העבריין גולן אביטן, שהואשם בתיק 512, נמלט למרוקו לפני 4 שנים והוחזר לארץ. למרות שמאז חזרתו טען ש"נחטף" על ידי המשטרה חזרה לארץ, בשבוע האחרון הוא הודה שאכן נמלט לשם, חשף את הסיבה לבריחה ואת מה שעבר במרוקו.

4 צפייה בגלריה
העבריין גולן אביטן
העבריין גולן אביטן
העבריין גולן אביטן
(צילום: שאול גולן)

במסגרת הודאתו של אביטן כי אכן נמלט מהארץ, הוא טען כי עשה זאת מחשש לחייו. "נעצרתי בתיק 512... לא התכוונתי לברוח, לא רציתי לברוח... התביעה הציעו 5 שנים, אחר כך 6, אחר כך 7 והיו ויכוחים עם התביעה... התחילו לחצים ואיומים עלי שירצחו אותי. בהתחלה לא התייחסתי לזה ברצינות, וחלק מהנאשמים איתי בתיק לא דיברו איתי. אני יש לי 9 ילדים ב"ה ואז היו לי 6 נכדים. הרגשתי את האווירה והאיומים והלחץ ולא היתה לי ברירה. או שאני בורח, או לעזוב 9 ילדים יתומים. אני עמדתי במצב של חיים ומוות. העדפתי לחיות ושלא יהיו יתומים".
למי שלא זוכר: החלק של אביטן בתיק 512 לא משני כל כך. הוא היה מעורב בשני ניסיונות חיסול חמורים של העבריין זאב רוזנשטיין. פעם אחת הוא סיפק את השלט למטען שהונח ברכבו של רוזנשטיין שנפצע מרסיסים בארוע הזה. בפעם השניה הוא לא רק סיפק את השלט, אלא היה גם זה שהזמין את המטען שהונח לבסוף בצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, והפיצוץ שלו גרם למותם של שלושה אזרחים חפים מפשע.

4 צפייה בגלריה
(היה המטרה. רוזנשטיין | צילום: ערן יופי כהן)

אותו פיצוץ בצ'יינג' הוא הארוע שבגללו נגזרו 3 מאסרי עולם על העבריין יצחק אברג'יל, הבוס של אביטן, שהוציא את החוזה חיסול על רוזנשטיין. אביטן השתחרר במהלך המשפט למעצר בית עם אזיק אלקטרוני, וכך הוא היה במשך שנתיים - עד אשר נעלם.
חקירה מהירה העלתה שאביטן ניצל אישור שניתן לו לצאת למרפאת שיניים, ואז נמלט בדרך לא ידועה מהארץ. בפעם הבאה שבמשטרת ישראל שמעו עליו הוא היה כבר במרוקו, שם נעצר בחשד לזיוף מסמכים לקבלת האזרחות המרוקאית, ובמשך 3 שנים בילה שם בכלא.

4 צפייה בגלריה
העבריין יצחק אברג'יל
העבריין יצחק אברג'יל
הבוס. העבריין יצחק אברג'יל
(צילום: יריב כץ)

חוויות מהכלא במרוקו


בבית המשפט בשבוע שעבר, רגע לפני שהודה כי אכן ברח למרוקו, אמר אביטן כי "לא ישן בלילה" ואת הודאתו ועדותו נתן כשהוא ישוב על כסא שהשופט הורה לתת לו.
אביטן סיפר כי אחרי 10 חודשים במרוקו הוא נעצר בחשד לזיוף מסמכים. "שמו אותי במקום של השב"כ המרוקאי, כי חשבו שאני טרוריסט. תנאים תת-אנושיים. בצינוק ללא טלפון ושמש. בלי מזרון בלי כלום. חמישה וחצי חודשים ישבתי שם ואכלתי לחם ושמן זית, עד שירדתי 15 קילו...

קראו גם:

"אחר כך הייתי 3 שנים בקזבלנקה... אח"כ העבירו אותי לרבאט, ומשם למרקש, ואחרי 5 ימים לקחו אותי לשדה תעופה, ואיזה 10 מטר לפני העלייה למטוס למדרגות, מסרו אותי למשטרת ישראל, לשלושה שוטרים".
הבריחה של אביטן הותירה משקע רציני אצל מספר משפחות וחברים שלו, שחייהם הכלכליים נהרסו לאחר שחתמו עבורו ערבות על סך מיליונים כחלק מתנאי מעצר הבית המיועד.
"יש פה 12 מיליון שקל ערבויות של אחרים שנהרסו החיים שלהם מאותו יום שאביטן ברח. אלו הם ערבים ואחרים שנמצאים תחת עיקולים. אכן חולטו מכלל הערבים שחתמו לו ערבויות סך כולל של 12 מיליון שקל", כך חשפה התביעה בבית המשפט בשבוע שעבר.
כעת נמשך המשפט של אביטן בפרשת 512, כשמתנהל מולו משא ומתן על הסדר טיעון. ובמקביל לכך, בעוד חודשיים יינתן גזר דינו בתיק הבריחה שלו מהארץ למרוקו.