לאחר שמרים שישאין בת ה־85 מבת ים עברה תאונת דרכים שהתירה אותה מוגבלת, היא פנתה לביטוח הלאומי כדי לקבל עזרה סיעודית, אך גילתה שעבור מדינת ישראל היא לא מספיק ישראלית ולכן איננה זכאית לעזרה. כעת בתה קטרינה מספרת על התלאות שהיא ואמה עוברות בדרך לקבלת הזכאות לעזרה סיעודית.
1 צפייה בגלריה
שישאין
שישאין
שישאין
(צילום: קובי קואנקס)
שישאין עלתה לישראל מאוקראינה לפני כ־12 שנים, בעקבות בתה היחידה קטרינה. "אמא עלתה לישראל בהתאם לחוק הכניסה ולא בהתאם לחוק השבות, כיוון שלא היתה מוגדרת כיהודייה. לכן עם עלייתה היא קיבלה אישור של תושב ארעי ולא אזרח ישראלי", מספרת בתה, "במרוצת השנים שילמה את החלק שהתבקשה בביטוח לאומי לצורך מס בריאות, קיבלה הבטחת הכנסה ואף הצליחה להגשים את משאלת ליבה, להתגייר ולהפוך ליהודייה לכל דבר ועניין".
לפני כשנה מרים נפצעה קשה בתאונת דרכים בעת שנסעה בתחבורה ציבורית ונותרה מוגבלת. "היא עפה קדימה, שברה את האף ומספר חוליות בגב", אומרת קטרינה, שמטפלת בה בכוחות עצמה, "לאחר השיקום היא עברה גם אירוע מוחי ומאז חיינו התהפכו, כעת אמא הפכה למוגבלת וזקוקה לעזרה מסביב לשעון. אני גרה בדירה קטנה עם בני ובתי, אבל את אמא לא יכולתי להשאיר לבד ולכן בני החייל נאלץ לעבור דירה כדי שאוכל לשכן את אמי איתנו ולטפל בה. אם לא העזרה שלי, אמא תהיה זרוקה, תשכב לבד בבית ותמות".
קטרינה מוסיפה שהיא נקרעת בין העבודה, חייה האישיים ואמה החולה. כאשר הגישה לביטוח הלאומי בקשה לגמלת סיעוד עבור אמה, היא נתקלה בסירוב, שכן מתברר שעל פי הזכאות בחוק הסיעוד, "אם קיבלת מעמד של תושב ישראל רק לאחר שהגעת לגיל הפרישה, תוכל להיות זכאי לגמלת הסיעוד אם עלית לפי חוק השבות או אם קיבלת סל קליטה ממשרד הקליטה".
הבת, קטרינה: "בני החייל נאלץ לעבור דירה כדי שאוכל לשכן את אמי איתנו ולטפל בה. אם לא העזרה שלי אמא תהיה זרוקה, תשכב לבד בבית ותמות"
מכיוון שכאמור, מרים עלתה לאחר גיל הפרישה והעלייה לא נעשתה במסגרת 'חוק השבות', היא אינה זכאית כעת לעזרה סיעודית.
"הרי זה אבסורד", אומרת קטרינה. "כי בעקבות הגיור שאמי עברה היא הוכרה כאזרחית ישראלית לכל דבר ועניין, אבל למרות זאת עדיין המדינה מונעת ממנה את הדבר הבסיסי ביותר, עזרה סיעודית עכשיו כאשר מצבה הבריאותי הידרדר. החוק אינו תואם את המציאות, כשהיא עלתה היא אמנם לא היתה זכאית לכל ההטבות מהמדינה, אבל כעת כאשר היא כבר שנים יהודייה ואזרחית ישראלית, חלים עליה כל החובות, אך הזכויות מתברר, זה כבר עניין אחר, סלקטיבי יותר".
מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "על פי חוק אדם יכול להיות זכאי לגמלת סיעוד אם הוא תושב ישראל שעלה לפי חוק השבות או קיבל סל קליטה ממשרד העלייה והקליטה. גברת שישאין נכנסה לארץ לפי חוק הכניסה (ולא חוק השבות) בשנת 2008, ולא קיבלה מעמד של עולה. משכך היא אינה זכאית לגמלת סיעוד".