בעוד שתל אביב רשמה במהלך שנת 2023 כ-186,000 קנסות על נסיעת רכב פרטי בנתיב תחבורה ציבורית, ואף הכניסה לקופת העירייה כ-133 מיליון שקל רק מקנסות אלה, מי אוכף את החוק בבת ים?
מנתונים שפרסמה עמותת אור ירוק, המלמדים על נתוני האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית בישראל, נראה שבת ים כלל לא התקינה מצלמות בנתיבים הללו. כלומר, אפס אכיפה. המשמעות: קופת העירייה הפסידה עשרות מיליוני שקלים פוטנציאליים לטובת תושבי העיר. היעדר האכיפה עשוי אף לייתר את את הנתיבים הללו, שנועדו לסייע לתחבורה הציבורית ולתעדף אותה על פני רכבים פרטיים, היוצרים פקקים ועומסי תנועה.
קראו גם:
לפי הנתונים, העיר תל אביב אלופת הארץ בכל הקשור במתן ובגביית דו"חות נסיעה בנת"צים. כך גם ערים נוספות הצליחו ליצור הכנסה נאה בחסות גביית דו"חות מנתיבים אלו המסומנים בצהוב ומיועדים לאוטובוסים ולמוניות.
כך למשל, העיר ירושלים רשמה 172,000 דו"חות בשנת 2023 ויצרה לעצמה הכנסה של 86 מיליון שקל, הרצליה קנסה נהגים ב-17,500 דו"חות והרוויחה כ-9 מיליון שקלים, רמת גן רשמה כ-14,000 דו"חות והכניסה לקופת העירייה כ-7 מיליון שקלים, ואפילו בני ברק ידעה לנצל את המצלמות המוצבות ורשמה 15,700 דו"חות בשנת 2023 והכניסה לכיסה כ-8 מיליון שקלים.
חשוב לציין, כי אסור לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית בשעות פעילות התחבורה הציבורית (בדרך כלל 06:00-22:00, להוציא כבישים בודדים בהם מצוין כי מותרת נסיעה של 2+ או 3+ נוסעים). הקנס הקבוע בחוק עומד על 500 שקל לרכב פרטי, ואם הרכב רשום על חברה, אף יכול להאמיר לכדי 2,000 שקל.
יחד עם זאת, יש ערים בהן העירייה כלל לא התקינה מצלמות ולכן למעשה אין כל אכיפה בנת"צים. בראש הרשימה נמצאת בת ים, אך גם הערים הוד השרון, חיפה, לוד, נהריה, נס ציונה, נתניה וקריית אתא.
ל"מיינט בת ים" נמסר כי כרגע אין מועד מתוכנן להצבת מצלמות בכבישים הנת"צים בשטח ערים אלו. כך שלמעשה כל עוד אין שוטר תנועה שנמצא בשטח ומבצע אכיפה, כנראה שגם לא תקבלו דו"ח.
תגובת עיריית בת ים תתפרסם כשתתקבל.