בחודש פברואר 2021 חל זיהום חמור בכל חופי הארץ לאחר שפסולת ימית של זפת שככל הנראה נפלטה מאונייה שהגיעה מהמפרץ הפרסי, התפשטה ברחבי חופי הים התיכון בישראל. חלק גדול ממנו הגיע לחופי בת ים וחופים רבים התמלאו בזיהום שמרביתו הגיע לחוף והתייבש. חוץ מהלכלוך שנשאר, נראה כי גם בעלי החיים סובלים. לפני חודשיים נמצאו שלושה צבי ים מתים בחוף המצופים ולפני שבוע נמצא צב מת נוסף בחוף תאיו. סקרנים ומבלים תיעדו את המקרים וקשה להישאר אדישים מול בעל החיים המוגן שמאבד את חייו ללא כל סיבה. "אני אוהב את חוף הים ובגלל זה נשבר לי הלב", מספר עובד עירייה שבמסגרת עבודתו מגיע לחופי הים לעתים קרובות. "מצד אחד יש את הזיהום שהמבקרים עושים, מלא חד־פעמי ובקבוקים ריקים וגם חפצים רב־פעמיים כמו משחקי ים שעולים גרושים ואנשים מתעצלים לנקות ולהחזיר הביתה. מצד שני יש את הטבע - הזפת השאירה כמו חול שחור.
"במבט ראשון זה נראה כמו אבנים קטנות אבל אני יודע שזה זפת ואני יודע כמה בעלי החיים סובלים מזה", מוסיף עובד העירייה. "היו המון עבודות לניקוי החוף, גם מאות מתנדבים הגיעו לעזור, זאת היתה נקודת האור היחידה, אבל בסופו של יום בני אדם באו לתקן את מה שבני אדם אחרים קלקלו. כל התעשייה והמסחר על הים גובה מחיר גבוה, לא רק הספינות אלא גם הדיג, כל ביקור בים זה עוד שיר הספד".
1 צפייה בגלריה
הצב המת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה בשבוע שעבר
הצב המת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה בשבוע שעבר
הצב המת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה בשבוע שעבר
(צילום: דודי דבוש)
קראו גם:

"הפך למראה שגרתי"

לאחרונה עברו דודי דבוש ורעייתו מתל אביב לבת ים. כחובבי ים שנוהגים לעשות הליכות בבקרים הם חיפשו איזור שינגיש עבורם את החוף וכך הגיעו לעיר, "שנינו מאוד אוהבים את המים, אוהבים לעשות ספורט על הים, וזאת היתה הכוונה שלנו כשהגענו לכאן", מספר דבוש, "אבל כל הליכה על הים מאכזבת אותי. החול מלא בלכלוך, המון פסולת שחורה ויבשה, יש כתמים שלמים של לכלוך במים ובכלל יש תחושה של חוסר הירתמות. זה לא רק עניין של רשויות רשמיות אלא גם שלנו התושבים, אם אנשים לא יקחו יוזמה, ישמרו על הסביבה ואולי גם יעזרו לשמור על הניקיון, הטבע ייפגע. חוסר האכפתיות שלנו פוגע בכולם".
את אחד המקרים בהם צב מת נפלט לחוף הוא תיעד, "ראינו צב ים על החוף, כשהתקרבנו ראינו שהוא לא זז. כל מיני אנשים ניסו לצלם כי הוא היה כל כך גדול וזה בהחלט מראה חריג. בסוף הגיעו עובדי עירייה ופינו אותו משם, זה צב מאוד מבוגר לפי הגודל שלו, זה ממש עצוב לראות חיה כל כך גדולה מתה בלי שום סיבה. אחרי כמה צבים מתים בחוף המצופים ראינו את הצב המת בחוף תאיו וזה כבר הפך למראה שגרתי. כל כמה זמן מוצאים על החוף צב ים מת ואני לא חושב שזה צריך להיות ככה. אני לא יודע איך אפשר למנוע את זה, אבל בני אדם צריכים להגן על הטבע".
גם מנהל קבוצת הפייסבוק "אמהות בת ים", קארין שי מספרת כי היא מקבלת פניות רבות בנושא הלכלוך בחופים ופגיעה בבעלי החיים. "כמו כל תושבי העיר גם אני רואה את הבעיה, אני רואה את הרעשים והשיח הרב סביב זה וזה ממש מעציב, אני מקווה שיצליחו לטפל בזה כמו שצריך ומהר", היא אומרת.
"חופי העיר הם סמלי ההיכר שלנו וחשוב שנשמור עליהם, לא רק מבחינת בת ים אלא עבור כולם ברמה הגלובאלית. מדברים על להפוך את העולם שלנו לירוק וטוב יותר עבור ילדינו וזה מתחיל קודם כל בדברים האלו. לעתים יש התגייסות של ילדים ונוער שבאים לנקות את החופים ובעיניי זה מראה על אכפתיות, אבל גם מעלה את המודעות ומזכיר לכולנו כמה חשוב לשמור על החופים".

הסכנה: רשתות דיג

מרבית הלכלוך השחור כתוצאה מאירוע זיהום הזפת נמצא בחוף הסלע ויש לזה הסבר הגיוני, "את מרבית הנזק ספגו חופים עם סלעים", מסביר מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, יגאל בן ארי, "כי שם הלכלוך יכול להידבק לסלעים ולעבור דרך בעלי החיים שנמצאים על הסלעים כמו סרטנים וחסרי חוליות שונים. באופן כללי הזפת בעיקר פגעה באיזור של הסלעים כי בחול זה יחסית קל לניקוי, זה פשוט דורש המון עבודה ידנית, לכן מרבית הניקוי שהרשות עשתה בשמורות הטבע והגנים הלאומיים היה באופן ידני ורק במקרים מסוימים השתמשו בכלים".
מצב דומה התרחש גם בחוף פלמחים שנמצא מדרום, שם ממשיכים מתנדבים ופקחי הרשות לנקות את הסלעים מנזקי הזפת.
למרות שעדי ראייה מתעקשים כי על הדגים המתים נמצאו כתמים שחורים וכי הזיהום הוא ככל הנראה הסיבה למות הצבים, בן ארי מציע הסבר אחר, "יש באיזור המון דיג ולעתים הצבים נתקעים ברשתות של הדייגים, נפצעים או מתים, הדייגים פשוט משליכים אותם חזרה למים וכך הם מגיעים לחוף".
יש בכלל דרך למנוע את זה ולהגן על הצבים ?
"האמת שלא ממש. אני לא רוצה להפנות אצבע מאשימה לדייגים כי זה לא הוגן, אין להם דרך אחרת לדוג, זאת הסיטואציה ואין מה לעשות. כמו שהבית של כל אדם נבנה על אדמה שבעבר היתה ביתם של בעלי חיים, כך הדייג באופן טבעי בא על חשבון בעלי חיים ימיים. קמת בבוקר ונסעת לעבודה ברכב מזהם? כבר לא שמרת על הטבע. אבל אלו החיים שלנו, אנחנו כל הזמן פוגעים ומתערבים בטבע כי זה חלק מהמהפכה התעשייתית שהשפיעה המון על הטבע. התפקיד של בני האדם הוא לחפש תמיד את האיזון. כמובן שאנחנו מפעילים מרכז להצלה ושיקום של דגי ים שנפצעו, אבל הצבים שהגיעו לחופי בת ים כבר היו מתים".
ומה לגבי הלכלוך בחופים?
"חוץ מהזפת שהתייבשה יש לאחרונה תופעה שאין לנו דרך להסביר והיא הופעה של אפר רב במים, זה לא גורם לנזק ולא פוגע בבעלי החיים אבל רואים את זה בעין כלכלוך שחור וזה בעיקר מלכלך את מי שנוגע בזה".

פיצוי לנפגעי הזפת

לדברי סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, פרד ארזואן, על אף כל ההתגייסות הדרך היחידה להשלים את ניקוי החופים היא ידנית. "לאחרונה יצאנו לסקר אקולוגי שבחן את כל האזורים הסלעיים ובוחן מה ניזוק וכיצד וזאת על מנת להוציא הנחיות מסודרות וספציפיות לכל רשות, כשאנחנו יודעים שרוב הנזק נגרם באזורים סלעיים. כמובן שיש גם פתרונות כימיקליים לניקוי החופים, אך בהתייעצות עם מומחים מחו"ל הוחלט בשלב הזה להסתפק באמצעי ניקוי לא כימיים בלבד".
ויש גם בשורות טובות. לדברי ארזואן, במסגרת חקירת הזיהום המשרד להגנת הסביבה זיהה את מאפייני הדלק, ומאחר שמדובר בנזק בשווי עשרות מיליוני שקלים המשרד תובע בשם הרשויות את הקרן בינלאומית לפיצויים שחופי הארץ מבוטחים בה, אבל לא רק הגורמים הרשמיים זכאים לפיצוי, "כל תושב ואדם פרטי שחש שנגרם לו נזק עקב הזיהום, כמו אנשים שפרנסתם תלויה בחוף בת ים: דייגים, בעלי עסקים ומי שמרגיש שנגרם לו נזק עקב הזיהום יכול לתבוע. זאת פרוצדורה פשוטה וקלה שאפילו לא דורשת עורך דין, ובקרוב הקרן תכריז על הנציג שלה בישראל וכל אזרח יוכל להעביר דרכו תביעה לפיצויים".
כל העדכונים - חדשות חולון