בשנת 2022 (ינואר עד נובמבר) נהרגו 61 בני אדם בתאונות דרכים שהתרחשו בצמתים, כלומר במקומות הצטלבות של תנועה מכיוונים שונים. בנקודות הללו סיכוי ההתרחשות של תאונות חזית-צד בין מכוניות הוא הגבוה ביותר. מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי 32 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים.
3 צפייה בגלריה
צומת הרחובות חשמונאים-יוספטל בבת ים. מועד לתאונות
צומת הרחובות חשמונאים-יוספטל בבת ים. מועד לתאונות
צומת הרחובות חשמונאים-יוספטל בבת ים. מועד לתאונות
( | צילום: קובי קואנקס)
גם בחינת נתוני הפציעה בתאונות האלה אינה מעודדת. ב-2022 נפגעו 7,807 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים ו-630 נפצעו באורח קשה, כאשר אחד מכל שני הרוגים בתאונות דרכים נהרג בצומת עירוני. ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2022 נפגעו 4,756 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים, 397 מהם קשה.
בחינת מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים העירוניים, מלמדת כי העיר שבה מספר הנפגעים הגבוה ביותר בשנת 2022 היא ירושלים. בפתח תקוה וראשון לציון היו הכי הרבה הרוגים בתאונות דרכים בצמתים.
מה המצב בבת ים? במהלך השנה החולפת נפצעו 111 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים ברחבי העיר. תשעה בני אדם נפצעו קשה. בעשור האחרון נהרגו 12 בני אדם בתאונות בצמתים בבת ים ו-1,652 בני אדם נפגעו.

3 צפייה בגלריה
צומת יוספטל
צומת יוספטל
צומת יוספטל
(צילום: יריב כץ)

גם בחולון השכנה המצב אינו מזהיר. בשנת 2022 נפגעו 177 בני אדם בתאונות דרכים בצמתים העירוניים. שני בני אדם נהרגו ו-14 נפצעו קשה. בעשור האחרון נהרגו 15 בני אדם בתאונות בצמתים בחולון ו-2,404 בני אדם נפגעו.

קראו גם:

מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב ולמנוע את התאונות העתידיות?
התקנת מעגל תנועה בצומת תסייע לריסון מהירות הנסיעה ותאפשר להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חציה קצרים במקום באחד ארוך המסכן אותם.
הוספת רמזור בצומת המחייב עצירה מוחלטת תאפשר מעבר בטוח להולכי הרגל.
על ראשי הערים והרשויות לבדוק שהצמתים מוארים היטב על מנת לאפשר לנהגים וליתר משתמשי הדרך ראות טובה גם בשעות החשכה, כדי שיוכלו להבחין בנהגים האחרים, בהולכי הרגל וברוכבי האופניים.
על הגורמים האחראיים לוודא כי בקרבת הצומת קיים שילוט המתריע בפני הנהג על התקרבות לצומת.

3 צפייה בגלריה
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
עו"ד יניב יעקב
(צילום: אור ירוק)

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צומת הוא מפגש דרכים עם סיכון מוגבר לתאונת דרכים. כנהגים וכהולכי רגל אנחנו נדרשים לתשומת לב מוגברת כאשר אנחנו נכנסים לצומת. כדי למנוע ולצמצם את טעויות הגורם האנושי על התשתית בצומת להיות סלחנית לטעויות הנהגים או הולכי הרגל. יש למפות את הצמתים העירוניים מרובי התאונות ולוודא כי מתקיים בצומת לא מרומזר הסדר מיתון תנועה אשר יגרום לרכב לנסוע במהירות כזאת שתאפשר לו להגיב בזמן חירום. במקרה של קונפליקט בין הזרמת התנועה ובין בטיחות הולכי הרגל, תמיד יש לקחת את בטיחות הולכי הרגל בראש סדר העדיפויות. בפעולות פשוטות וזולות ניתן לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".