שלי אוחנה (36) אם לחמישה המתגוררת בבת ים לא האמינה למראה עיניה כאשר בנה הפעוט התלונן שיש משהו בתוך האוזן שלו. בזכות תושייה רבה יתכן וחייו ניצלו.
3 צפייה בגלריה
הקרצייה
הקרצייה
הקרצייה שיצאה מהאוזן
(צילום: שלי אוחנה)

"לפני ממש ימים אחדים התארגנו לצאת מהבית לפיקניק", מספרת אוחנה ל"מיינט בת ים". "כל המשפחה כבר הייתה מוכנה לצאת, ופתאום הבן שלי בן ארבע וחצי צועק – אמא, יש לי משהו באוזן".
אוחנה הסתכלה ולפתע הבחינה בנקודה שחורה שחוסמת לו את הפתח באוזן. היא ניסתה להסיר אותה, והנקודה לא יצאה.

קראו גם:

ברגע של נחישות ותושיה היא לקחה פינצטה, וניסתה למשוך את הנקודה השחורה, ואז למרבה הזוועה התברר לה שמדובר בחרק קטן. "נאבקתי עם זה כמה דקות כדי לתפוס את הנקודה השחורה - ולא הצלחתי. רק בסוף זה יצא, ואז הנחתי את זה על חתיכת נייר סופג – וראיתי שזה חרק ומתחיל לזוז. כמובן שאחרי שצילמתי את זה – כדי שנוכל לזהות מה זה, הגיע בעלי – והוריד את החרק בשירותים".

3 צפייה בגלריה
עקיצת הקרצייה
עקיצת הקרצייה
הקרצייה בתוך האוזן
(צילום: שלי אוחנה)

אוחנה שניסתה לברר מהו אותו חרק מוזר, העלתה את התמונה לקבוצת "פרוקי רגליים" בפייסבוק, וקיוותה שמישהו יזהה את החרק שהתכדר ואז חזר לחיים. תוך דקות קיבלה תשובות מאחד הגולשים, שאמר לה: "זו קרציה". במקביל, קיבלה אינספור אזהרות: "תבדקי את הילד שאין עוד פצעים, תלכי איתו לרופא, תוודאי שאין בבית" וכדומה.
איך הגבת?
"הייתי בשוק, והתחלתי לפחד – איך יש פה קרציה בבית?! אנחנו גרים בפנטהאוז, וניסיתי להבין איך הגיעו לקומה שלנו. אמנם יש לי כלבים וחתולים בבית – אבל הם מאוד שמורים, ובדקתי אותם דבר ראשון, והם היו נקיים לחלוטין. בדיעבד, הבנתי שבתיאוריה תפסתי את הקרציה בזמן – ויכול להיות שהצלתי את החיים של הבן שלי".

צפו בקרצייה שיצאה מאוזנו של בנה:
הקרצייה
(צילום: שלי אוחנה)

הווטרינר גיורא היימן, בעל המרכז הרפואי לחיות מחמד בחולון, שופך אור על התופעה ומסביר: "אכן זו מגמה בימים אלו בחולון ובבת ים. קרציות שייכת למשפחת פרוקי הרגליים, ובדיוק כמו נמלים, כשיש טמפרטורה סביבתית חמה - זה משפיע, כולן יוצאות החוצה, ובהחלט התופעה מתגברת".
זה מסוכן?
"הקרציה היא טפיל ומוצצת דם. היא מגיעה לגוף האנושי, ועושה פצע בעדינות – לפעמים עם חומרי אלחוש טבעיים על ידי כך שהיא מפרישה רוק. מעצם כך, עוברים טפילים אחרים ברוק שלה, היא בעצם החיה המארחת, וטפילים אלו פוגעים בכדוריות דם לבנות, ובמקרים קיצוניים יכולים לגרום לשינוי במיח העצם ובסופו של דבר למוות".
ד"ר היימן מדגיש כי "הקרציה היא בהחלט גורם שמעביר מחלות, ולכן צריך להיזהר. לאחרונה שמענו בתקשורת על מקרים של חיילים שנדבקו בקרציות, כיוון שיש קרציות כמו בקדחת המערות. חיילים שוכבים במארבים או באיזו חושה, הקרציה חשה בנוכחותם, עוקצת את הדם ויורדת חזרה – היו גם מקרים של חיילים שנפטרו".

3 צפייה בגלריה
טיפול נגד קרציות
טיפול נגד קרציות
אם יש לכם בעל חיים בבית חשוב לבצע טיפול מונע קרציות
(צילום המחשה: canva)

אפשר להידבק בקרציות רק מכלבים או חתולים?
"ממש לא, מספיק שהילד הולך לשחק בגינה ציבורית או בארגז חול – לא חסר שם קרציות, ועכשיו זו בדיוק העונה".
מה עושים אם מבחינים בקרצייה על העור?
"צריך להיזהר, כי אם תולשים, לקרצייה יש מעין לסת קטנה שנסגרת על הפצע בעור, ובמשיכה לא נכונה, הקרציה תוסר, אך המלתעות הקטנות נשארות ועשוית לגרום לדלקת. וטרינרים יודעים איך להוריד את הקרציה בחצי סיבוב מבלי לגרום נזק. מה שמומלץ, לשים טיפה כוהל על המקום, ואז לסובב אותה החוצה בחצי סיבוב – והווים שנתקעים משתחררים".
לסיכום הוא אומר שבימים אלה, בתקופה זו של השנה כאשר מזג האוויר מתחמם, עולה גם שכיחות הופעת הקרציות: "כדאי להיות ערניים לחיות טפילות, ובמקרה של קרציות – בהחלט לנקוט במשנה זהירות".