האם האלימות של בני הנוער יוצאת משליטה? האם האירועים שמתרחשים ברחבי הארץ מעידים על עליית מדרגה?
3 צפייה בגלריה
קטטה מכות בין ילדים - תמונת פייסבוק
קטטה מכות בין ילדים - תמונת פייסבוק
קטטה בין תלמידים
(צילום המחשה: shutterstock)
אירוע אלימות קשה התרחש לאחרונה בתיכון יוקרתי במרכז הארץ, כששני תלמידים החליטו לבצע "אתגר טיקטוק", במהלכו תקפו והשפילו את חברם. אחד מהם הפשיט את בגדיו התחתונים של תלמיד אחר מהשכבה, והתלמיד השני צילם אותו עירום והראה את הסרטון לתלמידי השכבה.
לדברי מנהל התיכון, המאבק ברשתות החברתיות הוא יומיומי, וגם הפעם הפוגעים הם תלמידים נורמטיביים לחלוטין, שעשו זאת בגלל אווירת הטיקטוק.
במקרה אחר, שהתרחש בחודש דצמבר 2022, בן 14 מאשדוד נחקר בחשד לתקיפה, לאחר שלידי המשטרה הגיע תיעוד ובו הוא נראה תוקף בבעיטות ובאגרופים נער שלומד איתו בחטיבת הביניים.
על פי עדותו של אחד ההורים בבית הספר, הנער התנפל על הקורבן ללא כל סיבה – כדי לעשות סרטון. התוקף ביקש שיצלמו אותו, וכפי שעולה מן התיעוד שהופץ בין התלמידים וברשתות, המצלמה מלווה אותו עוד לפני שתקף את הקורבן והחל להכות בו בחוזקה.

3 צפייה בגלריה
התעללו וצילמו את התלמיד
התעללו וצילמו את התלמיד
התעללו וצילמו את התלמיד
(צילום המחשה: Shutterstock)

לפני כשנה סערה המדינה בשל אירוע חריג של התעללות באחד מבתי הספר התיכוניים בבאר שבע. לפי הסרטון המזעזע שתיעד את ההתרחשות בחדר השירותים בבית הספר, מספר תלמידות כיתה ז' שפכו על בת כיתתן חומר ניקוי והברישו את שערותיה במטאטא. במהלך האירוע הנוררא הן נראות פורצות בצחוק. את הסרטון שתיעד את המעשה הן העלו לרשת החברתית.
מקרה קשה נוסף התרחש בדרום הארץ בתחילת ינואר, כשתלמידת תיכון ניסתה - לפי עדויות התלמידים שנחשפו לתקרית - לשים קץ לחייה בתוך שטח בית הספר ובמהלך יום הלימודים.
האירוע החריג הסתיים למרבה המזל ללא נפגעים, אך חבריה של התלמידה שלפו את הניידים, תיעדו את המקרה בתמונות ובסרטונים – והעלו אותם לרשתות החברתיות. המנהלת כתבה להורים: "ודאו שילדכם לא מפיצים תמונות וסרטונים של האירוע. מעבר להיבט המוסרי והחברתי - מדובר בעבירה פלילית".


בימוי הזירה על ידי התוקף


"האלימות הקשה שראינו לאחרונה בבית הספר ברחבי הארץ, בהם תיעדו תלמידים מקרי אלימות, וגם ניסיון התאבדות של תלמידה, היא עדות נוספת לקהות חושים ולעלייה ברמה ובחומרה של האלימות, גם בקרב הנוער, בשנים האחרונות", אומרת ד"ר נילי רוכברגר, קרימינולוגית במכללה האקדמית אשקלון. "יש באירועים אלה מאפיין חומרה מיוחד, של 'בימוי' הזירה על ידי התוקף עוד לפני האירוע האלים עצמו.
"אפשר לייחס את זה גם להשפעת המסכים על בני הנוער - כשמשחקי מדיה פופולריים מסוימים מעודדים אלימות - ומי שבהם יותר אלים ואכזרי זוכה לאהדה ולחיזוקים".

3 צפייה בגלריה
ד"ר נילי רוכברגר. "מחקים את הסצנריו שרואים במסכים"
ד"ר נילי רוכברגר. "מחקים את הסצנריו שרואים במסכים"
ד"ר נילי רוכברגר. "מחקים את הסצנריו שרואים במסכים"
(צילום: איליה מלניקוב)

"המחקר הקרימינולוגי מספר על מספר השפעות מרכזיות של המסכים על התנהגות אלימה של בני נוער:
חיקוי – בני הנוער מחקים את הסצנריו שהם רואים במסכים.
עוררות רגשית - הם נלהבים ומתרגשים במיוחד מהאלימות שנשקפת להם שמייצרת מציאות מדומה.

קראו גם:

ביטול רגשות (Isolation) - הרגש מהחוויה מופרד מהממד הקוגניטיבי שלה ובידוד הרגש מהמעשה מאפשר להם לבצע מעשי האלימות בלא תחושת אשמה.
וביטול המוסר - ההגדרות המסורתיות למה אסור ומה מותר משתנות. האלימות הופכת למותרת בהגדרה ואפילו ל'מגניבה' והתוצאות לא מאחרות להגיע".