אם חשבתם שסיימנו עם עבודות הרכבת הקלה, עבודות התשתית על המטרו צפויות לשבש את שגרת חייהם של תושבי תושבי בת ים, חולון וראשון לציון - לקראת פתיחתו בשנת 2034.
העבודות על המטרו יתחילו בשנה הקרובה (פרסום מכרזים, הפקעת שטחים ומיגון אקוסטי של דירות). כך אמרה ב'כנס המטרו' בשבוע שעבר נעה אורן, המשנה למנכ"ל מטרו בחברת נת"ע, האחראית על הפרויקט.
בניגוד לקו האדום (הפעיל) של הרכבת הקלה – היוצא מבת ים עובר דרך תל אביב ומגיע בסופו של דבר לפתח תקווה, וכן הקו הירוק והסגול שעדיין בבנייה וייפתחו בשנים הקרובות, המטרו הוא רשת של רכבות תחתיות, שיחברו את המרכז עם ערי לווין יותר רחוקות, כמו לוד, רחובות, נס ציונה, רעננה, הרצליה וכפר סבא.
קראו גם:
במהלך מצגת השקפים שהופיעו בכנס, פורסם כי האזור שבו יעבור המטרו חולש על 62% מהתוצר הלאומי של ישראל, 50% מהמשרות במדינה ו-44% מהאוכלוסייה בישראל. המטרו יהיה מהיר יותר ויסיע יותר אנשים מהרכבת הקלה, וישמש כתווך הבינעירוני ולא רק העירוני. המטרו צפוי לשרת כשני מיליון נוסעים ביום, ועלות הפרויקט מוערכת בכ-150 מיליארד שקל.
הבלגן מתחיל מחדש
ההפעלה המסחרית של המטרו צפויה בשנת 2037, ותכלול את הטבעת הפנימית של המיזם: הערים תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, גבעתיים, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה, קריית אונו ויהוד מונוסון. השלב הראשון יכלול רק חלקים מכל אחד מקווי המטרו (M1, M2 ו-M3) ויקיף 78 ק"מ, 59 תחנות ו-3 מתחמי דיפו. נת"ע לא מוכנה לנקוב בשלב זה בתאריך סיום לשלב השני של הפרויקט, שיכלול 74 ק"מ נוספים ו-50 תחנות נוספות ויגיע גם לערים מרוחקות יותר, כמו רעננה והרצליה בצפון ולוד ורחובות בדרום.
בהתאם לפרסום, במהלך שנת 2025 הנכנסת, חברת נת"ע תתחיל בהשתלטות על קרקעות נדרשות, הפקעת שטחים, מיגון אקוסטי במבנים הנמצאים בסמוך לתוואי, העתקת תשתיות, עבודות עפר ועוד. ב-2026 החברה תפרסם מכרזים לשלב האינפרא 1 של הפרויקט (עבודות התשתית שיכללו בין השאר את המנהור), בשנת 2027 יוכרזו הזוכים במכרז האינפרא 1 ויפורסמו המכרזים לאינפרא 2 (ספקי קרונות, תקשורת).
העבודות שצפויות להשפיע מאוד על תושבי בת ים, חולון וראשון לציון יחלו ב-2028. אז אם חשבתם שעבודות הרכבת הקלה לקראת סיום בשכונה שלכם, יש לכם שלוש שנים לישון בשקט, לפני שהבלגן מתחיל מחדש.
מה קורה ברחוב שלכם?
חלק מהעבודות לאיתור תשתיות השבוע בחולון התרכזו ברחוב הלוחמים, בקטע שבין רחוב המעפילים למשרד הרישוי; שדרות דב הוז, בקטע שבין רחוב החשמונאים לרחוב המעפילים; רחוב המעפילים, בקטע שבין רחוב רמב"ם לשדרות דב הוז; צומת הרחובות המעפילים-המצודה.
בבת ים מבצעת נת"ע עבודות לחקר הקרקע והמים ברחוב הנביאים, בקטע שבין רחוב הקוממיות לבין רחוב גנרל פייר קניג; בצומת הרחובות הנביאים ורבינוביץ', על מדרכה ציבורית בסמוך; בגינה הציבורית ברחוב קיבוץ גלויות, בסמוך למבנים מס' 43-29; ברחוב נעמי שמר.
עבודות להקמת חדר מערכות להזנת הרכבת ברחוב אברהם בר בראשון לציון.
בעיר ראשון לציון החל שלב שליחת המכתבים להפקעת הקרקעות במספר מוקדים בעיר. יחד עם זאת, המטרו עוד לא הגיע לשלב ביצוע, וכרגע מתמקדים עדיין בקו הירוק של הרכבת הקלה. השבוע תחל חברת נת"ע, באמצעות חברת TMT, בעבודות להקמת חדר מערכות להזנת הרכבת - ברחוב משה דיין בקטע שבין צומת משה דיין ואברהם בר לרחוב לישנסקי בשטחי האתר הסגורים בלבד משעה 07:00 עד שעה 19:00.
תחנות המטרו והמסלול
בפרויקט המטרו הענק מתוכננים כרגע שלושה קווים: M1, M2, M3
לקו מטרו M1 תהיינה חמש תחנות בחולון: תל גיבורים, דוב הוז, יוספטל, בגין ורמת אליהו, ושמונה תחנות בראשון לציון: בנות חיל, ראשון לציון מרכז, הראשונים, שדרות הציונות, יוסף בורג, הרצוג, אסף הרופא וצריפין. הקו לא יעצור בבת ים.
לקו המטרו M2 תהיה תחנה אחת בלבד בחולון: בית החולים וולפסון. הקו לא יעצור בבת ים או בראשון לציון.
לקו המטרו M3 תהיינה חמש תחנות בחולון: אזור התעשייה חולון, המלאכה, חולון מרכז, גולדה מאיר ויוספטל חולון ושתי תחנות בבת ים: יוספטל בת ים והקוממיות. הקו לא יעצור בראשון לציון.