למרות שטרם החלה עבודה בשטח, להקפאת תוכנית המטרו השלכות ישירות על חולון ובת ים.
על פי התוכנית המקורית, תוכנן מסלול M1 לחצות את העיר חולון מצפון לדרום, כאשר בין צומת חולון לשכונת ח 500 בעיר הקו עבור לעבור גם דרך יוספטל ולאפשר תחנת אמצע לבת ים. מסלול M2 נכנס לחולון מכיוון רחוב נס לגויים בתל אביב לכיוון בית החולים וולפסון, שם מסיים המטרו את מסלולו. מסלול M3 נכנס לחולון מכיוון פארק אריאל שרון לאזור התעשייה בחולון ומסתיים בתחנה ברחוב הקוממיות בבת ים.
2 צפייה בגלריה
מתחם יוספטל - לא יעבור מטרו?
מתחם יוספטל - לא יעבור מטרו?
מתחם יוספטל - המטרו לא יעבור?
(צילום: קובי קואנקס)
כיוון שמדובר באזורים גדולים, היה ברור כי חלק מהמבנים על התוואי יופקעו וייהרסו. עם זאת, לא פורסם באילו רחובות בדיוק תידרש הריסה. רבים העריכו כי בעלי נכסים פרטיים יופתעו ברגע האמת, כיוון שאין כל חובה להודיע להם באופן אישי לפני שלב ההתנגדויות. בנוסף, המדינה למעשה הקפיאה כל אפשרות ליצור שינוי בתוואי והודיעה כי לא תאשר בנייה של מבנים חדשים או תוכניות התחדשות במבנים קיימים על התוואי. כך למשל, פרויקטים על קו רחוב גולדה מאיר בחולון, בו מתוכנן לעבור מסלול M3. עד היום לא יודעים מה תהיה ההשפעה על ההתקדמות ונגד מתווה מסלול M3 הגיש הוואקף המוסלמי עתירה לבג"צ, בטענה כי המסלול שיעבור על כביש 44 פוגע בחלק מבית העלמין המוסלמי במקום. זאת למרות שבנת"ע מתעקשים שלא נוגעים באזור הקברים.
קראו גם:
במקביל, המדינה גם קידמה חקיקה של מס מטרו, הסיבה לכך היא שבמסגרת תוכנית המטרו יקבלו בעלי נכסים על התוואי זכויות בנייה נוספות, שיוכלו להגדיל את הבנייה שלהם באופן משמעותי. למרות שאין עדיין מידע מפורט לגבי היקף הזכויות והמשמעות שלהן, ברור כי הקפאת התוכנית תשבש גם תוכניות לעתיד. כך לדוגמא, שטח בפארק בת ים שהיה מיועד לבניין מגורים עומד ריק כבר מספר שנים עקב תוכנית המטרו שעתידה לשנות את הזכויות במקום ולא בורר כמה מתוך השטח תפקיע.
2 צפייה בגלריה
(לא ממש) בקרוב אצלנו. מטרו
(לא ממש) בקרוב אצלנו. מטרו
יגיע או לא? מטרו
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אבל יש גם נקודות אור קטנות בסיפור. פרויקט המטרו עולה מיליארדי שקלים והמדינה ציפתה כי הרשויות המקומיות ישתתפו בעלויות, כאשר הסכום מחושב לפי אורך המסילה ומספר התחנות בכל רשות. על פי הערכות, עיריית חולון היתה אמורה לשלם כ 16 מיליון שקל מידי שנה עבור המטרו, למשך 15 שנים. עיריית בת ים היתה אמורה לשלם כ- 2 מיליון שקל מידי שנה, למשך 9 שנים. בראיה רחבה, אין ספק שהרשויות היו מצליחות להחזיר לעצמן את הכסף בחזרה, אך לפחות בשלב הזה הן עדיין לא נדרשות לגייס אותו.
כל העדכונים - חדשות חולון