אחרי הבשורה להקים מספר בתי מלון בעיר ויוזמות כמו מרינה משותפת עם ראשון לציון, בעיריית בת ים הגו רעיון נוסף שיזניק את העיר וימתג אותה כעיר מושכת תיירות מהארץ וגם מן העולם: פוד־טראקס, משאיות שמגישות מזון מסוגים שונים שניתן יהיה להציב במקומות שונים ברחבי העיר בקלות ובהתאם לצרכים.
קראו גם:
בעירייה הבינו כי כעיר ששואפת להפוך למוקד תיירותי, בת ים צריכה לערוך מקצה שיפורים בתחום הקולינרי, שנמצא גבוה ברשימת הדרישות של כל תייר שמחפש בילוי טוב. לאחרונה נעשה צעד ראשון ביוזמה ופורסם קול קורא להצטרפות למאגר מפעילים של משאיות מזון, שמתוכו העירייה תוכל לבחור בהתאם לצרכים המשתנים.
אך האם משאיות המזון יסייעו במשימה, או שמדובר דווקא באיום קיומי על פרנסתם של בעלי העסקים הוותיקים בעיר?
"אין ספק שהן יפגעו לנו בפרנסה", טוען אחד מהם אך באותה נשימה גם מודה המשאיות הללו הן גם יכולות להביא יותר בליינים לעיר.
בפארקים ובטיילת
על פי הקול קורא שפרסמה העירייה, שצפוי להסתיים החודש, היא מציעה לבעלי עסקים להצטרף למאגר משאיות מזון שיפעלו בעיר. על בעל עסק שמציע את עצמו להיות בעל משאית מזון, רישיון עסק ופוליסת ביטוח, כמו גם ותק של לפחות שנתיים בתחום המזון, כאשר עליו להיות מוכן לאספקה בעת ובמיקום שהעירייה תקבע, כאשר הדגש הוא על הפארקים הציבוריים וכמובן הטיילת.
המסמך אינו מגדיר תשלום ותאריכים מדויקים, שכן מטרתו ליצור מאגר שישמש את העירייה בהתאם לצרכיה ויאפשר לה לקבל הצעות מחיר מבעלי עסקים מתאימים ומאושרים, אך הוא כבר גורם להתרגשות רבה בעיר בקרב בעלי עסקי המזון הוותיקים.
תחרות מבורכת?
מי שכבר ניסה בעבר לפתוח משאית מזון בעיר, הוא הבעלים של מסעדת "סטלה ביץ'" בחוף בת ים, יוני עזרא, אך למרות הניסיון אין לו שום כוונה להשתתף בקול הקורא החדש.
"בשנה שעברה, בשיא הקורונה, הצבתי משאית מזון בשטח שלי, עליו אני משלם ארנונה, אבל העירייה שלחה לי צו פינוי בטענה שזו רוכלות, אז לי אין שום כוונה לעשות את זה עוד פעם. אני לא הייתי משקיע שקל במיזם כזה, כי אין לי שום רצון להיכנס לכאלה עסקים עם העירייה. זה תמיד כרוך בהמון בירוקרטיה וסחבת ואני בספק כמה באמת ירוויחו בעלי המשאיות שיחליטו לנסות את מזלם בבת ים".
יש חשש שהם ייקחו את הפרנסה מבעלי העסקים הוותיקים בטיילת?
"ברור שהם ייקחו מהם חלק מהפרנסה וברור שהעסקים הקבועים ייפגעו מזה. למרות זאת, אני חייב לומר שאני לא מתנגד לזה בכלל, להיפך, יש בזה דבר מאוד בריא לעיר. הם אולי יפגעו לנו בהכנסות, אך באותה נשימה אני אומר שכל מיזם כזה יכול להביא עוד לקוחות מבחוץ, למשוך לקוחות ולהכניס לבת ים עוד בליינים שישקיעו את כספם בעיר ולכן זה מבורך. האם זה יצליח? ימים יגידו".
"שיזרקו אותנו לים"
בניגוד לעזרא, יש בעלי עסקים שהגיבו באופן חריף יותר וכבר מצהירים כי אינם מתכוונים להבליג על מהלך שלטענתם יפגע בהם. "בעלי העסקים בטיילת בת ים משלמים הון כדי להחזיק מעמד, אנחנו במצב שאנחנו לא מרוויחים, רק מפסידים ומנסים לשמור את הראש מעל המים", אומר אחד מהם. "הם באמת חושבים שזה מה שאנחנו צריכים עכשיו? שיזרקו אותנו לים ויסגרו סיפור".
משאיות המזון מיועדות בעיקר לאירועים ולחודשי הקיץ, אולי זה דווקא יסייע להחיות את השוק המקומי?
"במצבנו גם דפיברילטור לא יעזור. אנחנו גוועים וזה לא רק כאן. כל הארץ בסגר־לא־סגר. צריך לעזור לעסקים הקיימים. שישקיעו במה שיש ולא יחפשו אטרקציות ממקום אחר. הרי האירועים המיוחדים האלה, שהם בדרך כלל פורים, יום העצמאות, מופעי הקיץ וכדומה, הם החמצן שלנו בתקופה כזאת. אלה הימים הבודדים שבהם אנשים מרשים לעצמם להתפנק, בטח בתקופה שבה אנשים מפחדים על הכסף שלהם, אז מה הטעם לאלץ אותנו לחלוק את הרווחים דווקא בתקופה כזאת? אני לא תמים, מי שרוצה לשבת במסעדה יישב במסעדה ומי שרוצה לחטוף משהו על הדרך יילך למשאיות, אבל צריך להבין שכשיש אירועים על הטיילת, גם אנחנו מתאימים את עצמנו למצב. אנחנו למשל מציעים מנות גם לילדים, דברים שהם יותר 'טייק־אווי'. המשאיות האלה ינגסו לנו בדיוק בנתח הזה. בכנות אני לא יודע אם מישהו בכלל מבין עד כמה המצב נואש".
חשש מהשתלטות עבריינים
את הדברים האלה שמע גם הפעיל החברתי מאיר בכר, שביקש מהעירייה לבטל את הקול הקורא, שלטענתו יכול להחזיר את בת ים 30 שנה אחורה.
יוני עזרא מסטלה ביץ': "לא הייתי משקיע שקל במיזם כזה, אין לי שום רצון להיכנס לכאלה עסקים עם העירייה. זה תמיד כרוך בהמון סחבת"
"כולם יודעים שבעבר הרוכלים שלטו בעיר. היו כאן המון בעלי עגלות שעשו טרור, רבו עם פקחים, גרמו נזק כבד לבעלי העסקים ויצרו אווירה של מתח. בשנות ה־90 העירייה החליטה למגר את התופעה. בין היתר סייעו לקדם את הנושא אנשים שהיום יושבים בעצמם במועצת העיר. הם לא זוכרים את העבר? כל כך מהר שכחו כיצד העבריינים השתלטו על העיר? אני שומע בעלי עסקים שחושבים שזאת בדיחה עצובה. הם אומרים בלי להסס 'נחתוך להם את הצמיגים'. יש להם מספיק קשיים, הם לא צריכים שהעירייה שאמורה לסייע להם תביא להם תחרות מבחוץ".
"מתחיל לתפוס בארץ"
אך לפני שבעלי העסקים והפעילים החברתיים נערכים למאבק, אולי כדאי לשמוע גם את מי שמבין דבר או שניים בתחום ‑ דני מגדלי מחברת "אוטו־טק פז", שכבר מתמודד בקול הקורא של העירייה, ומניסיונו, דווקא התחרות תסייע לעסקים שנאבקים להגדיל את מעגל המכירות שלהם.
"אנחנו עוסקים בנגררים כבר 30 שנה ובשמונה השנים האחרונות נכנסנו לתחום משאיות המזון", הוא מסביר. "אנחנו מייצרים, מוכרים ומפעילים. זה תחום שהגיע מארצות הברית כשמסעדות הפועלים חיפשו להקטין הוצאות ולהגיע ישירות לאזורי התעשייה ואתרי הבנייה. היום אנחנו מפעילים משאיות של המבורגרים, פיצות, שייקים ועוד. בארץ זה מתחיל לתפוס ממש טוב ובחודש הבא יש לנו הפקה קולינרית של 80 אלף איש בגני יהושע. בערים מסוימות בהן התמקמנו בדקנו מראש היתכנות מול המסעדות הקיימות והסברנו להן שאנחנו למעשה נגדיל את תנועת האנשים עבור כולם. זה מביא הרבה עניין לאיזור. אחרי מסעדה טובה אנשים יתפנקו בשייק ומי שירצה פיצה לילד יישב אחר כך בפאב. תחרות מביאה יותר לקוחות לכולם".
העירייה: "יש ביקוש נרחב"
בעירייה מציינים כי הפוד־טראקס צפויים להיות ממוקמים בגינת העירייה, בשדרות העצמאות ששינו את פניהן, בקריית התרבות ובמקומות נוספים.
בעירייה אומרים כי הם סבורים שהמהלך יוסיף הרבה צבע לעיר, ישדרג את הגינות ואת הבילוי בהן ויוסיף לפעילות הפנאי של התושבים. "הצורך עלה מן השטח", טוענים בעירייה ומוסיפים כי "בקרוב יוכלו תושבי העיר ליהנות מחוויה משודרגת בגינות מתחת לבית, בישיבה עם המשפחה ועם החברים.
לגבי הטענות של בעלי העסקים הוותיקים מעיריית בת ים, נמסר: "יש ביקוש נרחב לנושא בכל רחבי העיר ואנחנו מברכים על כך".
עוד חדשות בת ים