הפגישה בבוקר חמישי האחרון, ימים ספורים לפני חג הפסח, מתרחשת באחת מהתקופות העמוסות ביותר בכהונתו של יוסי בכר כראש העיר של בת ים: זמן קצר יחסית לאחר שהעליון הפך את החלטתו ואישר את הישארותו בתפקיד ("לא דאגתי לרגע אבל זה גרר אותי לתהליך לא טוב" הוא אומר בראשית השיחה), וימים ספורים לאחר ועידת הערים המתחדשות, שלמרות הביקורות שזכתה לה בשל העלויות הגבוהות בטוח בכר שמדובר בצעד חשוב שממשיך את חזון המטרופולין אותו הוא מוביל כצעד נגדי לאיחוד עם תל אביב.
בוא נתחיל עם קפיצה שנה קדימה, ערב פסח 2018, איפה בת ים נמצאת?
"בת ים בשנה הקרובה הולכת לעשות את המהפך הגדול ביותר שלה. אנחנו עובדים מאוד קשה על פתיחת אזורי מסחר חדשים. אנחנו הולכים לפתוח בעוד ארבעה חודשים מתחם חדש וסגור עם שדרת מותגים ו-30 מסעדות, אולם אירועים מהגדולים בישראל וחדר כושר. בשנה הבאה ייפתחו שני בתי מלון שכבר קיימים ומלון שלישי הולך להיפתח בעוד שנתיים וחצי. בת ים הופכת להיות מרכז תיירות."
כל זה, תחת הכותרת של "בת ים"? בישיבה השבוע ציינת "אנחנו ממשיכים להילחם". מה הצעדים?
"חד משמעית לא תל אביב. הדבר הזה לא נסגר סופית וזה עדיין מונח על שולחנו של שר הפנים. אנחנו ממשיכים להילחם כי זה צריך להיסגר. אמרנו שאיחוד לא יקום ולא יהיה, כי הוא מבטל את הקהילה ואת הזהות של בת ים."
1 צפייה בגלריה
אילנה קלמן
אילנה קלמן
אילנה קלמן
=
אתה חושב שבת ים כרובע לא הייתה מצליחה להמשיך בקו הזה?
"ודאי שכן, אבל במסגרת מטרופולין. כיום תושב בת ים מקבל שליש מתושב תל אביב. איזה היגיון יש בזה? הזהות שלנו תיעלם לחלוטין וכל הקביעות ייקבעו על ידי תל אביב כשאין לה מושג מה קורה בשטח. אנחנו חיים בצורה אחרת, אצלנו החלש והחזק הולכים לאותו בית ספר, תנועת נוער ומתנ"ס. אנחנו לא מוכנים לוותר על הזהות הזו, אנחנו יודעים מה טוב לנו."
אתה מרגיש שיש לך שותפים לדרך הזו?
"היום כן. ראש עיריית גבעתיים יודע שהוא הבא בתור, וגם ראש עיריית רמת גן דיבר איתי."
אתה מרגיש שזה מהלך שהוא באמת ישים?
"כן. לפני חצי שנה שמנו את הדבר הזה על השולחן, ותראי כמה מדברים איתנו על זה עכשיו. מדברים איתי חברי כנסת ושרים. הם מבינים שזה הדבר הנכון. כולנו משלמים מיסים, למה שלא נקבל אותו דבר? המדינה באה ושמה את בתי המשפט בתל אביב, אז כל עורכי הדין וכל המשרדים מסביב שם ואז גם שירותי ההסעדה, הברים ובתי הקפה. למה מוזיאון האצ"ל וההגנה שם? למה כל התיאטראות שם וזה לא מחולק במרחב? מבחינה עקיפה, למה 40 אלף מתושבי בת ים צריכים לקום בבוקר ולנסוע לתל אביב, לעבוד, לבזבז ולחנות שם? חלקם בעלי עסקים שגרים פה ומשלמים שם את הארנונה.
אגב תחבורה, לא מזמן ירדה מסדר היום ההצעה למוניות שירות בשבת. אם אנחנו מדברים על מטרופולין, יכול להיות שזה סוג של שוויון שחלק מהאנשים היו מעוניינים בו.
"יכול להיות שבמסגרת מטרופולין אנחנו כן נגיע להסכם כי נחלק את הכסף בצורה שווה, אבל חלק מהפיתוח יהיה ברמה אזורית. תחבורה, אנחנו נחליט ביחד איזה קווים יהיו מאיפה לאיפה. היום תל אביב נלחמת רק על הפנים שלה, בת ים רק על הפנים שלה, ואף אחד לא חושב על החיבור ביניהן. אחד עושה כביש ונעצר לידינו, אנחנו עושים כביש ונעצרים במקום אחר, בואו נעשה ביחד."
וכשזה נוגע לתחבורה ציבורית?
"קודם כל יש סטטוס קוו, ואני לא רוצה לשנות אותו. כמו שבאו אלי חרדים שאמרו 'תשמע, למה טיב טעם פתוח בשבת באזור התעשייה?' אמרתי להם 'חבר'ה, הוא פתוח 20 שנה ואני לא משנה את זה. אתם קונים שם בשבת או בימי חול? לא. זה באזור התעשייה, זה לא אמור להפריע לכם.' אני את הסטטוס קוו לא משנה. יש ארבע תחנות מונית בשבת. מונית מפה לתל אביב, אם עולים ארבעה אנשים, זה עשרה שקלים לבנאדם."
ברגע שאני למשל עברתי לגבעתיים, ההבנה מבחינתי הייתה שכל עוד אין לי רכב פרטי אני מתנתקת מהמשפחה שלי שבבת ים בסופי שבוע. אם אנחנו מדברים על מטרופולין שבו לא יהיו עצירות מלאכותיות, זו אחת מהן.
"ההחלטה של מטרופולין לא תהיה כזו שתצביע עלי כאחד ששובר את הסטטוס קוו כ אני באמת לא מעוניין לפגוע באף צד. לא בדתיים ולא בחילוניים. דתיים גם שאלו למה יש אזורים בטיילת שפתוחים בשבת. אמרתי להם שיש אזורים שהכרזנו עליהם כאזורי בילוי ותיירות. במתחמים האלה אנחנו לא מתכוונים לפגוע."
אם אנחנו מדברים על האתרים האלה כמקום בילוי, קו אחד שעובר בטיילת הוא לא פשרה אפשרית?
"זה כמו שיגידו לי 'בוא נעשה פשרה, תסגור רק חנות אחת של טיב טעם.' אני לא מוכן. ברגע שעשיתי את זה, זה פתח לבאות."
במצב כזה, ייתכן שיש תחומים שבהם תושב בת-ים יכול להרגיש שהוא לא מקבל מה שתושב תל אביב מקבל כל עוד אין איחוד.
"ראית את השלט שלנו של 82% בגרות מול 70% של תל אביב. יכול להיות שבתל אביב מקבלים מעט יותר בחלק מהדברים, אבל החומריים ולא הרוחניים. אנחנו משקיעים וקוצרים פרסים ומובילים בהרבה תחומים. קטי פיאסצקי-מורג העלתה בעבר הצעה לעשות מצעד הגאווה בבת ים. אם היינו בבאר שבע, היה היגיון לעשות את זה. אבל אנחנו דקה מתל אביב, יש שם מצעד גאווה. מצעד פה גם יעלה הרבה כסף לעיר וגם יתסיס סתם. יש דברים שתל אביב השכנה יכולה לתת לנו את המענה, דברים שהם לא "מאסט"."
אביגדור יצחקי אמר השבוע שהאיחוד בכלל נפל, יש לך מידע נוסף לגבי האמירה הזו?
"מאז שהנחנו על שולחנם של השרים את הרעיון של מטרופולין, הכיוון קצת התהפך. זה משרת קודם כל את משרד האוצר ואת האג'נדה של כחלון. פתאום הם רואים שתושב הוא הכנסה מניבה. בתפיסה של תל אביב היא לא מעוניינת לבנות יותר מכמות מסוימת של יחידות דיור בשנה. הם לא עוברים את ה-5,000 יחידות דיור, כשאנחנו מוכנים להכפיל ולשלש כל שנה. יש פה היבט חברתי, ולכן אנחנו לא עוצרים בעניין של התחדשות עירונית. רעיון המטרופולין עשה לדעתי סחרחורת בתקופה האחרונה."
-
ברמה שכבר אפשר להגיד שהרעיון של האיחוד נפל?
"כן, אמר את זה אביגדור."
אתה יכול להצטרף לאמירה הזו?
"אני משוכנע ב-99% שהאיחוד לא יעבור. יש כל כך הרבה רשויות קטנות בארץ שעושות מועצה אזורית, אבל מועצה אזורית זה מטרופולין. במועצה אזורית שמים שלושה פתקים: אחד לראש המועצה האזורית, אחד לראש המושב ואחד לוועד המושב. אז קחו את המודל הזה. בהיבט של חסכון בכסף, עשינו עבודה והוכחנו שאנחנו עם 10 עובדים ל-1,000 תושבים והם עם 21 עובדים ל-1,000 תושבים. אז אם הולכים לפי המודל של תל אביב צריך להוסיף עובדים."
נאמר שבת ים נשארת כפי שהיא היום, מה היעדים הבאים?
"קודם כל להמשיך לחזק את ההתחדשות העירונית. אני רוצה לראות את כל בת ים עם מנופים. לחזק את כל הבתים הישנים, להמשיך בטיפוח המרחב ולהמשיך לשמור על הקהילה. לשמור על הזהות הזו. להמשיך לקצור פרסים בתחומי החינוך, לחזק את הרצון לשירות משמעותי בצבא אצל הצעירים."
-
מה מבחינת צעירים שהם קצת יותר מבוגרים? בת ים נחשבת לעיר מזדקנת וצעירים עוזבים אותה. איזה פתרון או מסר יש עבור הצעירים האלה?
"אנחנו עובדים עכשיו על מתחם של מחיר למשתכן, שזה משהו שצריך לעשות בשיתוף פעולה עם המדינה. דיור מוזל לצעירים ומעונות סטודנטים זה נושא שקידמנו, זה לא מה שיעשה את כל ההבדל אבל זה צעד. נכון שאין פה אוניברסיטה, אבל קיים מתחם שמיועד לקמפוס בבת ים. אנחנו גם במגעים עם מוסדות אקדמיים. אני חושב שהכיוון שאנחנו הולכים אליו בתחום החינוך, ימשוך צעירים לבד. כשבנאדם בא לבחור מקום לגור בו, דבר ראשון זה תחום החינוך ואנחנו עובדים על המיתוג שלו."
העלייה בסכומים שמושקעים במיתוג, שווה את זה? יש לא מעט ביקורת בהקשר הזה.
"בטח. כשהייתי נער והיינו מסתובבים בתל אביב, בת-ימים היו יושבים במופעי סטנדאפ בסוף והיינו מורידים את הראש. בת ים הייתה ממותגת רע מאוד. היום בת ים במקום טוב. תופסים טרמפ על ערים אחרות, ואני מאחל גם להן לא להיות במקום הזה. זה לא מהרגע שאני הגעתי, זה התחיל הרבה לפני גם, אבל עשו עבודה ואנחנו רואים פירות. כבר לא בוחרים בנו בגלל שאנחנו הרבה יותר זולים, כי אנחנו כבר לא. לצערי בת ים נהייתה יקרה, כי יש ביקוש אדיר."
אחת מהתלונות לגבי היוקר היא בהקשר לארנונה.
"כן, הארנונה גבוהה. אני יודע. בבת ים, ברמת גן וגבעתיים היא גבוהה ובתל אביב היא פחות, אני יודע. אבל זה מה שקורה כשיש עודפים למקום. ביקשנו לקבל הנחה פעמיים – בשנה האחרונה ובשנה הקודמת, ואמרו לנו 'חברים, עד שלא תצאו מהגרעון הארנונה לא תרד'. למרות שבחוץ לא רואים שאנחנו עיר עם מחסור כספי אבל אנחנו עם מחסור כספי. כל מי שמגיע מבחוץ אומר 'לא רואים עליכם שאתם בבעיה כספית', וזה נכון."
"זה מזכיר לי שיום אחד באה לפה אישה שמטופלת ברווחה, והיא באה כל כך מטופחת כשהיא בבעיה כלכלית נוראית. ואז היא אמרה לבחורה שלידה 'תשמעי, זה שאני מטופחת זה לא אומר שאני לא במצוקה נוראית. אני לא יודעת איפה אני אגור מחר אבל זה לא אומר שאני גם צריכה להיראות ככה.' אז אותו דבר בת ים. התושבים לא רואים מה קורה פה, אבל פיננסית, אנחנו מרגישים את זה ביומיום. אנחנו נלחמים כדי לפתור את הבעיה בלי איחוד. לא נשתוק, נלחם על מה שמגיע לנו ובסופו של תהליך נוריד את הארנונה. צריך לזכור שגם אם היא תרד זה לא בהרבה, ראשון לציון הצליחה להוריד אותה השנה אבל ב-2%. זה ייקח זמן, אבל נגיע לזה. ועדיין, אנחנו לא מוכנים לוותר על הזהות שלנו בשביל ארנונה נמוכה."