רק ל-45.4 אחוז מתושבי בת ים יש רכב פרטי. כך עולה מדו"ח הלמ"ס לשנת 2016. המסקנה היא שרוב תושבי העיר משתמשים בתחבורה ציבורית.
דו"ח שפורסם השבוע, ומדרג את ערי ישראל לפי שירותי התחבורה הציבורית, מלמד שהמצב בבת ים יחסית משביע רצון, אך עלול בקרוב להשתנות.
את הדו"ח פרסם ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל (15 דקות), הוא הופק מנתונים וכלי מדידה שפיתח נחמן שלף מעמותת מרחב, ומשווה מידת זמינות תחבורה ציבורית ביחס לגודל האוכלוסייה.
ממצאיו מגלים פערים עצומים בין ישובים שונים, ומציגים בפשטות את היכולת של כל אזרח לעלות על תחבורה ציבורית תוך 15 דקות בישוב מגוריו, יחס שמצביע על מידת ההשקעה בזמינות תחבורה ציבורית בישוב.
בראש הרשימה עם שירות התחבורה הזמין ביותר וזמן ההמתנה הקצר ביותר נמצאת ביתר עילית, אחריה נצרת עילית וטבריה. ערים גדולות נמצאות מאחור, וביניהן: ת"א (מקום 10), חיפה (מקום 7) וירושלים (15), ובתחתית הרשימה ערים מבוססות כמו הוד השרון, רעננה, כפר סבא, הרצליה ומודיעין, שם כנראה מסתמכים על הרכבים הפרטיים בבעלות התושבים.
1 צפייה בגלריה
התמונה להמחשה בלבד | צילום: איתמר רותם
התמונה להמחשה בלבד | צילום: איתמר רותם
התמונה להמחשה בלבד | צילום: איתמר רותם
ביחס לשכנותינו בת ים מככבת לטובה. ליד ראשון לציון, במקום ה-54 עם סיכוי של 45.5% בלבד לעלות על תח"צ תוך 15 דקות, וחולון במקום ה-44 עם סיכוי של 76.2% בלבד, בת ים במקום ה-35.
היחס בין הזדמנויות לעלות לתחבורה ציבורית ביחס למס' תושבים (כ-130 אלף) עומד על 101%, ומספר ההזדמנויות לעלות לתחבורה ציבורית תוך 15 דקות הוא 108.6%.
בארגון מדגישים שדרושה השקעה רבה כדי להפוך את השירות ליעיל יותר, במיוחד לאור השינויים הצפויים בתדירות הרכבות בבת ים וחולון עם החלת רפורמת רכבות מהירות לדרום והרכבת הקלה.
מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב: ״פרויקט הקו האדום ברכבת הקלה חשוב ביותר, אבל לא ישרת יעדים רבים במרכז תל אביב כמו בית החולים איכילוב, כיכר רבין, דיזינגוף סנטר ועוד. לצערנו התכנון כיום לא להעביר תחבורה ציבורית נוספת במקביל לרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו.
המשמעות שלא תהיה תחבורה ציבורית ישירה ומהירה לאזורי תעסוקה רבים, נוסעים ייאלצו לבצע חילופים בין רכבת לאוטובוס וזמני הנסיעה יתארכו משמעותית. לכן חשוב כבר עכשיו להבטיח שירות ישיר של תחבורה ציבורית לתושבי יפו ובת ים ליעדים שאינם משרתים על ידי הרכבת הקלה".