במהלך שיא הגשמים השבוע, הודיע משרד הבריאות על סגירת חופי הים בבת ים ובערי החוף הסמוכות. הסיבה: תוצאות בקטריאליות חריגות בבדיקות איכות הים. התופעה המטרידה של סגירת חופים בשל זיהום חוזרת על עצמה - אז מדוע בשנת 2023 עדיין לא מטפלים בבעיה?
3 צפייה בגלריה
זיהום הים מהחורף שעבר
זיהום הים מהחורף שעבר
זיהום הים מהחורף שעבר
(צילום: נדב דסברג, עמותת צלול)
מור גלבוע, מנכ"ל עמותת 'צלול', מספר כי "בשנתיים האחרונות חופי בת ים ועד תל אביב נסגרו למשך 56 יום בעקבות הזרמת נגר מהול בביוב. מבחינתי, לסגור חופים מיד לאחר הכרזת פתיחת עונת הרחצה, זו תופעה סופר-חריגה".
לטענת העמותה, עומדת דרישה מהעיריות הסמוכות לחוף הים (ובהן בת ים, תל אביב הרצליה וראשון לציון) לנתק את החיבורים האסורים הקיימים בין מערכות הביוב העירוניות ומערכות ניקוז המים העירוניות, ועל ידי כך למנוע זיהום של הים בשפכים הגולשים ממערכת הביוב.

3 צפייה בגלריה
חוף בת ים
חוף בת ים
חוף בת ים
(צילום: קובי קואנקס)

לחופי הים נשפכים מי ביוב (כולל קולי צואתי), משככי כאבים ואינספור חיידקים רעילים, והעיריות אינן דואגות לתקן את מקור זיהום זה. "מצב החופים נוראי, ויש הרבה מאוד ימים, כמו לאחר הסופה שהכתה בנו השבוע, אסור להתקרב לחופי הים. זו סכנה פיזיולוגית במלוא מובן המילה", אומר גלבוע.
מי שמסייע לגלבוע הוא נדב דסברג, רכז קהילה ושיתופי פעולה בעמותת צלול וגולש בזמנו הפנוי. "ישנם זמנים בשנה – בעיקר בחורף, לאחר מופעי גשם חזקים, שהנקזים מוציאים לים כמויות גדולות של מי נגר למים, ואליהם נוספים מי הביוב", אומר דסברג. "אנחנו הגולשים, מדווחים מדי חורף על דלקות בעיניים באוזניים, צריבות, בחילות, הקאות ואפילו מוצאים אצלנו בדם תרופות פסיכיאטריות – שמעולם לא לקחנו".
איפה נמצאים החיבורים המסוכנים האלה בין מערכות הביוב לבין מערכות הניקוז?
גלבוע: "בעיקר במבנים ישנים, כאלה שלא עברו פיקוח מעשי בעת הבנייה, וכי הקבלן הרשה לעצמו לחסוך כמה שקלים בכך שחיבר צינורות באופן פיראטי, שמוהל את מי הנגר עם מי הביוב. העירייה אמורה לעבור בכל אחד מן הבתים בעיר, לזהות היכן ישנם חיבורים צולבים ולהפריד בין הצינורות".

3 צפייה בגלריה
מור גלבוע מנכ"ל עמותת צלול
מור גלבוע מנכ"ל עמותת צלול
מור גלבוע מנכ"ל עמותת צלול
(צילום: פרטי)

העירייה ומשרד הבריאות, כך לפי גלבוע, בודקות את כמות החיידקים. "בשביל לסגור חוף, אסור שיהיו 200 יחידות חיידקים על 100 מ"ל של מי ים", הוא אומר ואז מרים את קולו כדי להדגיש: "בדגימה של איגודן (אגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה) מצאו בחורף האחרון באחת הדגימות: 17 מיליון חיידקים על 100 מ"ל".

קראו גם:

גם אתם עושים בדיקות?
"נכון, אנחנו בודקים את כמות התרופות שיש במים. ב-78 אחוזים מהדגימות באירועי גשם ונקזים, מצאנו תרופות פסיכיאטריות, מעכבי דיכאון, גלולת היריון ועוד. הבדיקה היא בשיתוף פעולה עם המעבדה הכימית של אוניברסיטת תל אביב".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "עקב הגשמים בימים האחרונים במרחב גוש דן וכן בבת ים הודיע משרד הבריאות כי יש להיזהר מפני רחצה בחופי בת ים וכן תל אביב והרצליה עד להפסקת הגשם. הרחצה תתאפשר כאשר יתקבלו תוצאות מי ים תקינות ומשרד הבריאות יאשר זאת".