תתחילו להיפרד. החל מה-19 בינואר קו האוטובוס מספר 1 של חברת דן יתחיל לצמצם פעילות, ובמהלך שנת 2024 יחדל לפעול לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
אוטובוס דן
אוטובוס דן
בקרוב הוא יפסיק לפעול
(צילום ארכיון: מוטי קמחי)

לפי התכנון של משרד התחבורה, קו האוטובוס מספר 1 של חברת "דן", המקביל למסלול הקו האדום של הרכבת הקלה, אמור היה להתבטל שלושה חודשים לאחר פתיחת הקו האדום, אך המהלך נדחה בשל פרוץ המלחמה.
משמעות ביטולו של הקו, היא שלנוסעים המגיעים מכיוון בת ים - לא תהיה עוד חלופה תחבורתית על ציר התנועה, כלומר לא יוכלו לבחור בין הרכבת הקלה לבין האוטובוס, והרכבת הקלה תזכה לבלעדיות.

למה מבטלים את הקו?


הרעיון מאחורי המהלך הוא שביטול הקו אמור להוביל לעלייה בכמות הנוסעים בפרויקט הסעת ההמונים הראשון בגוש דן, שבו נרשמה השקעה אסטרונומית שהסתכמה בכ-18.7 מיליארד שקל, אך כיום השימוש בו נמוך מהצפוי.

קראו גם:

קו 1, שמכונה "הקו המקדים לרכבת", החל לפעול עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה לפני כעשור. הוא תוכנן כקו אוטובוס זמני שיפעל עד להתייצבות המערכות של הרכבת הקלה. מסלולו דומה לזה של הרכבת הקלה - שמחברת בין בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה.

2 צפייה בגלריה
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
צמודים לתוואי הרכבת הקלה בבת ים
תישאר רק הרכבת הקלה
( צילום: קובי קואנקס)

הקו כולל 52 תחנות, לעומת 24 תחנות של הרכבת הקלה - שחלק ממסלולה עובר בתוואי תת-קרקעי מהיר ללא ממשק עם כלי תחבורה אחרים.
"חבל שמבטלים אותו", אמר ל"מיינט בת ים" אחד מנוסעיו הקבועים. "אני מבין שמנסים לעודד שימוש ברכבת, אבל למה שניהם לא יכולים לפעול במקביל כדי שלנוסעים תהיה אלטרנטיבה? מכריחים אותנו לבחור ברכבת, אבל מה קורה אם יש איזשהי תקלה חשמלית או תאונה. חבל שדווקא במקום הזה חוסכים, ולמעשה פוגעים בציבור הנוסעים".
מנת"ע ומחברת תבל, שמתחזקת ומפעילה את הקו האדום, נמסר בתגובה, כי הן "ערוכות לקראת השינויים הברוכים בתחבורה הציבורית. מדובר בתוכנית המתואמת מול משרד התחבורה. נת"ע ותבל ביצעו בחודשים האחרונים שיפור משמעותי בחוויית הנוסע, במסגרתו קוצר זמן הנסיעה, הועלתה תדירות הרכבות והוארכו זמני השירות. נציין כי מאז פרוץ המלחמה ממשיכה לעלות כמות הנוסעים בהדרגה, ובנת"ע ותבל ממתינים לנוסעים הרבים העתידים להצטרף כעת לנוסעי הרכבת הקלה המרוצים".
מחברת דן נמסר: "דן פועלת ותמשיך לפעול בהתאם להנחיות וההסכמים הקיימים בין משרד התחבורה לחברה".