ארבע תחנות הצלה החלו לפעול היום (שלישי ה-9.4) בחופי בת ים כפתיחה מוקדמת של עונת הרחצה, אבל נכון לעכשיו פחות כדאי לצאת לשחייה. בימים האחרונים תועדו מדוזות גדולות במיוחד בחופי ישראל. תראו מה קורה בחוף הסלע.
2 צפייה בגלריה
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)

בדרך כלל, המדוזות מגיעות לחופי ישראל רק לקראת הקיץ, אבל השנה הן הגזימו והגיעו עוד לפני פסח. הגזמה נוספת היא הגודל - השנה הן גדולות במיוחד. חוקרים מאוניברסיטת חיפה אפילו תיעדו מדוזה במשקל 30 קילו!

קראו גם:

לתושב בת ים, מיכאל "מישמיש" בורא, ששוחה מדי יום בחוף אין צורך לספר עליהם. הוא נאלץ לאחרונה לוותר על השחייה ולהסתפק רק בצילום. ל"מיינט בת ים" סיפר: "מאות על מאות של גוויות של מדוזות ובגדלים שונים על חוף הלגונה בסלע. אני נוהג לשחות מדי בוקר כ-800 מטר לתוך הים וחזרה, אבל זה בעייתי לשחות עם גלים בים הפתוח, מה גם שהוא מוצף במדוזות... מה עושים? מצלמים בתקווה לים שקט ונפלא ללא מדוזות".

צפו בתיעוד המדוזות מהחוף:
מדוזות ענק בחוף הסלע
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)


המדוזה הפולשת


המדוזות שהגיעו לחופי ישראל, וגם לחופי בת ים, הן ממין 'חוטית נודדת', ולמרות שאנו מכירים אותה היטב, היא לא נראתה בחופי הים התיכון עד שנות ה-70 של המאה הקודמת ולכן מוגדרת כמין פולש. פעמים רבות הנחילים עלולים גם לסכן תשתיות לאומיות, ובחברת חשמל נערכים לעונת המדוזות - אלה עלולות לפגוע גם במתקני התפלה ומתקנים תעשייתיים אחרים.
חוקרים מעריכים, כי ההתחממות הגלובלית עשויה להביא לגידול בנחילים, לצד פגיעה במיני דגים מקומיים, במה שמכונה "ג'ליפיקציה של האקיינוס".

2 צפייה בגלריה
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
מדוזות ענק בחוף הסלע בבת ים
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)


מדוזות חכמות יותר


ד"ר רות יהל, ממחלקת האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים, מסבירה: "אנחנו יודעים שאחרי חורפים קרים, שבהם הים מתערבל ויש הרבה נוטריינטים שעולים מהקרקעית, רואים פה הרבה מדוזות. בקיץ האחרון, שלפני היה חורף חם, לא היה למדוזות מזון ונהנינו מקיץ עם מעט מדוזות".
ואם חשבתם שמדוזות רק נסחפות עם הזרם, מסתבר שטעיתם. השנה הגיעו אלינו מדוזות חכמות במיוחד.
"המדוזות הגדולות יודעות לשחות, וכנראה הזרמים החזקים הביאו אותן לחוף", מסבירה ד"ר יהל ומוסיפה: "ממחקרים עולה שהן יודעות גם איך לא להגיע לחוף. אנחנו מנסים להבין איך אנחנו שומרים על המערכת הימית מהתפרצות של מדוזות, שכן הן מתחרות עם הדגים על המזון בים. זו פגיעה גדולה מאוד במערכת האקולוגית הימית".