3 צפייה בגלריה
הקאנטרי בבת ים | צילום: אבי מועלם
הקאנטרי בבת ים | צילום: אבי מועלם
הקאנטרי בבת ים | צילום: אבי מועלם
הקיץ בשיאו, הטמפרטורות ממשיכות לעלות והבריכות בבת ים עמוסות במשפחות שרוצות ליהנות מזמן איכות עם הילדים ולהצטנן מעט. אלא שיש תושבים שטוענים כי הגישה לבריכות בעיר מתאפשרת רק למי שיכול לשלם: "המחירים בבריכות בעיר פשוט יקרים מדי", טוענים תושבים.
כמה זה עולה לנו
רק כדי לסבר את האוזן, מי שירצה לבלות באחת משלוש הבריכות הפועלות בעיר ייאלץ להיפרד מעשרות שקלים. כשמדובר במשפחה המחיר עלול להגיע למאות שקלים לבילוי חד־פעמי.
כך למשל,מחיר כניסה לבריכת ה'קאנטרי', מחיר אחיד לכל הבריכות שמפעילה הרשת ברחבי הארץ, עומד על 85 שקלים למבוגר ו־75 שקלים לילד מגיל שנתיים ומעלה. המחיר יוזל ל־45 שקלים לביקור בתנאי שאחד המנויים ירכוש עבורכם כרטיסייה של 10 כניסות.
בבריכת 'בורה בורה' המחיר עומד על 45 שקלים למשתתף אך גם פעוטות מעל גיל שנה נדרשים לשלם על כרטיס.
בבריכת 'עמידר', אשר פועלת במהלך השבוע כבריכה לימודית ומופעלת על ידי עמותת הפועל אחרי שזכתה במכרז, עלות כל כניסה היא הנמוכה ביותר בעיר ועומדת על 30 שקל למתרחץ מעל גיל שנתיים. החיסרון הבולט הוא שהיא איננה פתוחה בשבתות משום שלדברי הנציגה הטלפונית: "אנו בריכה המשרתת את הציבור הדתי".
אין בריכה עירונית
אז למה זה קורה? הסיבה היא שכבר שנים ארוכות אין בבת ים בריכה עירונית השייכת לעירייה ומופעלת על ידה, מה שהיה מאפשר לה לסבסד את המחיר ולפקח עליו. בניגוד לערים הסמוכות, כל הבריכות הפועלות כרגע בעיר הן בניהול פרטי. יש מי שכמובן יאמר מיד שבבת ים שבורכה ברצועת חוף יפהפייה אין בכלל צורך בבריכה, אלא שלא כולם מעדיפים את האפשרות הזו, בייחוד בימים אלה שבהם מי הים מלאים במדוזות.
"נכון לעכשיו עד שהמים יגיעו לטמפרטורה של 31 מעלות, שזה לפחות עד סוף חודש יולי, הכמויות של המדוזות בחופים יישארו גבוהות", מסביר אחד המצילים בחוף. "אנשים בעיר אוהבים את החוף ומרבים לבקר בו, אבל אנחנו בהחלט רואים בתקופה הזו פחות אנשים שמגיעים לחופים וגם מי שמגיע פשוט לא נכנס למים, אפילו הגולשים מפחדים להיכנס כי אנשים נצרבים פה בכמויות".
"את רוב השבתות אנחנו מבלים עם המשפחה בים", אומרת אם לשלושה תושבת העיר, "באמת יש לנו רצועת חוף משגעת ונוחה, אבל בתקופה הזו של השנה, בגלל ריבוי המדוזות, זה פשוט בלתי אפשרי".
3 צפייה בגלריה
בריכת "בורה בורה" | צילום: אבי מועלם
בריכת "בורה בורה" | צילום: אבי מועלם
בריכת "בורה בורה" | צילום: אבי מועלם
לדבריה, בימי החופש היא עדיין צריכה למצוא אפשרויות בילוי לילדיה ועל כן החלה להתעניין בבריכות בעיר. "האמת, הופתעתי לגלות שאין מבחר ומבין השתיים שכן עובדות בשבת, בבריכת ה'קאנטרי' ובבריכת 'בורה בורה' המחירים בשמיים כך שנאלצנו לנדוד לבריכות בערים אחרות ליד".
"מילא זה שאין בריכה עירונית בעיר למען התושבים, אבל אפילו בבריכות הקיימות אין הנחה למען תושבי העיר", מתלוננת תושבת אחרת. "הרבה משפחות לא יכולות ליהנות מהתענוג הזה כיוון שהעלות למשפחה שבוע אחרי שבוע גבוהה מאוד".
"בריכה עירונית זה שירות בסיסי שעיריות רבות מעניקות לתושבים שלהן בחודשי הקיץ", מדגיש תושב העיר, "במצב היום אנחנו נשארים לקוחות שבויים של בריכות פרטיות בעיר או מחוצה לה. לא מספיק שגם ככה אתגרי החופש הגדול הם רבים עבורנו ההורים, לפחות היו מארגנים לנו לבלות בבריכה ולהעביר את הזמן. במצב הנוכחי, כשיש יותר מילד אחד זה כבר מתחיל להיות יקר לרובנו".
בריכה? זה משתלם
"בריכה עירונית היא חלק מהפעילות הספורטיבית בעיר ולכן, כמו שיש אצטדיון לכדורגל או אצטדיון לאתלטיקה חשוב שתהיה גם בריכה היכולה לשמש ללימוד שחייה ולכל ספורט פופולרי אחר", אומר עלי ראובני מחברת א.אילון הנדסת מים ומערכות בע"מ, המתמחה בבניית בריכות ציבוריות. "במיוחד במדינת ישראל, שהיא מדינה חמה, כל יישוב שמכבד את עצמו מקים ומתפעל לרווחת התושבים בריכה עירונית, החל מיישובים קטנים כמו מושבים בערבה או בשרון ועד ערים גדולות. יש אפילו ערים שיש בהן מספר בריכות עירוניות לרווחת התושבים".
משתלם לעיר להקים בריכה כזו? זה לא עסק יקר?
"ברור שזה משתלם ויש הרבה דרכים לגרום לזה להשתלם. לדוגמה, כאשר העיר מקימה בריכה והיא מתוחזקת על ידי החברה העירונית והטיפול השוטף נעשה על ידי עובדי העירייה, אחת הדרכים היא גביית דמי כניסה מופחתים מתושבי העיר וגביית מחיר גבוה יותר מתושבי החוץ, לייצר עוגן לפעילות לאורך כל השנה מעבר לפעילות בקיץ כמו פיזיותרפיה, הידרותרפיה וכו', כל אלה ועוד יכולים להיות מאוד רווחיים לעיר וזה כמובן גם יעלה את איכות החיים לתושבים".
3 צפייה בגלריה
בריכת 'עמידר' | צילום: אבי מועלם
בריכת 'עמידר' | צילום: אבי מועלם
בריכת 'עמידר' | צילום: אבי מועלם
אנחנו השתכנענו, אז האם יש באופק צפי לבריכה עירונית בבת ים? נראה שלא בקרוב. מעיריית בת ים הזכירו כי הנהלת העיר הקודמת ערכה מכרז להפעלת ואחזקת בריכת השחייה העירונית בעמידר בשנת 2017, בו זכתה אגודת הפועל. בעירייה מדגישים כי המכרז בתוקף עד 2022. בנוגע לכך שבריכת 'עמידר' אינה פתוחה בשבת אומרים בעירייה כי "שעות הפעילות בבריכה נקבעות על ידי מי שזכה במכרז".
המשמעות היא שזו כנראה תישאר סגורה בשבתות גם בעתיד.