ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב ביטלה היתר תמ"א 38/1 שניתן לשני בניינים ברחוב בר יהודה בבת ים, לאחר ששכניהם התנגדו על רקע הטענה כי התשתיות ברחוב לא יוכלו לתת מענה לתוכנית.
2 צפייה בגלריה
"החלטה מאפשרת". הבניינים ברחוב בר יהודה
"החלטה מאפשרת". הבניינים ברחוב בר יהודה
"החלטה מאפשרת". הבניינים ברחוב בר יהודה
(צילום: קובי קואנקס)
על פי ההיתר שנתנה עיריית בת ים, הבניינים מספר 40 ו־42 ברחוב היו עתידים להכפיל את גובהם, מארבע קומות לשמונה קומות, ובנוסף הדירות הקיימות בבניינים היו עוברות חיזוק והוספה של ממ"ד ומעלית.
אלא שדיירים מבניינים סמוכים עתרו לוועדה וטענו כי הוספת הדירות תפגע באיכות החיים שלהם, תכביד על התשתיות העמוסות ממילא ברחוב ותחמיר את מצוקת החניה. בנוסף, לטענת הדיירים, ההיתר יגרום לבניינים החדשים להיות צמודים לבניינים סביבם שלא עברו את התהליך.

"דרך נכונה יותר"


ועדת הערר החליטה לקבל את טענת השכנים, וההחלטה מגיעה על רקע ההבנה כי לבת ים יתווספו כמעט 48 אלף יחידות דיור חדשות עד שנת 2030, ועל כן הוועדה שדנה בעניין התייחסה להעדפה לבצע תוכניות פינוי־בינוי, הכוללות את החלפת כל התשתיות, ולא תמ"א 38/1, שבו הבניין נותר באותו מקום ועובר רק חיזוק ובניית תוספות. "מלאי מבני הציבור הקיים היום בעיר אינו יכול לספק מענה לתוספת הדירות והאוכלוסייה הצפויה החל משנת 2024-2023", לשון חוות הדעת שהוגשה לוועדה.

2 צפייה בגלריה
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
תמ"א 38. כאן זה לא יקרה
(צילום ארכיון: נחום סגל)

למרות שההחלטה מבטלת היתר קיים, עו"ד נעה ברגר־יוניוב, שייצגה חלק מהעותרים, קוראת לתושבים להביט בה בחיוב.
"זו לא החלטה סוגרת, אלא החלטה מאפשרת ‑ היא מאפשרת לתושבים הזדמנות למשהו טוב יותר וגם מאפשרת לעירייה ולרשויות התכנון למצוא דרך נכונה יותר להגיע למקסימום ברמת השירות שהיא יכולה להעניק לתושבים".
אך בפועל נמנעה תוכנית להתחדשות עירונית.
ברגר־יוניוב: "התחדשות עירונית אינה המטרה, אלא הדרך. המטרה היא מבנים בטוחים יותר, תשתיות ציבוריות מסודרות יותר ואיכות חיים לתושבים.
"כמובן נוכח העובדה שמדובר בעיר צפופה כמו בת ים, כדי לייצר אותם בוחרים בדרך של התחדשות עירונית, אך היא רק הדרך ולא המטרה. גם הוועדה הבינה שהדרך האידיאלית זה פינוי־בינוי ולא תמ"א 38/1, כי יש להביט במתחם באופן מלא ולא על מבנה בודד. הרי אם נטפל בבניין אחד, מה יקרה עם שאר הבניינים סביבו?".

קראו גם:

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "מדובר בביטול היתר של ועדת הערר לנוכח הטענה כי קיימת צפיפות גבוהה, ותוספת יחידות דיור משמעותית באיזור כולו עקב ריבוי מיזמי תמ"א 38 הכוללות גם זכויות מכוח תוכנית מקומית 'ב.י 538', המאפשרת תוספת מעבר לזכויות התמ"א המאושרות. לנוכח החלטת ועדת הערר, ייבחן ההיתר מחדש לשם קביעת הצפיפות המקסימלית תוך הסתמכות על התמ"א ולא על תוספת מכוח ב.י 538. כיוון שמדובר באיזור בצפיפות נכנסת גבוהה, לא צפויה תוכנית פינוי‑בינוי בשלב זה".