את משלחות הנוער לפולין כולם מכירים, כמו גם את חילוקי הדעות לגביהן ועלותן הגבוהה שאינה מאפשרת לכל תלמיד להשתתף בהם. בתיכון 'רמות' בבת ים החליטו לשבור מסורת, ובטרם נשלחים התלמידים לאירופה הם יוצאים להכיר את ההיסטוריה והמורשת של מולדתם. בתיכון הוחלט ליצור מסורת חדשה - מסע ישראלי שאליו ייצאו תלמידי שכבה י"א ויהווה אלטרנטיבה למשלחת לפולין.
"המסע הישראלי הוא לא עוד טיול שנתי", מסבירה ד"ר סמדר כהן, מנהלת המקיף השש שנתי שנכנסה השנה לתפקיד. "ברובד העמוק יותר שלו , זהו מסע לגילוי העצמי, משולב בפעילויות מרתקות שהפתיעו את התלמידים".
המסע מבוסס על תנועה בציר גיאוגרפי מקצוות הארץ עד ירושלים דרך שפלת יהודה. בהתאמה לציר הגיאוגרפי הוגדר ציר רעיוני סביב שישה מעגלי זהות שונים. המטרה מאחוריו היא העצמת תחושת שייכות לעם, לארץ ולמדינה. התוכנית מבוססת על מעגל שבו עומדים המשתתפים ובוחנים את הזדהותם ושייכותם לכל אחד ממעגלי חייהם: מעגל אני ועצמי, מעגלי הקבוצה והחברה ומעגלי העם, הארץ ומדינת ישראל.
1 צפייה בגלריה
תלמידי 'רמות' מבקרים בירושלים
תלמידי 'רמות' מבקרים בירושלים
תלמידי 'רמות' מבקרים בירושלים
יום טיפוסי במסע מתחיל השכם בבוקר עם פתיחה וחיבור ראשוני לנושא 'המעגל' של אותו יום. בהמשך יוצאים התלמידים לפעילות, מפגש או מסלול הליכה, ואחריו מתקיימים מעגלי שיח בהם מעבדים המשתתפים את החוויה ומבררים את הקשר והחיבור שלהם לנושא היומי. בכל ערב מתקיימת פעילות סיכום לחוויות היום שעבר והכנה ליום המחרת. מדריכי המסע הם דתיים וחילונים, ובמהלך המסע מתקיימים טקסים שהוכנו מראש על ידי התלמידים.
השבוע חזרו תלמידי 'רמות' מהמסע, "הם עדיין מתמוגגים ומלאי ריגוש משבוע המסע הישראלי ממנו חזרו", מספרת כהן שביקרה במהלך השבוע את התלמידים ושמעה את תחושותיהם לגבי החוויה.
"לא רק שהיה כיף, אלא גם עברנו חוויה מאוד משמעותית", מספרים התלמידים דניאל טרניאק ויואב הד. ואילו התלמידות ואלריה זגלמן ושירז תורג'מן סיכמו בפשטות: "היינו מוכנות להישאר לשבוע נוסף".