12,561,797 שקלים. זה סכום התביעה שהגישה עיריית בת ים נגד שירותי בריאות כללית בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבוע האחרון.
3 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים . תובעת מיליונים
(צילום: קובי קואנקס)

על פי כתב התביעה, עיריית בת ים היא בעלי שני שטחי מקרקעין: ברחוב סטרומה 3 וברחוב השקמה 21 בבת ים. יחד עם זאת, לפי התביעה, שירותי בריאות כללית עושה שימוש במקרקעין לצורך משרדיה ומרפאותיה, כבר משנות השישים של המאה הקודמת (הנכס הראשון מ-02 בפברואר 1959 ואילו השני מ-28 בדצמבר 1964).

קראו גם:

במהלך נובמבר 2017, נטען בתביעה, שלחה העירייה מכתב לקופת החולים, בו היא נדרשת להסדיר דמי שימוש ותשלום על הקרקע. בתגובה, הודיעה קופת החולים לעיריית בת ים, כי היא זכאית כביכול להירשם כבעלים על שטחי המקרקעין. למעשה, מאותה תקופה ועד היום, מתנהלים הליכים משפטיים נגד קופת החולים, תוך דרישה מבית המשפט לסלק את קופת החולים משני השטחים.
מכתבים ותביעות נשלחו הלוך וחזור לאורך השנים, תוך שקופת החולים טוענת שההליך נמצא בשלב הסיכומים בין הצדדים בימים אלו בבית המשפט השלום בתל אביב. עם זאת נראה שניסיונות רבים להגיע לפשרה וליישוב המחלוקות בין הצדדים לא צלחו עד היום.

3 צפייה בגלריה
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
(צילום המחשה: ירון ברנר)

העירייה, בכתב התביעה האחרון שהוגש לבית המשפט המחוזי טוענת כי היא הבעלים של שטחי המקרקעין – וכבר משנות השישים הקצתה שטחים אלה לשימוש של קופת החולים. לטענת העירייה, לא נחתם הסכם לדורות, ו/או שימוש ללא תמורה במקרקעין, ולכן העירייה זכאית לתשלום דמי שימוש עבור השטח.
לטענת העירייה, לנוכח סירובה של קופת החולים להסדר המשך שימוש במקרקעין באמצעות הסכמי שכירות חתומים, ולנוכח סירובה לשלם לעירייה דמי שכירות, זכאית העירייה כרשות ציבורית לדרוש את סילוקה של קופת החולים, וזאת לטובת הכשרת הקרקע למען תושבי העיר.

3 צפייה בגלריה
בית המשפט יידרש להכריע
בית המשפט יידרש להכריע
בית המשפט יידרש להכריע
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

בהתאם לחוות דעת של שמאי מקרקעין שהגיע לשטח ב-03 בדצמבר, 2023, עיריית בת ים דורשת דמי שימוש ראויים עבור שבע השנים האחרונות שקדמו להגשת התביעה: בגין מרפאת סטרומה – דמי שימוש בסכום כולל של 3,102,806 שקל בצירוף מע"מ, בגין מרפאת השקמה – דמי שימוש בסכום כולל של 7,633,806 שקל בצירוף מע"מ. סך הכל מצטבר: 12,561,797 שקל.
העירייה פנתה לבית המשפט וביקשה לחייב את קופת החולים לשלם את הסכום ודמי השימוש, עד למועד הפינוי והחזרת החזקה לידי העירייה – כלומר מועד מתן פסק הדין בתביעה זו.
שירותי בריאות כללית נדרשים להגיש כתב הגנה בתוך 60 יום ממועד הגשת כתב התביעה.