לפני שבועיים נפצע מאיר פלשתייב (21) תושב שכונת תל גיבורים, מקורת עץ שנפלה מאתר בנייה ברחוב האצ"ל שבו הוא מתגורר. עוד באותו היום נעצרו שני פועלים ומנהל האתר. לצד טענות כי מדובר בקרש שהושלך בכוונה, שוב עלתה ביקורת על בטיחות באתרי בנייה.
3 צפייה בגלריה
ספיר בזירת התאונה. "זה הפך לשגרה ולכן אף אחד כבר לא מתרגש מזה" | צילום: קובי קואנקס
ספיר בזירת התאונה. "זה הפך לשגרה ולכן אף אחד כבר לא מתרגש מזה" | צילום: קובי קואנקס
ספיר בזירת התאונה. "זה הפך לשגרה ולכן אף אחד כבר לא מתרגש מזה" | צילום: קובי קואנקס
פצצות מתקתקות ביום שישי שעבר נרשמה טרגדיה נוספת בחולון, כאשר פועל נהרג באיזור התעשייה לאחר שנפל לתוך דחסן אשפה. ביום שני, ברחוב נורדאו בבת ים, נפל פועל בשנות ה־20 לחייו לבור ונקבר תחת החול. נדרשו יותר משלוש שעות על מנת להשיג את הכלים שיסייעו לצוותי ההצלה בחילוץ.
כל האירועים האלה מתחברים לסטטיסטיקה נוראה - מתחילת השנה נהרגו כ־20 פועלים באתרי בנייה שונים. מדובר בעלייה של כ־25 אחוז בהשוואה למספר ההרוגים באתרי בנייה בשנה שעברה.
היחיד שכלל לא הופתע משלל האירועים האלה בכלל וממותו המצער של פלשתייב ז"ל בפרט, הוא מומחה לעבודה בגובה, אמיר ספיר (35), תושב חולון שזה ארבע שנים עוסק בפעילות חברתית להגברת המודעות לסכנות בעבודה באתרי בנייה, ייעוץ לחברות וקבלנים וקידום חקיקה בכנסת בתחום.
השבוע פגשנו אותו באתר הבנייה שברחוב אצ"ל, שבינתיים נסגר לפעילות. מתוך מבט מהיר במקום, ספיר כבר אבחן את התאונה הבאה. "המקום הזה, כמו אתרי בנייה רבים בחולון ובבת ים, ובכלל באיזור, הוא פצצה מתקתקת. לצערי אני ממש לא מופתע ממה שקרה, בדרך כלל נפגעים ואף נהרגים פועלים, אך הפעם עובר אורח שילם את מחיר הרשלנות.
כל מה שצריך זה להביט, הכתובת על הקיר וההרוג הבא נמצא ממש מעבר לפינה". על גדרות האתר תלוי צו בטיחות שכבר לא יציל את פלשתייב, עליו רשום כי לא ניתן להמשיך בעבודות עד לתיקון הליקויים, הכשרת העובדים ומינוי מנהל עבודה.
ספיר, שמתמחה בתחום, מסביר כי במצב הנוכחי האתר הוא סכנה של ממש. "מדובר בפצצה מתקתקת. הפיגומים לא מלאים, אין אמצעי למניעת נפילת חפצים, כפי שקרה, ואין גידור נכון לעבודה בגובה. לצערי התאונה הזאת היתה ידועה מראש והיא התרחשה בגלל רשלנות ואי־עמידה בתנאי עבודה ונהלים שכבר קבועים בחוק".
עניין של מזל במסגרת עבודתו ופעילותו החברתית רואה ספיר לא מעט אתרי בנייה, הדעה שלו על ענף הבנייה בארץ מדאיגה בלשון המעטה ואף מגובה במספרים מטרידים. "בשנים האחרונות נהרגים עשרות פועלים בכל שנה ויש מאות פצועים. אין יום בלי תאונת עבודה. מתחילת שנת 2018 נהרגו 21 איש בתאונות עבודה ונפצעו 82, מתוכם 20 באורח קשה.
"זה הפך לשגרה ולכן אף אחד כבר לא מתרגש מזה. 80 אחוז מאתרי הבנייה מועדים לתאונות. רק בשבוע שעבר קרס בצור הדסה פיגום שלם, וברחוב אצ"ל יכל ליפול פועל על ילד בקלות. כשאני נוסע ממקום למקום אני לא שומע מוזיקה ולא משוחח בנייד, אני רק מתבונן ומחפש את האסון הבא.
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע ברחוב אצ"ל, חולון | צילום: דוברות איחוד הצלה
זירת האירוע ברחוב אצ"ל, חולון | צילום: דוברות איחוד הצלה
זירת האירוע ברחוב אצ"ל, חולון | צילום: דוברות איחוד הצלה
"כשאני רואה משהו מסוכן אני לא מהסס, עוצר בצד וניגש לשוחח עם הפועל או מנהל העבודה שלו. אם הם לא מתייחסים ברצינות, אני גם מדווח הלאה, אך לצערי אני לא בטוח שנעשה עם זה משהו.
"יוצא לי להסתובב המון באיזור חולון ובת ים ואני כל הזמן רואה פועלים בלי קסדה, בלי רתמה ואתרים שאין בהם מיגון בסיסי, כמו רשת לאתרים באזורים הומי אדם או פיגומים תקינים. אני מדבר על קטסטרופה של ממש, בחולון ובבת ים גם פניתי לרשויות המקומיות כי זה תפקידן וחובתן להקפיד על הנושא, בסמכותן לסגור אתר בנייה לא בטיחותי, אך לצערי זכיתי להתעלמות מוחלטת.
"הרשויות מגלגלות את האחריות למשרד העבודה והוא מגלגל אותה בחזרה אליהן. הגישה הכללית מאוד רשלנית, לפעמים זה חוסר מודעות ולפעמים שיקולים כלכליים. זה כנראה לא משתלם לעבוד לפי כללי הבטיחות. ההוצאה הראשונית גדולה, צריך לסלק מפגעים, לרכוש פיגומים מלאים, מעקות ורשתות, לקנות ציוד ממוגן לעובדים ולהעביר את כולם הדרכות. י
"ש קבלנים שחושבים שזה לא משתלם ומעדיפים להתעלם. גם הפועלים עצמם לא טורחים לשמור על הבריאות שלהם, הם גדלו במשך שנים על עבודה ללא נוהלי בטיחות, ראו דורות שלמים שעבדו בלי לשמור על עצמם ואין להם מושג מה הזכויות שלהם. חמור יותר, הם לא מבינים שעד היום הם לא נפלו או נפצעו בגלל מזל ואף אחד לא ערב שזה לא יקרה להם מחר".
כיצד בכל זאת אפשר למגר את התופעה הזאת? "קודם כל להעלות את המודעות, קבלן צריך להבין שעובד שנהרג או נפצע זה הרבה יותר יקר ממיגון. הם צריכים להבין עד כמה הסכנות משפיעות עליהם. משנת 2007 יש חוקים ברורים לעבודה בגובה ובאתרי בנייה. בתחילת ינואר 2018 יצא צו עיצומים כספיים שמטיל קנסות גבוהים מאוד על קבלנים, עד שניים וחצי מיליון שקלים.
"אין לנו תוצאות בשטח כי בשלב זה הצווים רק נכנסו לתוקף, אך ידוע לנו שכבר חולקו צווים במעל ל־200 מיליון שקלים. אני לא מכיר קבלן שמסוגל לספוג הפסדים כספיים כל כך גבוהים, דבר כזה עלול למוטט חברה ולכן אולי כשיפגעו להם בכיס הם יתחילו להבין".
3 צפייה בגלריה
תאונת עבודה ברחוב נורדאו, בת ים, השבוע | צילום: דוברות מד"א
תאונת עבודה ברחוב נורדאו, בת ים, השבוע | צילום: דוברות מד"א
תאונת עבודה ברחוב נורדאו, בת ים, השבוע | צילום: דוברות מד"א
מתקיני מזגנים, שימו לב גם אם אין לכם שום קשר לאתרי בנייה ועבודה בגובה, אל תחשבו שהחוקים האלו לא תקפים לגביכם. ספיר מספר כיצד חוקי המיגון האלו תקפים עבור כל אזרח במדינת ישראל. "עכשיו בחודשי הקיץ יש את המגמה החמורה של מתקיני מזגנים שנופלים.
"זה קורה כל הזמן אך מחמיר בחודשים חמים כי יש יותר התקנות וגם יותר תחרות. מתקין מזגנים בגובה שמתעקש על מיגון נכון מבין שיש לזה השלכות. ההתקנה לוקחת יותר זמן והיא גם יותר יקרה, כי מנוף עולה הרבה כסף.
"זה ענף עם הרבה תחרות ומתקינים חוששים שאם הם יתעכבו בזמנים או יגבו מחיר יותר גבוה, אנשים יעדיפו לעבור למתקין אחר ולכן הם מסכנים את חייהם. הם ממש מתאבדים על העבודה שלהם. אבל גם אדם פרטי צריך להבין שיש לו אחריות, אם מתקין או טכנאי נופל בזמן שהוא עושה עבורכם עבודה, האחריות עלולה להתגלגל אליכם.
"גם כמזמין עבודה יש לתושב אחריות המכונה 'אחריות תופס מקום'. אסור להעלים עין ויש לדרוש אישור עבודה בגובה, אחרת מדובר בעבירה פלילית ואין אפילו כיסוי של ביטוח. אני קורא לכל אדם לגלות אחריות ולא להסס לפנות לגורמים רשמיים אם אתם רואים סכנות. מדובר בחיים של כולנו".