"כנס מרום ישראל בת-ים, ביום שני בעשר בלילה יתקיים כרגיל, מתכוננים לעשרת אלפים איש, ואלפים לא ייכנסו בלי כרטיסים. מי שיגיע בלי כרטיס מונע ממי שקנה כרטיס להיכנס. זה לא מוסרי וגזל ד-אורייתא להיכנס בלי כרטיס".
זו לשון ההודעה, בקולו של הרב ברלנד, שהופצה היום (א') בקרב תושבי בת ים, וקוראת להם להגיע לאירוע הדלקת נר שביעי של חנוכה בהשתתפותו.
לפני שבוע פרסמנו כאן לראשונה על בואו של הרב ברלנד כאורח כבוד לאירוע, ביקור שעורר מחאת ארגוני נשים מקומיים, שמצאו טעם לפגם בכך שאדם שהורשע בעבירות מין יהיה אורח כבוד בבית כנסת מרכזי בעיר. כזכור, הרב ברלנד, מנהיג פלג מרכזי בחסידות ברסלב, הודה והורשע בעסקת טיעון בשתי עברות מעשה מגונה ובעבירה אחת של תקיפת נשים שבאו לבקש את עצתו וברכתו. הוא נידון ל- 18 חודשי מאסר, ושוחרר בשל מצבו הבריאותי לפני מספר חודשים. עם שחרורו שב לחסידיו שמתעקשים שאין אמת בהאשמות נגדו.
התחזקות המחאה, הובילה להודעת ביטול לאירוע שיצאה מבית הכנסת, אך בוטלה זמן קצר לאחר מכן, בהודעה רשמית של מקורבי הרב ברלנד שאמרו: "הרב לא מתרגש מכלום. הוא יודע על ההתנגדויות וככל שיש יותר התנגדויות הרצון שלו להגיע לאזור גדול יותר".
הבוקר (א') שלחה חברת המועצה ומובילת המחאה בעיר, קטי פיאצסקי-מורג, מכתב לראש העירייה, יוסי בכר, יו"ר המועצה הדתית, בני אלחרר, והרב הראשי החדש, הרב אליהו בר שלום, ובו דרשה מהם "למנוע עוול גדול".
1 צפייה בגלריה
צילום: עמית שאבי , קובי קואנקס
צילום: עמית שאבי , קובי קואנקס
צילום: עמית שאבי , קובי קואנקס
במכתב ציטטה פיאצסקי-מורג דברים שאמרה מתלוננת נגד הרב, ובמילים קשות קראה לבכירים לעמוד מאחורי הצהרות עבר, בהם טענו שהם מחזקים נשים שחוו הטרדה מינית, ולהתנגד ל-"הפיכת עבריין מין לדמות להערצה".
בעקבות כך יצא היום הרב בר שלום בהכרזה, לפיה אינו יכול לבטל את האירוע, אך אינו רואה את קיומו בעין יפה. הרב ציין שאם היה נכנס לתפקיד קודם לכן לא היה נותן לדבר הזה להתקיים.
"זה עתה נכנסתי לתפקיד, ולא נשאלתי טרם האירוע של הזמנת הרב ברלנד לבית הכנסת 'מרום ישראל', אני רואה הצדקה להתערב בזה לאחר שהוזמן. אם זאת, הגבאים קיבלו הוראה ברורה לגבי העתיד, שאין לעשות דבר משמעותי בבית הכנסת מבלי לשאול את רב בית הכנסת או רב העיר", סיכם הרב בר שלום.