מתי בפעם האחרונה קניתם רכב יד שנייה?
רוב הסיכויים שלקחתם אותו לבדיקה שעלותה הייתה גבוהה יותר משני אחוזים מהעלות הכוללת של הרכב.
אנשים שקונים רכב לא מוותרים על הבדיקה, אבל כשהם קונים נכס בעלות שמתחילה במיליון שקלים, הם משום מה מדלגים על העניין.
2 צפייה בגלריה
קונים או משפצים דירה?
קונים או משפצים דירה?
קונים או משפצים דירה?
(צילום: shutterstock)
תחום הבנייה בארץ מבוסס על שיטת הסמוך. בהערכה גסה ניתן לומר שרק כ-25% מהמבנים בארץ עברו פיקוח בשלבי הבנייה כפי שנדרש בתקן. המשמעות היא שההוצאה על פיקוח הבנייה נשארת בכיס של הקבלן, ולקוחות הקצה מקבלים נכסים באיכות ירודה.
בתחום הבנייה קיימים משרדי מתכננים רבים, וכולם רוצים לזכות בפרויקטים. איך עושים את זה? מורידים את עלויות התכנון. בשנים האחרונות נרשמה ירידה מובהקת ברמת התכנון וזה תקף לכל סוגי המגורים, כולל בנייה עצמית של בתים פרטיים.
קראו גם:
הרבה פעמים הלקוחות שוכרים את שירותיו של אדריכל שמבצע תכנון של כל המבנה, כולל מערכות אינסטלציה הנחשבת להתמחות בפני עצמה. תוסיפו את העובדה שתהליך הפיקוח בארץ עבר הפרטה: בעבר הפיקוח נעשה על ידי מחלקות ההנדסה בעיריות ובמכון התקנים.
כיום מי שמטפל בזה הם מעבדות פרטיות ומכוני בקרה פרטיים, שמבצעים בדיקות תמורת תשלום.
2 צפייה בגלריה
מומלץ להתנות את התשלום לקבלן עד לאחר קבלת אישור מהיועץ על טיב העבודה
מומלץ להתנות את התשלום לקבלן עד לאחר קבלת אישור מהיועץ על טיב העבודה
מומלץ להתנות את התשלום לקבלן עד לאחר קבלת אישור מהיועץ על טיב העבודה
(צילום: shutterstock)
והחלק הכי גרוע: הקבלנים שמבצעים את העבודה מתחלפים פעמים רבות. אני מכיר פרויקט שהוחלפו בו שלושה קבלני אינסטלציה במהלך הבנייה. אף אחד לא באמת בודק את הידע של הקבלן, ובפועל, מספר הקבלנים הלא רשומים ברשם הקבלנים גבוה לאין שיעור מאלו שעשו זאת.
לאן נעלמה בקרת האיכות?
פיקוח מקצועי ואיכותי מחשבים לפי גובה של שני אחוזים מעלות הבנייה. אם הקבלן ישקיע את הסכום הזה בבקרת האיכות, הוא יקבל מבנה באיכות מאוד גבוהה והעלויות של התיקונים יפחתו, מה שיניב חסכון כספי בסוף הדרך. גם הלקוח לא יצטרך להידרש לשיפוץ מאסיבי אחרי מספר שנים.
פיקוח יעיל צריך להיעשות באמצעות מספר מפקחים – כל אחד מומחה בתחומו: יועץ לבדיקות שלד, יועץ מערכות אינסטלציה וחשמל, יועץ איטום ועוד. בפועל זה לא קורה, ו-80 אחוז מליקויי הבנייה יושבים על התחומים האלו.
השיפוצניק שעושה הכל
ענף השיפוצים מתנהל כמו מערב פרוע כיוון שאין כמעט פיקוח עליו. קבלני שיפוצים רבים הם עסק של איש אחד שעושה הכל: שבירה ובנייה של קירות, ריצוף, חיפוי, עיצוב, טיח וכו'. לצד זה, כמות הקבלנים שעברו הכשרות מקצועיות קטנה מאוד.
אז מה עושים?
קונים דירה מקבלן? תדרשו להכניס לחוזה את האפשרות להביא מפקח מטעמכם במהלך הבנייה ולא בסופה, כשהמערכות מכוסות ולא ניתן לבצע בדיקה אפקטיבית. קבלנים לא אוהבים את זה אבל פועל זה לטובתם, כי טעויות שמתגלות בזמן הבנייה לא עולות להם כסף נוסף לתקן.
אמנם יש חברות בנייה שמבצעות בדיקה מקיפה בדירות לפני מסירת המפתחות, כלומר לאחר כיסוי רוב המערכות, אבל הן יכולות לחשוף רק כעשרה אחוז מהליקויים. יתר הליקויים סמויים ולא ניתן לגלות אותם בשלב הזה.
מי שבונה בית, חשוב שישקיע ביועצים. אפשר גם לבקש מהמתכנן, אדריכל ו/או מהנדס האינסטלציה להגיע לביקורת באתר. וחשוב מאוד לקחת יועצים רלוונטיים עבור כל תחום.
למי שנכנס לפרויקט שיפוץ מומלץ לשכור את שירותיו של קבלן שרשום ברשם הקבלנים ולהביא יועץ שיבדוק את איכות העבודה.
מומלץ להתנות את התשלום לקבלן עד לאחר קבלת אישור מהיועץ על טיב העבודה. במיוחד כשמדובר בעבודות איטום ואינסטלציה.
חומרי הבנייה הינם זולים ביחס לעלות הכוללת של הבניה. הרווח הקבלני – לא. בפועל, הקבלנים מתמחרים מראש את כל עלויות התביעות שמגיעות מאוחר יותר ועורכי דין עולים הרבה יותר מפיקוח.
שוק שחי על המחיר הנמוך ביותר הוא שוק של אנשים פחות מקצועיים. לצערנו, שוק הבנייה המקומי ידוע כשוק לא איכותי באופן יחסי לעולם המערבי.
דניאל ויינברג, מהנדס אינסטלציה, חבר בוועדת התקינה במכון התקנים ומרצה בכיר במכלל – בי"ס המכין למבחני רשם הקבלנים, מוכר ע"י משרד הבינוי והשיכון ורשם הקבלנים