לרגל כנס ישראל לחניה, תנועה ותחבורה שנערך השבוע בירושלים, חשף ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף השיטור במשטרת ישראל, נתונים חמורים בכל הקשור לאירועי חניה המתרחשים בערי ישראל, ומעסיקים מאוד את משטרת ישראל במהלך השנה כולה. לדבריו הטיפול בהם בא לעיתים על חשבון סוגיות מהותיות כמו פשע ותאונות דרכים.
2 צפייה בגלריה
צילום: איילת רוטה-גבאי
צילום: איילת רוטה-גבאי
צילום: איילת רוטה-גבאי
הכנס שנערך ביוזמת מגזין חניה ותחבורה עסק במדיניות הלאומית של מדינת ישראל בנושאים הללו, בהשתתפות, מומחים מהארץ והעולם. ביניהם גם ניצב אלקלעי שדיווח כי המשטרה פתחה בשנה החולפת למעלה מחצי מיליון אירועים שקשורים לחניה: 1 מכל 5 מקרים שהמשטרה עוסקת בהם.
אירועי החנייה כללו 316 אלף אירועי חסימת מעברים, 102 אלף מקרים של רכבים החונים במקום אסור כ-90 אלף מקרים של השתלטות על מקומות חניה פרטיים והסגת גבול חניה פרטית.
מהנתונים עולה כי העיר ירושלים מובילה עם 45 אלף אירועים (עלייה של 25% לעומת אשתקד), ובמקום השני ת"א עם 40,391 אירועים (ירידה של 11% מאשתקד).
בת ים דורגה במקום ה-13 בישראל עם 12,469 מקרים בשנה החולפת. אמנם מדובר במספר גבוה, אך במשטרה מדווחים שמדובר דווקא בבשורה טובה לבת ימים: ירידה של 3 אחוזים מהשנה הקודמת
בעיר השכנה חולון עמד מספר האירועים על 15,411, נתון דומה לזה של השנה הקודמת, הממקם אותה במקום ה-10 בישראל.
על פי הנתונים, כל אירוע שני שאליו מוזעקת המשטרה במחוז מרכז הוא בנושא חניה: 45% מכלל האירועים. הערים בהם נרשם הגידול הגדול ביותר הם במחוז דרום: אשדוד, אשקלון ואילת. בארבע השנים האחרונות מדובר בעליה של 63.6% באירועי חסימות מעבר.
2 צפייה בגלריה
ניצב אמנון אלקלעי | צילום: יח"צ, כנס ישראל לחנייה
ניצב אמנון אלקלעי | צילום: יח"צ, כנס ישראל לחנייה
ניצב אמנון אלקלעי | צילום: יח"צ, כנס ישראל לחנייה
"אירועי החנייה באים לידי ביטוי בכך שאנשים משתלטים על מקומות חניה, ועושים פעולות יזומות שמגיעות לכדי אלימות", אמר ניצב אלקלעי, והסביר: "הרבה מאוד אנשים חונים בחניות פרטיות שלא שייכות להם, למרות שמדובר בעבירה פלילית. יש כאלו שחונים באדום לבן ובאוטובוסים".
לדבריו, התופעה מתעצמת, ובשנת 2019 חלה עליה של עשרות אחוזים, ובמקום שהמשטרה תעסוק בתאונות דרכים, אלימות ופשע, היא נדרשת לטפל בחניות. עם זאת הוא מוסיף ואומר שמסקר שעשתה המשטרה עולה שהציבור סובל מאוד מנושא החניה, ואלפי אנשים הודו שמדובר באחת הסוגיות הבעייתיות ביותר בישראל.
בין ההצעות שהועלו לטיפול בבעיה: קנס מוגדל, התייחסות לעבירות חניה פרטית כעבירת תנועה, ולהתייחס אליה בניקוד. עוד טען אלקלעי כי: "הדבר המרכזי שצריך לעשות הוא מניעה. הרשות המקומית היא הגורם המוסמך המוביל, יש להם את היכולת גם באכיפה מקצה לקצה".