את ההודעה לפיה יש להיערך לקראת חיסון תלמידי בת ים בתוך מוסדות החינוך, קיבלו בכירי אגף החינוך בעיר בשעה שהאגפים המקבילים ברחבי הארץ נמצאים בעיצומה של חופשת הקיץ ובזמן שההתנגדות של שרת החינוך, יפעת שאשא־ביטון, היתה בשיאה, מגובה בהורים רבים שהביעו רתיעה מן מהמהלך.
3 צפייה בגלריה
ברוט במרכז החקירות האפידימיולוגיות
ברוט במרכז החקירות האפידימיולוגיות
ברוט במרכז החקירות האפידימיולוגיות
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
למרות התגובות והחששות, ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, משוכנע גם כעת כי בימים שבהם התפשטות הנגיף בשיאה, אסור לפספס הזדמנות להכניס עוד תושבים למעגל המחוסנים, "אנחנו במלחמה ובמלחמה כמו במלחמה חייבים צעדים מהירים וחייבים מנהיגות כדי לנצח", הוא אומר השבוע, ימים ספורים אחרי שהיה ראש הרשות המקומית הראשונה שהודיע כי יפעל לחסן את תלמידי עירו. "מדינת ישראל והעולם כולו החליטו שצריך להתחסן כדי לנצח את הקורונה, זה כבר קורה וזה כבר עובד, לכן אם אומרים שצריך לחסן ילדים מגיל 12 אני בעד, ואני ומאמין בחיסון שכבר הוכיח את עצמו".
בכל זאת, רבים מתנגדים להחלטה לחסן בתוך מוסדות החינוך, ביניהם גם שרת החינוך.
"נכון, ולכן אני חושב שהצלחנו למצוא את האיזון המדויק שבין הקלה על הורים שמבקשים לחסן את ילדיהם ובין כבוד כלפי אלו שמסרבים, שאמנם אינני מסכים עימם אך אני מכבד את דעתם. נתתי הוראה למינהל החינוך במסגרת תוכנית מגירה ל־1 בספטמבר, לא לעשות צעדים שיגבירו לחץ חברתי או יפגעו באלו שלא רוצים להתחסן. אנחנו נאפשר בימים שייקבעו מראש לקבל חיסון בבית הספר, בדיוק כמו כל חיסון אחר שניתן בבית הספר עד היום. אין סיבה שדווקא בשעת חירום נפסיק להעניק חיסונים בבתי הספר".
איך זה יקרה בפועל?
"תלמיד יוכל להגיע עם אישור הורים או עם הורה שילווה אותו ויוכל לשאול שאלות ולקבל מידע, אבל החיסונים לא יכנסו לכיתות עצמן והמורים לא יהיו מעורבים בנושא בשום דרך ואפילו לא הנחנו אותם כיצד לתווך את הנושא כיוון שאנחנו רוצים הפרדה מלאה. אנחנו אמנם לא יוצרים הפרדה פיזית, אבל בהחלט הפרדה רעיונית. לכן אני חושב שנתנו מענה לכל הסוגיות ששרת החינוך העלתה".
על ההחלטה לחסן תלמידים: "ההחלטה התקבלה בהערכת מצב שחברים בה רופאים מבית חולים 'וולפסון', נציגים ממשרד הבריאות, משלט הקורונה הארצי וגורמי מקצוע וחינוך של העירייה, היא התקבלה ממש פה אחד"
אתה באמת מאמין שלא יהיה לחץ חברתי כשאחד מתחסן ואחר לא?
"הטענה שזה יצור לחץ חברתי מצחיקה אותי, היום ילדים יודעים הכל אחד על השני, ברשתות חברתיות, בתנועות נוער ובבילויים בחוץ, הם מתעדים וחושפים הכל, חיסון בבתי הספר לא יגרום לזה כי זה לא משנה איפה הם יקבלו את החיסון, הם יידעו את זה אחד על השני. בסופו של דבר צריך לזכור כי ההחלטה לא נמצאת בידי משרד החינוך אלא בידינו. האחריות על בתי הספר העל־יסודיים, בניגוד ליסודיים, היא של הרשות המקומית, ובזמן שהממשלה רואה תמונה רוחבית טובה מלמעלה, אני כראש עירייה יודע מה הנתונים בעיר שלי, יודע שיש כאן כמעט פי שניים יותר אוכלוסייה בסיכון ושהנתונים שלנו לגבי חיסונים לבני נוער, יותר נמוכים מהממוצע הארצי. לכן אני לא מפספס אף הזדמנות לשמור על בריאות התושבים".
אלו תגובות קיבלת על ההחלטה?
"אני עורך בכל יום הערכת מצב, לעתים פעמיים ביום, וההחלטה התקבלה בהערכת מצב שחברים בה רופאים מבית חולים 'וולפסון', נציגים ממשרד הבריאות, משלט הקורונה הארצי וגורמי מקצוע וחינוך של העירייה, ההחלטה לחסן בבתי ספר התקבלה ממש פה אחד. גם שוחחנו עם כל המנהלים של בתי הספר בעיר ואין מתנגד אחד. שוחחתי גם עם ועד ההורים והבטחתי כי בבתי הספר בהם תהיה התנגדות גורפת של ההורים, לא נקיים חיסונים".
כיצד נערכים בעיר לפתיחת שנת לימודים שגם היא, כך נראה, תתרחש בצל הקורונה?
"אנחנו מחכים לראות מה יהיה המתווה ארצי, כמובן שלא נרד ממנו אך אולי נחמיר אם נצטרך. אני נגד קפסולות כי זה לא הוכיח את עצמו והלמידה היתה פחות טובה. נשתדל להעביר כמה שיותר למידה בשטחים פתוחים ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה, כמה שפחות זומים וכמה שיותר למידה פרונטלית ומפגשים עם מורים וחברים. אם צריך גם נוסיף תקציבים, עשינו את זה בשנה שעברה כשהוספנו תומכי הוראה והסעות כדי לפצל קבוצות, זה כסף שהמדינה לא תמיד מחזירה, אבל אנחנו רואים בזה השקעה ראויה וחשובה".
במקביל למאמצים הרבים לקדם חיסונים בעיר, אירועי הקיץ התקיימו, ולמרות שמרביתם הועברו לאוויר הפתוח, עדיין היתה ביקורת רבה על כך שעיר אדומה כמו בת ים מרשה העצמה להמשיך בחיי שגרה.
העיר בת ים הוגדרה כעיר אדומה, למה ממשיכים לקיים אירועי קיץ מרובי משתתפים?
"ברור שהיו מחשבות, אבל התייעצנו עם כל הגורמים הרלוונטיים, ביצענו את השינויים הנדרשים והצלחנו ליצור שורת אירועים שכולם מותאמים להנחיות. כמעט כל האירועים עברו לאוויר הפתוח ואלו שלא - ייתכן שיבוטלו. הכל נעשה באישור משרד הבריאות ובהתאם לתו הירוק. צריך להבין שהקורונה לא עומדת להיעלם בזמן הקרוב, ואבוי לנו אם בשנתיים הקרובות תושבי בת ים יסתגרו בבתים, מתח נפשי הוא חמור לא פחות מדברים אחרים. אני קורא להם לצאת החוצה, ליהנות ולשמור על עצמם, לחבוש מסכה ולהישמע להוראות, אבל לא לחשוש לצאת מהבית, לצרוך תרבות וליהנות.
על פתיחת השנה: "אני נגד קפסולות כי זה לא הוכיח את עצמו. נשתדל להעביר כמה שיותר למידה בשטחים פתוחים ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה, כמה שפחות זומים וכמה שיותר למידה פרונטלית ומפגשים עם מורים וחברים"
"נקודה נוספת שחשוב להבין היא שההתפרצות שגרמה לבת ים להיות אדומה היא הדבקה המונית במרכזי יום לקשיש בעיר", מדגיש ברוט, "זו התפרצות שהשתלטנו עליה ואני מאמין שכבר בשבוע-שבועיים הקרובים נתוני העיר ישתפרו. בלי ההתפרצות הזאת הנתונים שלנו נראים אחרת ולמרות שמדובר כמובן בתושבי בת ים, עדיין זה מקרה נקודתי שברגע שהצלחנו לאתר אותו הצלחנו גם לבלום אותו".
לסיום הוא משתף גם בתרומתו האישית למאבק בנגיף הקורונה, "אני משתגע כשאני רואה נותני שירות או תושבים שמסתובבים במקומות סגורים בלי מסכה וגם לא מהסס להעיר להם, בדרך כלל הם מקבלים את זה בהבנה וחיוך. לפני שבועיים ביקרתי בחנות בעיר אחרת והמוכר סירב לעטות מסכה ואף לעג לזה, הרמתי טלפון לראש העירייה ומיד הגיעה ניידת פיקוח וקנסה אותו, גם בבת ים אני מקפיד על זה. כדי לנצח אנחנו צריכים את התושבים, שישמרו על ההנחיות ויעזרו לנו להתגבר על הקורונה".
3 צפייה בגלריה
ורד דנינו
ורד דנינו
ורד דנינו
(צילום פרטי)

מה הבעיה עם לחץ חברתי חיובי?

הבנות שלי התחסנו ברגע שהתאפשר ואני ממליץ לכל ההורים לעשות כך. אנשים מסתכלים על קורונה אחרת מחיסון רגיל, אבל המצב שלנו לא טוב, יש יותר ויותר נדבקים ויש יותר ויותר חולים קשים, אז למה אנחנו מחכים?
כל רגע שמבזבזים מחמיר את מצבנו. כשאני רואה את משרד החינוך מתנגד ושר שמתחסן רק בשביל תפקיד, אני מרגיש שזה תלוי רק בנו ההורים. רק עכשיו עברתי ליד מתחם בדיקות, יש שם תור מטורף, כולם רצים להיבדק, חוששים מהגבלות וסגרים, אבל לא טורחים לקדם את הפעולה הפשוטה שתסייע לכולנו לצאת מהמצב הזה, והיא חיסון כלל האוכלוסייה. אני באמת לא מבין את המתנגדים, בחו"ל כבר מתחילים לזייף תוצאות של בדיקות, לשם אתם רוצים להגיע?
אני בעד להכניס את החיסונים לבתי הספר בדיוק כמו שעושים עם כל חיסון אחר, צריך ללמד תלמידים על חיסונים ולתת להם ידע אובייקטיבי כדי שיקבלו החלטה מושכלת. הם חשופים לדעות של הוריהם, לאמצעי תקשורת ולרשתות חברתיות שלא תמיד מעבירים מידע מהימן ומדויק. תנו להם ללמוד בבית הספר מה זה בכלל חיסון, כיצד מחלות נוראיות כמו אבעבועות שחורות ושחפת חיסלו בעבר מיליוני אנשים והיום כמעט ונמחקו מהעולם הודות לחיסונים. מגיע להם לדעת מה הסכנות שצפויות להם ומה ההגבלות שיוטלו עליהם אם לא יתחסנו, וכך לקבל החלטה עבור עצמם.
אני מבין שיש חשש מלחץ חברתי, אבל בתחום הזה יש יתרון משמעותי, אפשר לקרוא לזה לחץ חברתי חיובי, ילד מעודד ילד, חבר נותן ביטחון לחבר וכך ננצח את זה יחד.

"עדיף הפנינג חיסונים בטיילת עם פיצה"

3 צפייה בגלריה
ניסים נחום
ניסים נחום
ניסים נחום
(צילום פרטי)
חשוב לי לציין שברמה האישית אני בעד חיסונים ואף חיסנתי את ילדי, אבל כיושבת ראש ועדי ההורים חשוב לי להציג את התמונה המלאה ולייצג את כולם. כשראש העירייה צביקה ברוט פנה אלי בנושא, הייתי בעד חיסוני הילדים ואני עומדת מאחורי זה, אך כשהצפתי את זה מול עמיתיי גיליתי שיש לא מעט התנגדות למהלך בקרב הוועדים, וחשוב לקחת בחשבון גם את אלו שמתנגדים.
הם הציגו טענות חשובות שגרמו לי להבין שמוטב שהחיסונים יישארו מחוץ לבתי הספר. ראשית, רבים חוששים מלחץ חברתי, כולם יראו מי מתחסן ומי לא, המורים יהיו חשופים לכל ההליך והכל יהיה גלוי, לא משנה כמה יתאמצו, זה יגרום לסוג של לחץ על התלמידים ויצור פילוג ואף קבוצות בתוך בית הספר. שנית, בית הספר אינו מקום שיכול לתת מענה רפואי בשעת חירום, אחות אחת או שתיים שנותנות חיסון לא יכולות להתמודד עם תרחיש שבו ילד חש ברע וזקוק למענה רפואי מיידי.
אני מבינה את הרצון להקל על ההורים דרך מתן חיסונים ומעריכה זאת, אבל הבחירה לבצע אותם בבתי הספר שגויה בעיניי. באותה מידה אפשר לבצע מהלכים אחרים שיקלו את מתן החיסון. אפשר לערוך הפנינג או אירועי קיץ בטיילת, עם פיצה וחיסונים, בדיוק כמו שעשו עד עכשיו. האירועים החגיגיים הללו שיפרו את החוויה ועודדו צעירים להתחסן, אם יעשו זאת, כמובן שהוועד יסייע ואף יפיץ את דבר קיומם.
אין צורך להכניס את החיסונים לבתי הספר כדי לעודד ילדים לקבל אותם. בסופו של דבר אני לא מקבלת את ההחלטה לבד, אנחנו נערוך הצבעה וכרגע יש התנגדות נחרצת בקרב מרבית הוועדים. בקרוב יש לנו פגישה עם הנהלת העיר ונציג בפניה את כלל העמדות.