"ראיתי אותם בשעת לילה מאוחרת, סביב 3-4 לפנות בוקר", מספרת קרולינה אברמוב, תושבת שכונת רמת הנשיא. לדבריה, לא מדובר באירוע בודד ויללותיהם נשמעות היטב בלילות, והיא אף תיעדה את התנים כשהם רצים בין שבילי גן הי"א.
2 צפייה בגלריה
תן. מוגדר כחיה מוגנת
תן. מוגדר כחיה מוגנת
תן. מוגדר כחיה מוגנת
(צילום המחשה: shutterstock)
מאחר ומדובר אמנם בגן גדול, אך כזה שמוקף ומתוחם בבניינים ושטח עירוני צפוף סביבו, כולל קניון בת ים הסמוך, מדובר בתופעה מטרידה עבור תושבי האזור.
"מעולם לא היו פה תנים", מספרת תושבת המתגוררת בסמטת חצור, וחלונותיה משקיפים אל גן הי"א ומוסיפה: "זה מפחיד לגלות פה חיות בר שעלולות גם להיות מסוכנות לילדים או לשכנים שמטיילים עם הכלבים שלהם בערב".

צפו בתיעוד התנים שנראו בגן הי"א בשכונת רמת הנשיא בבת ים >>>(צילום: קרולינה אברמוב)
תושבים אחרים, המתגוררים סמוך לאזור הפתוח שליד שכונת מיכה מציינים שהבחינו בעבר בתנים. "הם מגיעים כנראה מהאזורים הפתוחים, ולא פלא שהם מגיעים גם אלינו לחפש מזון", מספר אחד מהם ומסייג: "אבל אם הם כבר הגיעו ממש ללב השכונה, זה צריך לעורר דאגה וחייבים שהעירייה תמצא לזה פתרון, מי יודע אם הם לא חולים בכלבת ועלולים להפיץ את המחלה המסוכנת הזו?"

2 צפייה בגלריה
תן
תן
תן. סיבה לדאגה?
(צילום: Shutterstock)
תנים ושועלים משתייכים למשפחת אוכלי הכל, ובטבע הם אוכלים מכרסמים, זוחלים, עופות, חרקים ואפילו פירות וצמחים. עבורם מצבורי אשפה ביתית הם אוצר של ממש, ולכן כאשר אוכלוסייתם מתרבה, הם מתחילים להתפשט גם לאזורי המגורים של בני האדם, ולחפש מזון זמין.
אז מה עושים?
קודם כל חובה לסלק את מקורות המזון הללו. אסור להשאיר מזון לחיות מחמד, כולל חתולי רחוב, בכלים פתוחים מחוץ לבית, ועדיף להאכילם בשעות היום ולא בלילה, שעה שבה חיות הבר ערות ופעילות.
אסור להשאיר אשפה גלויה. את מצבורי הזבל יש להכניס לפחים סגורים ואטומים.
באתר רשות הטבע והגנים מסבירים איך תבדילו בין תנים לבין שועלים:
לתן יש זנב קצר, הקצה שלו הוא שחור, פונה מטה וקרוב לרגליו האחוריות גם כאשר הוא רץ. לשועל לעומתו יש זנב ארוך, שאורכו כמעט כאורך כל גופו. הקצה שלו לבן והוא מתנופף כאשר הוא רץ.
האם מותר לפגוע בתנים?
עוד מסבירים ברשות הטבע והגנים שתנים ושועלים הם חיות בר מוגנות. אסור לפגוע בהם או ללכוד אותם ללא היתר. שימוש ברעל, חומר הדברה או שיסוי כלבים בתנים, אסור לחלוטין. הרחקת תנים מותרת אך ורק לאנשים המוסמכים לכך ברשות המקומית ורק לאחר תיאום ואישור בכתב מרשות הטבע והגנים.
לפרטים ולייעוץ מרשות הטבע והגנים התקשרו לטלפון 3639*
מהמחלקה הווטרינרית של עיריית בת ים נמסר בתגובה: "הבוקר התקבלה תלונה על תנים שנכנסו מאיזור חולות ראשל״צ לתוך שכונת רמת הנשיא. סיור שנעשה במקום לא איתר אותם, והנחת העבודה היא שהם חזרו לאיזור החולות. התנים הנמצאים ברחבי גוש דן מוכרים ומנוטרים גם על ידי רשות הטבע והגנים, ומטופלים בהתאם. חשוב לציין כי באזורים מפזרים פיתיונות המכילים את חיסון הכלבת. אנו נמשיך לעקוב ולבדוק האם התופעה חוזרת על עצמה ויחד עם הרשות נפעל על מנת לטפל בה על פי כל הנהלים״.