"תקופת המחאה תחזור ובגדול, חבריי וחברותיי למחאה, שכעת יושבים על הגדר, יצטרפו אליה בעתיד הלא רחוק", אומר איל זך מבת ים, שמוציא לאור בימים אלה שני ספרים, "בלפור - סיפורה של מהפכה" ו"בלפור - תמונות של מהפכה" (ספרי ניב), המסכמים את מחאת בלפור.
5 צפייה בגלריה
איל זך בהפגנות בלפור
איל זך בהפגנות בלפור
איל זך בהפגנות בלפור
(צילום: יהונתן דוד)
הספרים כוללים ריאיונות עם עשרות פעילי שטח בתקופת מחאת בלפור, מאמרים שכתבו חלקם, פוסטים שהתפרסמו בפייסבוק ומאות תמונות שצילמו זך וצלמים נוספים ברחבי הארץ.
לדברי זך, כבר באוגוסט 2021 הוא התחיל לראיין פעילי שטח מרכזיים במחאה, וחודש לאחר מכן חתם על הסכם עם הוצאת ספרי ניב. "ההסכם דרבן אותי להתמיד במשימת איסוף החומרים לספר, בנוסף להשתתפותי בההפגנות. כדי להביא תמונת מבט רחבה יותר החלטתי לשלב גם פוסטים ותמונות מהפייסבוק".

5 צפייה בגלריה
איל זך. תנודות פוליטיות
איל זך. תנודות פוליטיות
איל זך. תנודות פוליטיות
(צילום פרטי)

בתחילת יולי 2022 הספר היה מוכן, אבל אז החליט זך לפצל את היצירה שלו לשניים: בספר אחד יופיעו הטקסטים ובשני 150 תמונות שמספרות את סיפור המחאה.
זך (54), נשוי ואב לשני בנים (13, 21) נולד וגדל בבת-ים שבה הוא מתגורר גם כיום. "למרות הסטיגמה, זו עיר מעולה לגדול בה וגם לגדל בה ילדים", הוא אומר. הוא עובד בחברת תוכנה בתחום תשתיות המחשוב ומתמיד בעבודתו בלי להחליף כיוון. מבחינה פוליטית המצב קצת שונה: עמדותיו הפוליטיות נעו בין העבודה, קדימה, מר"צ וליכוד. "לכן הפרק הראשון בספר מוקדש למהפך שעברתי", הוא מסביר.

5 צפייה בגלריה
תיעוד מהשטח. 150 פריימים
תיעוד מהשטח. 150 פריימים
תיעוד מהשטח. 150 פריימים
(צילום פרטי)

למחאת בלפור הצטרף לדבריו בעקבות מדיניות סגרי הקורונה. "מאוד הפריעה לי סגירת עולם התרבות, זה נראה לי כמו ניסיון השתקה מכוון", הוא אומר. "הייתי אז בעיצומו של קידום פסטיבל מוזיקה על גגות תל אביב עם אמנים עצמאים והבנתי מה עובר עליהם.

5 צפייה בגלריה
מחאת בלפור
מחאת בלפור
מחאת בלפור
(צילום: איל זך)

"ככה הגעתי לרחוב עזה, לצעדה שנערכה ביוזמת שאול ממועדון הבארבי, שמחה על סגירת המועדון שלו. בהמשך הגיעו המכת"זיות. האלימות שהופעלה כלפי אנשי תרבות שאני מכיר הרגיזה אותי מאוד, ואז גם בוטל הפסטיבל שעליו עמלתי במשך חודשים רבים – והצטרפתי בליבי ובנפשי למחאה. התחברתי לכל מה שקורה בה - הנאומים, השירים, הצעדות".

5 צפייה בגלריה
מחאת בלפור
מחאת בלפור
מחאת בלפור
(עטיפת הספר, הוצאת ניב)

בספרו מקבלים הפעילים במה מכובדת. "הכי מגיע להם בעולם לקבל פתחון פה, הם אלו שנשאו בנטל", הוא אומר. "העדפתי להתמקד בהם ולא ב'מובילים', כי בעיניי הם הכי ראויים. הספר לא עוסק בהיבט ההיסטורי אל בחוויות ובסיפור האישי של כל אחד מהאנשים היקרים שהיו שם.

קראו גם:

"הראיונות שמופיעים בספר נעשו לאחר שהמחאה הסתיימה, וכך הייתה אפשרות למרואיין לסכם מנקודת מבטו את המחאה ואת תוצאותיה. גם הפוסטים שפורסמו בזמן אמת בפייסבוק הם צילום אותנטי של המצב ונכתבו מדם ליבם של המוחים כשהיו נרגשים וטעונים".