רואים בהם כביש אלא מקום שבו אנחנו רגילים לצעוד. אמרו שיש הסברה ושילוט, אבל בפועל רק התחלנו וכבר יש שתי תאונות. אני מפחד לדעת מה יקרה כשהרכבת תיסע קבוע. בכלל אלה ימים קשים, כל הכבישים מלאים בתאונות, כבר מפחיד לצאת מהבית".

תגובות


מעיריית חולון נמסר בתגובה: "רחוב אהרונוביץ הינו רחוב מאסף מקומי דו‑סיטרי עם חניות במקביל לנתיבי הנסיעה שבשני צדי הכביש. הרוחב הצר יחסית שלו, החניות הקיימות והתנועה הערה בכל שעות היום לא מאפשרים לפתח מהירויות גבוהות. גם בסיורים של מהנדסי התנועה במקום לא נצפו נסיעות במהירות מעל זו המותרת (50 קמ"ש) ובשעות העומס המהירות לא עולה מעל 40-35 קמ"ש.
מטה הבטיחות בדרכים באגף התנועה נמצא בקשר קבוע עם משטרת ישראל ומתבצעים סיורים משותפים במקומות שבהם התרחשו תאונות קשות וקטלניות לבדיקת נסיבותיהן.
"עם קבלת הדוח המשטרתי לגבי התאונה הנדונה, אגף התנועה יבצע בדיקת תשתיות במקום התאונה, ואם יתגלה צורך, יינתן פתרון הנדרש לשיפור הבטיחות. חשוב לציין, שעפ"י דוח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגורם העיקרי בכ־90% של תאונות ברחבי העיר הינו גורם האנושי ולא התשתיות".
מנת"ע נמסר בתגובה: "נהג אופניים שחצה את המסילה באור אדום נפגע קלות מהרכבת הקלה שבלמה בלימת חירום. בזכות תושייתו של נהג הרכבת ועירנותו נמנעה תאונה קשה יותר. נת"ע קוראת לציבור לציית לתמרורים ולחוק, ללכת ולנהוג בזהירות רבה בכביש ובאיזור מסילת הרכבת הקלה".
מהמשטרה נמסר: "מבחינת הנתונים נמצא כי בשנת 2022 לא נרשמה עלייה בסה"כ תאונות הדרכים בערים חולון ובת ים בהשוואה לשנה הקודמת. עם זאת, נציין כי התחנות מקיימות כל העת פעילות אכיפה נחושה נגד עבירות תנועה המסכנות חיים במטרה להגביר את ביטחון משתמשי הדרך והתושבים בערים חולון ובת ים".


כרוניקה של תאונות


25.1 רוכב אופנוע מתנגש בטרקטור ונהרג ברחוב יוסף אהרונוביץ' בחולון
27.1 רוכב אופנוע מחליק ברחוב הנביאים בבת ים, מתנגש ברכב חונה ומת מפצעיו
27.1 הולך רגל נהרג מפגיעת משאית ברחוב הקוממיות בבת ים
29.1 רוכב אופנוע נפצע באורח בינוני בתאונה עם רכב בפינת הרחובות בלפור ויצחק שדה בבת ים
30.1 רוכב קורקינט נפצע באורח קל בתאונה עם הרכבת הקלה בפינת הרחובות הרצל והעצמאות בבת ים