אתם יכולים לדמיין את חוף ראשון לציון בלי מסעדות 4X4, החוף השקט, לה מר, וניס ביץ', החוף הדרומי ובריזה על הים? החל ממחר (שני 31.10.2022) זה יהיה המצב. "ככל שהיום הגורלי מתקרב הרגשות גם מתעצמים וגוברים. אפשר לומר שתמה תקופה היסטורית בראשון לציון"', כך אומרת רויטל נוגה, הבעלים של מסעדת 4x4 הוותיקה בחוף הים של ראשון שעתידה להתפנות יחד עם מסעדות נוספות שקיבלו צו פינוי מרמ"י.
4 צפייה בגלריה
רויטל נוגה. נפרדים מ- 4X4
רויטל נוגה. נפרדים מ- 4X4
רויטל נוגה. נפרדים מ- 4X4
(צילום: קובי קואנקס)

המאבק המשפטי


מדובר במסעדות אשר החזיקו בקרקע שלא כדין - המסעדות "החוף השקט", "לה מר", "וניס ביץ'", "החוף הדרומי", "4X4" ו"בריזה על הים", שעליהן טענה רמ"י שהן מחזיקות בקרקע שלא כדין. מנגד טענו בעלי המסעדות, בין היתר, שהם קיבלו את זכויותיהם מכוח הסכם עם העירייה שנחתם בשנת 1994 ואף שילמו לה כל השנים בגין השימוש. בנוסף, נטען כי העירייה החזיקה במשך כל השנים במקרקעין, פיתחה אותם ובנתה בהם מבנים חדשים בשנות ה־90 בהתאם לצורכי אוכלוסיית העיר, והכל מכוח הסכם הרשאה שנחתם עם רמ"י. לגבי המסעדה השישית טענו הנתבעות כי זכו במכרז לפני מספר שנים והסתמכו עליו.
טענות אלו נדחו ולאחר מאבק משפטי וציבורי, נאלצות המסעדות הוותיקות להתפנות כבר ביום שני הקרוב.

נפרדים מהעובדים


רויטל נוגה, מנהלת מסעדת 4X4 הקיימת כבר מעל ל־20 שנה, מספרת על הימים הקשים שעוברים עליה. "אין לקוח שמגיע למסעדה ולא מנסה להבין את ההיגיון שמאחורי הסגירה, כולם שואלים מי אחראי ומה יהיה. מצד שני גם אנחנו עם העובדים והצוות צריכים להתחיל להתקפל אז מפרסמים את מכירת הציוד וגם מצמצמים רכישת ציוד כי אין לנו יותר מדי זמן לעבוד.

4 צפייה בגלריה
"עצוב לנו מאוד". רויטל נוגה
"עצוב לנו מאוד". רויטל נוגה
"עצוב לנו מאוד". רויטל נוגה
(צילום: קובי קואנקס)

יש המון תסכול והעבודה היא שוטפת לצד המון עצב. ביום ראשון עשינו ערב פרידה של כל הצוות לדורותיו, אין מה לומר מעבר לכך שזה עצוב. קשה לעכל את הרגע ולא האמנו שהוא יגיע. תמיד אמרנו שאולי יהיה מישהו שירים את הכפפה ויעשה משהו הגיוני שיחלץ את כולנו מהמצב הזה, רמ"י מתעקשים ללכת בכיוון שלהם וגם ראש העירייה רז קינסטליך מנותק לגמרי, אפילו לא ניסה לבוא או למצוא חלופה עבורנו. התחושה היא שלא נלחמו עלינו מספיק והוא יכול היה לעשות יותר אם רק היה רוצה.
יום הפינוי הוא ערב הבחירות לכנסת ולדעתי יהיה באז מאוד גדול כי הלקוחות לא יבינו לאן נעלמנו. הרי זה יום שבתון שבו מגיעים לקוחות רבים ועכשיו לא תהיה עבורם סיבה להגיע לחוף", אומרת רויטל. "אני בטוחה שלא יהיה ואקום ולעירייה יהיו פתרונות, אבל אנחנו לא נהיה חלק מהם. ברור לי שבקיץ כבר יהיו מקומות חדשים שהעירייה תצליח להקים, אבל לצערי אנחנו לא נהיה שם. עכשיו מאות אנשים יילכו הביתה ויצטרכו לחפש את עצמם מחדש. אני עוד בוגרת וינגייט ויש לי הכשרה נוספת, אבל האחים שלי גדלו פה וזה מה שהם יודעים לעשות, לכן יש המון חרדה קיומית".

4 צפייה בגלריה
חוף ראשון. סוף עידן?
חוף ראשון. סוף עידן?
חוף ראשון. סוף עידן?
(צילום: אבי מועלם)

רויטל מדברת על תחושות קשות. "מבחינתנו יש תסכול כי ההרגשה היא שלמרות מה שהיינו עבור הנוף של ראשון לציון, עכשיו זרקו אותנו, הכושי עשה את שלו והכושי יכול ללכת", היא אומרת וממשיכה, "יש לנו המון פרלמנטים שיושבים אצלנו, עכשיו הם לא יודעים לאן ללכת. הם רוצים לראות את הים ולשבת אצלנו אז מה הם יעשו עכשיו? יביאו קפה ויישבו על החוף? עצוב שזאת תהיה החוויה של הרבה אנשים. ברור לי שברגע שיגיע יום הפינוי הרגשות יתעצמו, אני יודעת כבר שלא אוכל יותר להגיע לחוף כי זה היה הבית שלי עשרות שנים ועכשיו אני כבר לא חלק ממנו, זה קשה לי מאוד. תמה תקופה היסטורית גדולה מאוד בחוף של ראשון".

הפרלמנטים


מאיר שרף, חבר פלרמנט קבוע במסעדות שעל חוף הים אמר בתסכול: "המקומות הללו נמצאים כאן עשרות שנים והפכו לנוף של חוף הים. אנשים מגיעים לכאן כדי לאכול או לשתות כמה דברים טובים, לשבת עם חברים וליהנות ועכשיו תם עידן. זה פשוט עצוב, אני לא יודע איפה נשב בשבוע הבא".
מי שניסה לסייע לבעלי המקומות אך ללא הצלחה, הוא המשנה לראש העירייה אסף דעבול שהגיע להיפרד מהם במהלך סוף השבוע: "ניסיתי בכל כוחי לשנות החלטה זו. הגעתי לבית המשפט המחוזי, ניהלתי ישיבות עם שרים, עם פרקליטות המדינה, עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ועם מי לא. בשיחה האחרונה שקיימתי לפני כחצי שנה עם מנכ"ל רמ"י הוא הבטיח לי שברגע שנקדם תוכנית להזזת המסעדות לאחור הוא ידאג לאשר לנו עוד שנה מאוקטובר 2023 שעליה סוכם עם כל הגורמים.

4 צפייה בגלריה
אסף דעבול
אסף דעבול
ניסה לעזור. אסף דעבול
( צילום: דנה קופל)

"לצערי הרב האמנתי שכן מדובר בהסכם עם נציג המדינה, אך מסתבר שהגוף הזה הפך להיות הספסר של המדינה בקרקעות. מה יעשו כל תושבי העיר? איפה בדיוק יישבו? האם נחזור לימים שהמשפחות יגיעו עם צידניות לחוף הים? איפה בדיוק יישבו הקשישים והנכים? אני יושב במסעדות הללו מעל ל־45 שנים ומרגיש כאילו הרסו את הבית שלי. מה יעשו בעלי העסקים וכל העובדים שלהם שלקחו להם את הפרנסה? למי בדיוק המסעדות הללו הפריעו?".

קראו גם:

מהעירייה נמסר: "ההחלטה על פינוי המסעדות הינה של רשות מקרקעי ישראל והיא התקבלה כבר לפני מספר שנים, והרבה לפני הנהלת העירייה הנוכחית. על אף הטענות, עיריית ראשון לציון, ראש העירייה והמשנה לראש העירייה אסף דעבול - עמדו לכל אורך הדרך לצד בעלי המסעדות בחוף הים, תמכו בהן, ואף פעלו רבות מול רשות מקרקעי ישראל וכלל הגורמים הרלוונטיים במטרה לסייע ולשנות החלטה זו. נזכיר כי הנושא נידון בבית המשפט, שקבע כי יש לפנות את המסעדות".

המסעדות שנסגרות


החוף השקט
לה מר
וניס ביץ'
החוף הדרומי
4X4
בריזה על הים