גנית צינמן נרצחה בדקירות סכין ב-1 במרץ 1996. היא הייתה סטודנטית לשפה וספרות אנגלית וצרפתית באוניברסיטת חיפה, פגשה שם סטודנט זר ויצאה איתו שלושה חודשים.
7 צפייה בגלריה
 יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
 יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
לרה צינמן. יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
(צילום: יח"צ)
כשהודיעה לו שהחליטה להיפרד ממנו, ביקש שתגיע לדירתו השכורה. לאמה אמרה גנית, 'אני תכף חוזרת', אבל לא שבה. בת 22 הייתה במותה.
סיפורה של גנית הוא אחד מיני רבים מדי. במהלך שנת 2022 נרצחו בישראל 24 נשים - עלייה של כמעט 10 אחוזים ביחס למספר הנרצחות בשנת 2021 ומספר זהה לשנת 2020, רובן כתוצאה מאלימות במשפחה.
לפי נתוני עמותת "כל הנשים", למעלה מ-200 אלף נשים נפגעות מדי שנה מאלימות, אך רק רבע מהן מדווחות על כך לרשויות. במשרד הרווחה מדווחים על עלייה במקרי האלימות במשפחה: 5,712 כאלה נרשמו בשנת 2022, רובם הופנו כלפי נשים.

7 צפייה בגלריה
 יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
 יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים
(צילום: טליה לוי)

לרה צינמן, אמה של גנית, העומדת בראש ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, קוראת לציבור לכבד את זכרן של כל הנשים שנרצחו רק בשל היותן נשים. "עבורנו, משפחות הקורבנות, לא מדובר רק בשמות או בנתונים סטטיסטיים אלא בנשים עם פנים, חיים, חיוכים, חוויות וקשיים", היא אומרת.
"כל רצח נוסף מזעזע את עולמנו ומעיר מחדש את הפצעים. רוב הנשים נרצחו על ידי גברים אובססיביים שרדפו את הקורבנות שלהם עד שקיפחו את חייהן. חלקן הותירו יתומים, שמשלמים במשך כל חייהם מחיר נורא ואיום. על מקבלי החלוטות להתעורר ולפעול באופן נחרץ למיגור הטרור האזרחי הזה, שגובה מחיר חברתי כבד ביותר".


7 צפייה בגלריה
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות
(צילום: יח"צ)

יום הזיכרון לקורבנות האלימות


בניסיון להעלות את המודעות הציבורית לנושא, יצויין ב-2 בפברואר, באירועים ברחבי הארץ, יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים, כחלק מיוזמה של יו"ר עמותת כל הנשים, עו"ד אפי אומיאל פדידה.
האירוע המרכזי ייערך בבית יד לבנים ברמת השרון, ואירועים נוספים יתקיימו בעשרות ישובים, לצד הרצאות ופעילויות במוסדות החינוך. השנה החלה מסורת חדשה של שיח והסברה לכיתות י"א-י"ב. ההרצאות יועברו על ידי מתנדבות ונשות מקצוע, חלקן שורדות אלימות, ויתמקדו בדרכים לזהות זוגיות רעילה, איך להימנע מכך ומהן נורות האזהרה החשובות.
"מטרת יום הזיכרון היא לזכור, להנציח ולהעלות לסדר היום את זכרן של הנשים שאינן איתנו ובאמצעות המודעות לפעול למניעת רצח של נשים נוספות החוות אירועי אלימות", אומרת עו"ד אפי אומיאל פדידה יו"ר עמותת 'כל הנשים' ומייסדת יום הזיכרון. "הפעילות במוסדות החינוך נועדה לגדל דור עם מודעות, הבנה וסובלנות. אני מזמינה את כולם לקחת חלק באירוע החשוב לזכרן ולמען אלו שיש ביכולתנו להציל. זה אובדן שאי אפשר לתאר. אל תהיו אילמות - הבושה לא שלכן".

7 צפייה בגלריה
שרונה בן אור. מנסה להציל את הקורבן הבא
שרונה בן אור. מנסה להציל את הקורבן הבא
שרונה בן אור. "אם הדברים היו מתנהלים בצורה ה'רגילה', כנראה שלא הייתי כאן היום"
( צילום: רונית וולפר)

מי שכמעט הפכה לקורבן אבל שרדה כדי לספר היא שרונה בן אור (61) מנתניה, אמא לשניים, שמתארת את סיפור חייה כמסע הישרדות: "אני שורדת רוצח נשים סדרתי", היא אומרת. "שמעון קופר מרצה היום שני מאסרי עולם בעוון רצח אשתו הראשונה והשלישית. אני הייתי השנייה. אם הדברים היו מתנהלים בצורה ה'רגילה', כנראה שלא הייתי כאן היום".
בן אור הכירה את קופר כשהייתה גרושה ואם לשניים. הם היו נשואים חמש שנים. "בהתחלה הוא אהב, חיבק והעניק, היה בו כל מה שאישה רוצה", היא מספרת. "לאחר הנישואים התחילו להתגלות בקיעים. תחושות הבטן שלי החלו לעבוד שעות נוספות. היו לי נורות אזהרה בצבע בורדו, אבל מתוך פחד ובושה של מה יגידו בחרתי לשתוק".

7 צפייה בגלריה
"כל רצח נוסף מזעזע ומעיר מחדש את הפצעים"
"כל רצח נוסף מזעזע ומעיר מחדש את הפצעים"
"כל רצח נוסף מזעזע ומעיר מחדש את הפצעים"
(צילום: דנה קופל)

כיום בן אור מרצה על סיפורה בניסיון למנוע את הרצח הבא. "כיום יש יותר פתיחות לשמוע ולהקשיב", היא אומרת. "למרות שכואב לי לדבר על זה, השליחות נותנת לי כוח. אם אמנע מהבחורה הבאה ליפול בפח, זהו שכרי. רק מי שחווה כאב כזה יכול להבין במה זה כרוך. המסר הכי חשוב שלי לכל אישה הוא: האינטואיציה שלך לא משקרת, הראש משקר. תקשיבי לעצמך".
למרות כל מה שעברה, בן אור עדיין מאמינה באהבה אמיתית וכנה, אבל היום היא כבר יודעת מה אסור ומה מותר. בימים אלה היא שוקדת על כתיבת הספר 'משלוש יוצאת אחת', שבו היא מגוללת את סיפור חייה, החל מילדותה ועד לרגע שבו היא מגלה ששרדה את התופת. "אני גאה לומר שאני לא פוחדת יותר. יש לי את הנפילות שלי, אבל אין בי יותר את הפחד. למדתי ללכת לבד".
בין המשתתפות באירועי יום הזיכרון תהיה גם עליזה גדליהו מבת-ים, שסבלה לאורך שנים מאלימות פיזית ומילולית מבני זוגה.

7 צפייה בגלריה
(הפגנה במחאה על אלימות נגד נשים בבאר שבע צילום: הרצל יוסף)

"גדלתי בבית אלים ומשפיל", היא מספרת. "הוריי היו אלימים מאוד וזו הייתה שיטת החינוך אצלנו בבית. לאורך השנים הלכתי רק עם גברים אלימים ומשפילים. בערב גשום אחד אבא של הבן שלי איים עליי שאם אדבר עוד מילה, הוא יגרור אותי החוצה לגשם וישאיר אותי שם.
"אחרי שהתגרשנו הכרתי גבר קנאי ואלים בצורה מפחידה והתגרשתי גם ממנו. מאז אני לא נכנסת לשום מערכת יחסים. אני שומרת על עצמי ולא מפחדת לדבר על זה".

7 צפייה בגלריה
עליזה גדליהו. "לא מפחדת לדבר על זה"
עליזה גדליהו. "לא מפחדת לדבר על זה"
עליזה גדליהו. "לא מפחדת לדבר על זה"
( צילום: פרטי)

באירועים שיתקיימו ברחבי הארץ ייטלו חלק נציגי ארגוני הנשים וארגוני הסיוע, ביניהם יו"ר ויצו ישראל אורה כורזים, יו"ר נעמ"ת הארצי חגית פאר, יו"ר איגוד היועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות ורד ששון, נשיא בני ברית ישראל דניאל גרץ, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות לרה צינמן, יו"ר מועצת ארגוני הנשים בישראל אושרית סטבון, הסופרת ליהיא לפיד ועוד.
הטקס המרכזי יועבר בשידור ישיר בקבוצת הפייסבוק 'יום הזיכרון לקורבנות האלימות כלפי נשים' וביוטיוב וישותף בפלטפורמות הדיגיטליות של עמודי ארגוני וקבוצות נשים, ארגון בני ברית העולמי, בעמוד עמותת 'כל הנשים' ובאתר.

קראו גם:


תמרורי אזהרה


בפורום מיכל סלה מפורטים 5 תמרורי האזהרה שצריכים להדליק לך נורה אדומה:
אבססיביות: הוא מחטט לך בנייד ובולש אחריך
זוגיות דו פרצופית: בפומבי הוא מציג את עצמו באופן שונה
הקטנה: הוא גורם לך להרגיש שאת תמיד אשמה בכל
רגישות קיצונית: הוא יגיב הצורה מאיימת במידה ותציעי להיפרד
הקדוש המעונה: הוא גן הקורבן וגם התוקפן
כלל ברזל: רגע הפרידה מבן זוג אובססיבי עשוי להיות סכנת חיים! פני לשם קבלת ייעוץ וליווי מקצועי אך ורק מגורם המומחה בתחום האלימות במשפחה. עלייך לוודא האם הגורם הטיפולי הוא אכן מומחה בתחום.