השבוע התקיים דיון סוער בוועדה הארצית לנושאים תכנוניים עקרוניים, בנושא הקמת שש מעגנות (מרינות) חדשות בחופי מדינת ישראל, כולל בבת ים, רגע לפני דיון המועצה הארצית לתכנון ובנייה שתכריע בסוגיה.
2 צפייה בגלריה
חוף בת ים ריק ושומם
חוף בת ים ריק ושומם
חוף בת ים. בקרוב יגיעו היאכטות?
(צילום: קובי קואנקס)
קראו עוד:
למשתתפים הוצגה התוכנית שערכה האדריכלית עדנה לרמן, להקמת שש המעגנות החדשות בחופי ישראל. המעגנות על פי הצוות התכנוני מתוכננות לקום לצד בת ים גם בנהריה, חיפה, חדרה, נתניה ותל אביב, לצד חיזוק והרחבת מעגנות קיימות ברחבי הארץ. המעגנות החדשות ואלה שיורחבו אמורות לשמש כמקומות עגינה לכלי שיט כגון יאכטות, סירות, וכן כפתרונות יעודיים לתחום הספורט ימי.
לאחר הדיון הזה, שבו נשמעו טענות הצדדים, יתקיים דיון פנימי נוסף בוולנת"ע ואחריו תדרש המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקבל החלטה בנושא.
כזכור, עיריית בת ים נאבקת שבתוכנית המתאר הארצית תתאפשר הקמת מרינה מול חופי בת ים. לצורך כך, פועלים יחד ראשי הערים של בת-ים וראשון לציון להקמת מרינה משותפת בגבול הימי שבין שתי העיריות.
אלי יריב, ממובילי התוכנית, אמר: "ראש העירייה צביקה ברוט ואני נאבקים שתקום מעגנה בעיר, מעגנה לחינוך ימי העיר בת ים שתחליף את המתחם המיושן שלא ניתן לשקמו בחוף הסיפלאס. חשוב לנו שילדי בת ים יתחברו לענף השייט שהוא ענף ייחודי המאפיין עיר השוכנת לאורך הים מדובר במעגנה קטנה שאורכה 250 מטר בלבד ולא תהיה לה כל השפעה על הסביבה הימית. יחד עם זאת מעגנה תעודד תיירות לעיר שבה אושרו בתקופה האחרונה בניית 5500 חדרי מלון".
2 צפייה בגלריה
אלי יריב
אלי יריב
אלי יריב. ממובילי התוכנית
(צילום: קובי קואנקס)
ארגוני הסביבה מתנגדים
לתכנית המעגנות הארצית, כבר נרשמו מספר התנגדויות בולטות. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, פרסמה את התנגדותה לקראת הדיון שהתקיים היום. "חשיבותו של חוף הים כשטח ציבורי פתוח מורגשת ביתר שאת בימים מאתגרים אלו", אמרה השרה גמליאל, "אני מתנגדת נחרצות להוספה של מעגנות חדשות אשר ישרתו ציבור מצומצם ולרוב בעל ממון ואמצעים, על חשבון הציבור הרחב והסביבה. לא נסכים לפגיעה בעיקרון הצדק החלוקתי והסביבתי. הקצאת שטחי חוף לטובת אוכלוסייה מצומצמת על חשבון האוכלוסייה הכללית, היא עוול חברתי"
יש לציין כי גם ארגוני איכות סביבה הביעו את התנגדותם לתכנית החדשה. יעל דורי, ראש תחום תכנון וחופים בארגון "אדם, טבע ודין" אמרה לקראת הדיון: "לא ניתן לתת שטחי חוף נדירים ויקרים לקבוצה מצומצמת לפני שבודקים את הביקוש האמיתי של כלל לציבור לשטחים האילו. כבר היום החופים עמוסים וצפופים והביקוש אליהם הוא אין סופי. אם ניקח בחשבון את העובדה שאוכלוסיית ישראל גדלה בקצב מהיר והחופים מצטמצמים עקב השלכות משבר האקלים אנחנו נמצא את עצמנו מהר מאד במצב שבו אין לציבור ים ללכת אליו. המדינה צריכה לעשות סקר שיבחן את הביקוש לחופים על ידי כלל הציבור עכשיו ובעתיד. אם סקר כזה היה מונח בפני ראשי הרשויות ושר הפנים ושר התחבורה, אני בטוחה שהם היו מעדיפים את צרכי כלל הציבור על האינטרסים הצרים של אוכלוסיה מאוד מצומצמת".
גם בחברה להגנת הטבע, פרסמו נייר עמדה המביע התנגדות נחרצת לתכנית המעגנות. "בימים אלה ממש, כשהקורונה פוגעת בבריאות ובכלכלה של כולנו, המדינה מקדמת מרינות חדשות וגדולות, בעלות הנאמדת בכ-100 מיליון דולר לכל אחת", נכתב בנייר העמדה, "תכנית זו סותרת את העיקרון המרכזי בתמ"א 1 לפיו 'חוף הים הינו נחלת הכלל' ומציגה פיתוח שבו מעטים יפגעו וייהנו במשאב השייך לכלל הציבור. התכנית במתכונתה הנוכחית מציגה חוסר שוויון שבסיסו בחוסר צדק סביבתי וחברתי, כמו גם פגיעה בזכויותיהם של הדורות הבאים".
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "חשיבותו של חוף הים כשטח ציבורי פתוח מורגשת ביתר שאת בימים מאתגרים אלו. אני מתנגדת נחרצות להוספה של מעגנות חדשות אשר ישרתו ציבור מצומצם ולרוב בעל ממון ואמצעים, על חשבון הציבור הרחב והסביבה. לא נסכים לפגיעה בעיקרון הצדק החלוקתי והסביבתי. הקצאת שטחי חוף לטובת אוכלוסייה מצומצמת על חשבון האוכלוסייה הכללית, היא עוול חברתי".
השרה עוד הוסיפה, כי "מעגנה היא מתקן תשתית בעל טביעת רגל סביבתית ואקולוגית משמעותית ביותר. הקמה של מעגנות, כפי שמוצע בתמ"א, תגרום להשפעות סביבתיות משמעותיות, ויש להימנע מראש מלהקים אותן, ואף למנוע את הצורך העתידי במימון ציבורי לצמצום השפעת המפגעים שהן מייצרות, כגון הקמת שוברי גלים מיותרים".
מעיריית בת ים טרם נמסרה תגובה.
כל העדכונים - חדשות בת ים