ילדים מרחבי הארץ הלומדים בפנימיות ואין להם משפחה לחזור אליה בסופי שבוע ובחגים, זקוקים למשפחות מלוות שיקבלו אותם באופן קבוע ויהוו עבורם רשת ביטחון. אלא שהמלחמה מקשה על מציאת פתרון לבעיה שכן דווקא עכשיו, כשהחרדות ותחושת הבדידות מתעצמות, קשה למצוא משפחות כאלו.
3 צפייה בגלריה
ילדי הפנימיות
ילדי הפנימיות
ילדי הפנימיות
( צילום: shutterstock )

בין הילדים מוטי (שם בדוי, התחביבים לא), בן 15 מפנימייה בחיפה, המתמחה בגידול צמחים, אריק בן 16 מפנימייה בשרון, אלוף בהרכבת דגמי לגו מאתגרים, ניר בן 12 מפנימייה בצפון, אלוף בכדורגל, נועה בת 12 מאזור הדרום, אוהבת לרקוד ולשיר, אלכסיי, בן 10 מפנימייה באזור עמק יזרעאל, אוהב משחקי חשיבה, דריה, בת 16 מפנימייה באזור ירושלים, אוהבת מוסיקה וציור ויונתן, בן 9 מפנימייה באזור השפלה והמרכז, אוהב לקרוא חוברות קומיקס.
הילדים מבטאים את כאבם לא פעם בפני אנשי הצות המסורים. "הכי קשה לי זה כשהחברים הולכים בסופי השבוע למשפחות שלהם", אומר אחד מהם, וילדה נוספת מדגישה כמה חשובה משפחה מלווה: "כשהגעתי למשפחה המלווה שלי הבנתי אפילו איך אפשר לריב נכון".
לדברי הצוות, קשה לילדים שנשארים לבד בסופי השבוע. כך למשל בן 13 שואל תמיד מי הצוות הכונן שנשאר בשבת,
בת 15 אומרת שהיא שונאת שמגיע הסופ"ש ומחכה למוצ"ש שכולם יחזרו ובת 14 סיפרה כי "המדריכה שאלה אותי פעם אם יש חברה מהכיתה שתסכים לארח אותי בשבת כי רק אני נשארת בסופ״ש בפנימייה".


המלחמה והכאוס: "שנה מטלטלת"


עמותות 'ילדים בסיכוי' הרימה את הכפפה ומפעילה תוכניות טיפוליות, שיקומיות וחינוכיות לילדי הפנימיות ולבוגרים, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי, הביטוח הלאומי ואנשי מקצוע חיצוניים, בהתאם לצורך הקיים בשטח. העמותה, כאמור, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי יזמו את תוכנית "משפחות מלוות" בדיוק בגלל מקרים כאלו.
"בשנה האחרונה, מאז פרוץ 'חרבות ברזל', אנו חווים ירידה משמעותית בפניות של משפחות המוכנות להתנדב לתוכנית, וישנו קושי משמעותי לגייס משפחות מלוות", מתריעה השבוע מנהלת תוכנית משפחות מלוות בעמותת 'ילדים בסיכוי', הדר בנימין.
מטרת העמותה לסייע לילדי הפנימיות ולבוגריהם לצאת ממעגל החיים הקשה אליו נקלעו ולחזק את ביטחונם ועצמאותם, אלא שכאמור, המלחמה מקשה על מימוש חלק מהמטרות.
רשימת הילדים והמתבגרים שזקוקים למשפחה מלווה, ונשארים כמעט כל סופ"ש בפנימייה הולכת וגדלה. "השנה הזו טלטלה את כולנו אבל במיוחד את כל אותם ילדים ומתבגרים שמתמודדים בחייהם עם חוויה של בדידות והעדר תמיכה ומעטפת הורית", אומרת בנימין. "חשוב לציין שהצוותים בפנימיות עושים עבודה נהדרת, ודואגים לילדים לכל צרכיהם ברמה הפיזית, רגשית, חינוכית ורפואית. אך פנימייה נהדרת ככל שתהיה, היא עדין מענה מוסדי, ולהישאר 365 ימים בפנימייה, מבלי שיש חוויה של בית ומשפחה, היא קשה מאוד.

3 צפייה בגלריה
"שכהחברים שלי הולכים למשפחות זה הכי קשה"
"שכהחברים שלי הולכים למשפחות זה הכי קשה"
"כשחברים הולכים למשפחות זה הכי קשה"
( צילום: shutterstock )

"אנו רואים שאצל ילדים שמשולבים במשפחות מלוות, ישנו שיפור משמעותי בהיבט הרגשי, התנהגותי ובתפיסת עתיד חיובית. אחת הבוגרות שלנו אמרה: 'גדלתי בבית שאבא מרביץ לאימא וככה חשבתי שזה זוגיות. בגיל 16 נכנסתי למשפחה מלווה, שם לא היו צועקים, ולא מרימים ידיים. היום אני נשואה ויש לי ילדה קטנה ואני יודעת שבבית שלי לא תהיה אלימות'".
בישראל חיים כיום כ-7,000 ילדים ונוער בסיכון השוהים בפנימיות של משרד הרווחה, שירות ילד ונוער. מתוכם, כ-1,500 ילדים ומתבגרים, מתמודדים עם מצב רגשי ומשפחתי קשה במיוחד, שכן הם למעשה נעדרי עוגן משפחתי.
"ילדים אלו חווים תחושת בדידות עמוקה וחוויית תלישות, שמעצבת את תפיסת עולמם כמרחב נטול שייכות, חום או תקווה", אומרת מנכ"לית עמותת ילדים בסיכוי, עדנה גלבוצקי: "הפנימייה מספקת את צרכיהם החומריים והרגשיים ומהווה מענה משמעותי עבור ילדים אלו, אך ההתמודדות עם תחלופה תדירה של דמויות, וכן העובדה כי השהות בפנימייה מסתיימת עם הגעת החניך לגיל 18, מעלה צורך בעיגון דמות משמעותית שתהיה חיצונית לפנימייה. המלחמה המתמשכת חידדה לכולנו עד כמה המשפחה משמעותית עבורנו. הורים תומכים ועוטפים את הילדים במציאות המטלטלת ומעניקים להם הגנה וביטחון, אבל לא לכל ילד או ילדה יש מעטפת מעין זו".


החגים והבדידות: "החרדות גוברות"


"בתקופה זו של מלחמה, יש צורך הכרחי במשפחות שמוכנות לפתוח את הלב והבית למען ילדים הגדלים בפנימיות רווחה בכל הארץ".
מה קורה לילדים בתקופה הזאת?
"דווקא בשנה זו, שילדים בה סובלים יותר מחרדות וטראומות, לצד חוסר היציבות והמציאות המערערת מאז תחילת המלחמה, יש קושי למצוא משפחות המוכנות להתנדב לתוכנית 'משפחה מלווה' בקרוב תגיע גם תקופת החגים, וכולנו יודעים איך זה מרגיש לשבת סביב שולחן חגיגי משפחתי כילד ולהרגיש חלק ממשפחה חמה ואוהבת".
מנהלת תחום אגף משפחות ילדים ונוער בקהילה במשרד הרווחה והביטחון החברתי, שלומית בירנבוים: "ימי המלחמה חידדו יותר מכל את הצורך הגובר בתחושת המשפחתיות כדי להתמודד עם מצבי הטראומה וחוסר הוודאות. גם בימים אלו אנו ממשיכים לפעול עבור ילדים ללא עורף משפחתי הנמצאים בפנימיות ברחבי הארץ באמצעות ליווי צמוד ובמסגרת תכנית 'משפחה מלווה' שמעניקה לילדים אלו הזדמנות להתארח אצל משפחות. לקראת השנה החדשה, נמשיך ונפעל ליצור מעטפת לכל ילדי הפנימיות הזקוקים לכך.
"אנו מזמינים משפחות מלוות חדשות להיות חלק מקהילה משמעותית ומשנת חיים".


דור שני לליווי: "הוריי היו משפחה מלווה"


מי שמלווה ילדי פנימיות היא סיגל בר־און, יו״ר משותף של תשלובת ד״ר פישר, שמונתה לאחרונה ליו"ר ועד מנהל בעמותה. בר־און, אם לארבעה ודור שני של משפחות מלוות מספרת על החוויה האישית שלה: "ההורים שלי היו משפחה מארחת לילדה בת שלוש, והיום הילדה הזו בעצמה אמא לארבעה ילדים (בר און היא בתה של דבורה פישר ז"ל, שהצטרפה למקימות עמותת ילדים בסיכוי). כילדה לא התלהבתי מהסידור הזה. הייתי בגיל העשרה, ובדיעבד נראה לי שנוסף עוד מישהו שהתחרה בתשומת הלב של ההורים שלי, אך עם זאת היה לי ברור שנתינה ומעורבות חברתית היא חלק מחיי".

3 צפייה בגלריה
גלבוצקי
גלבוצקי
גלבוצקי
( צילום: עטרה גרסטל)

השנים עברו ובר־און החליטה גם היא עצמה להירתם לפרויקט: "לפני כ-17 שנה, כשאמי נפטרה, הצטרפתי להנהלת עמותת 'ילדים בסיכוי' כנציגת המשפחה. בנוסף, במסגרת תפקידי בד״ר פישר, אני מתנדבת יחד עם העובדים בפעילויות שונות למען ילדי הפנימיה ויום אחד שאל אותי מנהל הפנימייה אם אני יכולה לקחת אלי הביתה שני אחים. הסכמתי ולאחר מכן בעלי ואני החלטנו שאנחנו רוצים להיות משפחה מלווה".
וכך לפני כ־15 שנים, הגיע למשפחתה ילד בן 7: "הילדים התגייסו מייד לקבל את פניו, ובהתחלה הכל היה נהדר, אך היו גם אתגרים לדוגמא, ללמד את הילד החמוד שלכל אחד מארבעת ילדיי יש גם חיים משלו ושלעיתים יש לתת פרטיות ושקט. הסברנו לו שיש חוקים בבית. די מהר הוא הבין את העניין, ומאז הדברים הולכים בצורה חלקה".
באילו קשיים נתקלתם?
"חוסר אמון. בהתחלה הוא כל הזמן בירר האם באמת נגיע לקחת אותו. לאחר מכן עלו שאלות כמו למה אני בפנימייה והילד שלכם לא, שאלות שצריך לענות עליהן ברגישות על מנת לשמור גם את כבוד המשפחה הביולוגית שלו.
"צריך לזכור שלהיות משפחה מלווה זו זכות לצד מחויבות גדולה: דאגנו לאסוף אותו מהפנימיה, בילינו איתו בימים שהיה אצלנו, שיחות נפש, תמיכה, חיזוק וכו".

קראו גם:

איך הליווי תורם לכם כמשפחה?
"קודם כל מרגש לראות את מעורבות ילדיי. מבחינתנו הוא בן משפחה לכל דבר. יש סיפוק רב שהקשר של כל השנים מניב תוצאות נהדרות - תמיד עודדנו אותו לעצמאות, להשיג הישגים, לא לוותר ולפתח ביטחון עצמי. כשהיה קטן הכנתי לו פתק עם משפטים מחזקים, כאלו שהוא יכול להגיד לעצמו לפני השינה בפנימיה, כשאנחנו לא איתו. משפטים כמו אתה יכול, אנחנו אוהבים אותך, ועוד. היום כבר ניתן לראות שהבחור שכבר השתחרר מהצבא ולומד מקצוע הוא בעל ביטחון עצמישהפך לחלק בלתי נפרד ממשפחתנו".
בשנה האחרונה הקשר ביניכם התהדק בשל המצב?
"הקשר שלנו איתו הדוק באופן קבוע, לאחר ה־7.10 חלק מילדי וגם הוא חזרו לגור איתנו לתקופה. ביתנו הוא ביתו ואנחנו גאים בו על הישגיו".

כך תוכלו לעזור לילדים הבודדים:


המיזם 'משפחה מלווה' הוא תוכנית ארצית של עמותת ילדים בסיכוי, בשיתוף משרד הרווחה והביטחון החברתי, המחברת בין משפחות לילדי פנימיות נעדרי עורף משפחתי. 'משפחה מלווה' היא משפחה מתנדבת המקבלת לביתה ברציפות ובאופן קבוע ילד או ילדה הגדלים בפנימיות רווחה. מדובר בילדים שהתייתמו או שאין למשפחתם אפשרות לטפל בהם.
הליווי והאירוח בבית המשפחה מאפשר לילד ולמתבגר להיחשף למודל משפחתי ומהווה גם הזדמנות לקשר משמעותי של מחויבות, שייכות, ביטחון וקבלה.
למעוניינים להתנדב: הדר 050-8992825
לתרומות לעמותה לחצו כאן