הקורונה השפיעה על כל תחומי החיים, וגם על הספארי היא לא פסחה. מחודש ינואר מובילים שם תהליכי שינוי, מגדילים את מערך העובדים והמתנדבים, משלימים מעבר מכלובים לחצרות פתוחות ובעלי חיים מתווספים לחבורה.
המנכ"ל החדש אורן בן־יוסף, בשיתוף יו"ר הספארי עו"ד רועי ברזילי, מספרים שהקורונה רק האיצה את תהליכי השינוי. "היא חידדה את העובדה שהפגישות עם בעלי החיים חייבות להימשך", אומר המנכ"ל. "לכן יצרנו בכל ימי הסגר סרטוני לייב שהמשיכו את הקשר".
אז מה עבר על בעלי החיים בספארי בשנה האחרונה?
קראו גם:
9 צפייה בגלריה
הדובים בחצר
הדובים בחצר
הדובים בחצר
(צילום: טיבור יגר)
חצר הדובה הגדולה
התוכנית לבניית המתחם החדש לדובים החומים הסורים כבר בשלביה הסופיים, ובראש השנה הבא כבר יוכלו ליהנות ממנה שלוש הדובות החומות הסוריות בספארי ברמת גן, בבט, בו ומנטה, וגם המבקרים כמובן.
בניית המתחם תהיה הפרויקט הגדול של הספארי לשנת תשפ"א. במתחם החדש יהיו חצרות גדולות ומרווחות, בריכות מים, מפלים, אזורי מנוחה ומסתור, צמחייה והתאמה מושלמת לבית הגידול של הדובים. "מבקרי הספארי הוותיקים שמתגעגעים לאזור ציפורי הביצה ישמחו לגלות כי גם הוא ייבנה מחדש ובשכנות לחצר הדובים היפה", מגלים בספארי.
9 צפייה בגלריה
גור הקנגורו
גור הקנגורו
גור הקנגורו
(צילום: טיבור יגר)
הקנגורו שחזר לכיס
חייו של קנגורו צעיר, שנפל מכיס אימו, אליס, כשהיה בן ארבעה חודשים, ניצלו השנה והוא זכה להתחלה חדשה. נפילה בגיל כזה מסוכנת והייתה עלולה לגרום למותו. ד"ר יגאל הורוביץ החזיר אותו אל כיסה של אימו בתהליך מהיר ומדויק וסגר את הכיס בסרט דביק.
בעוד חודש וחצי בקירוב כבר יוכל הקנגורו הצעיר לצאת לגיחות מחוץ לכיס, אבל רק לאחר שיתכסה גופו בפרווה. סיבת הנפילה אינה ברורה, וברור שלו היה נופל בטבע, לא היה מי שיחזיר אותו אל הכיס והיה נגזר עליו מוות.
9 צפייה בגלריה
הפיל פלא
הפיל פלא
הפיל פלא
(צילום: ים סיטון)
פלא הפילון
אחרי שבע שנים שלא נולד פיל בספארי המליטה לה־פטיט, הפילה בת ה־35, גור קטן וחמוד השנה. ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן העניק לו את השם "פלא", כי הוא אכן כזה – יצור מתוק ופלאי שנתון בסכנת הכחדה חמורה.
לגני החיות יש חלק נכבד בילודה של הפילים האסיאתיים. מאז נולד פלא הקטן הוא שוהה עם משפחתו בחצר. בחודשים האחרונים התברר שהוא אוהב מאוד להשתעשע במים. בספארי מספרים שפלא הוא בנה השלישי של לה־פטיט, והיא מטפלת בו באופן יוצא מהכלל.
9 צפייה בגלריה
הבבון הג'ינג'י ואמו
הבבון הג'ינג'י ואמו
הבבון הג'ינג'י ואמו
(צילום: ים סיטון)
הבבון הג'ינג'י הראשון
סהרה היא בבונית בהירת פרווה שנולדה אחרי 30 שנים שבהן היו בספארי רק בבונים אפורים. בחודש מרץ השנה נולד בנה החמישי וקיבל את השם "סיני". המטפלים התרגשו לגלות גור זהוב פרווה, ממש כמו אימו. הם היו בטוחים שהגן הג'ינג'י יופיע רק בדור הבא, כלומר אצל אחד מנכדיה של סהרה, בעיקר מכיוון שכל ארבעת הבבונים שהיא ילדה לפניו היו בעלי פרווה אפורה.
9 צפייה בגלריה
גוזל הפינגווין והוריו
גוזל הפינגווין והוריו
גוזל הפינגווין והוריו
( צילום: טיבור יגר)
גוזלי הפינגווין החדשים
שני גוזלי פינגווין חמודים בקעו השנה לפינגווינים פלג ובלוטי. במשך חודש ימים גידלו המטפלים בספארי את הגוזלים והרגילו אותם לקבל דג מידיהם כדי שיאפשרו להם לטפל בהם בהצלחה גם כשיגדלו. אחרי חודש במחיצת המטפלים חזרו הגוזלים להוריהם ולשאר בני המשפחה.
למי שתוהה איך הפינגווינים מסתדרים במזג האוויר הישראלי נגלה שמדובר בפינגווינים אפריקניים שמורגלים למזג אוויר דומה. אף על פי כן יש בחצר שלהם מאווררים שפועלים 24 שעות ביממה במשך כל השנה, גם בחורף.
9 צפייה בגלריה
משפחת היענים
משפחת היענים
משפחת היענים
(צילום: ים סיטון)
היענים חזרו הביתה
שישה אפרוחי יענים בוגרים הוחזרו השנה לביתם הטבעי בסוואנה של אפריקה, לסביבתם הטבעית. הגוזלים הוחזרו לביתם אחרי תהליך הדגרה שנעשה כדי להגדיל את סיכויי הבקיעה שלהם. לאחר שבקעו סבל אחד מהם מבעיה ברגליו, הן היו עקומות, וקיבל טיפול ליישור הרגליים. בתקופת הטיפול הוצמדה לששת הגוזלים תרנגולת, וממנה הם למדו משהו על אורחות החיים של בעלי הכנף.
9 צפייה בגלריה
טשי הקרנפית
טשי הקרנפית
טשי הקרנפית
(צילום: טיבור יגר)
קרנפים ברילוקיישן
ארבעה קרנפים עברו לגן חיות מקסים בציריך בשווייץ השנה. טנדה, נקבה בוגרת בת 26, עברה לשם עם בניה ובנותיה – טלטיני (בת שנה ושלושה חודשים), טשי (בת חמש) ורמי (בן שנתיים ועשרה חודשים). גם אחיהם החורג, עטרי, בן לאותו אב קרנף ובנה של הקרנפית ריאהנה, עבר לשם איתם.
גן החיות של ציריך מצטרף לגני החיות שמסייעים לרביית הקרנפים רחבי השפה כדי לעזור לגרעין הרבייה שלהם. חצי שנה לפני המעבר אימנו המטפלים בספארי ברמת גן את כל הקרנפים כדי להרגילם להיכנס לארגזים בקלות ומרצון ולא בטשטוש. עבודה זאת נמשכה זמן רב ונעשתה ברוגע כדי למנוע לחץ מיותר מהקרנפים. "מאז שהם עברו אנחנו מקבלים דיווחים שוטפים עליהם, והתרגשנו לגלות שבחודש מאי טנדה הנקבה המליטה בשווייץ גורה נוספת", מספרים בספארי.
9 צפייה בגלריה
טיפול במחלקת השיקום
טיפול במחלקת השיקום
טיפול במחלקת השיקום
(צילום: ליאור קסטנברג)
בית שיקומי חדש
בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים התרחב השנה, ובימי הקורונה ממש היה אמור להיחנך בו, ברוב הדר, מתחם האקלום והשיקום על שמו של שמוליק לנדאו ז"ל, המטפל הראשי הראשון של בית החולים.
9 צפייה בגלריה
בן יוסף
בן יוסף
בן יוסף
( צילום: ים סיטון)
טקס לא נערך בשל הנסיבות, אך המתחם החל לפעול לפני זמן לא רב, ובחודשים האחרונים החלו להתאקלם ולהשתקם בו מאות בעלי חיים ובהם דורסים גדולים ויפהפיים, נמיות, דלקי סלעים, סנוניות, צבים, צבאים ומאות בזים רגע לפני ששבו אל הטבע הארצישראלי. במתחם יכלו הדורסים לתרגל את תעופתם ולהשתקם במקום גדול ושקט. השיקום הזה הוא שלב משמעותי בדרך לעצמאות ולבריאות.
"השנה טופלו בבית החולים יותר מ־6,000 בעלי חיים, ונראה שבכל שנה מאז הקמתו של בית החולים, בשנת 2005, אנחנו מגיעים לשיא חדש של מטופלים", אומרים בספארי.