השכן משאיר את האופניים בחדר המדרגות? השכנה מנגנת אל תוך הלילה? המשפחה החדשה שהגיעה לבניין משתלטת על החצר?
3 צפייה בגלריה
סכסוכי שכנים
סכסוכי שכנים
סכסוכי שכנים
(צילום: shutterstock)
בקבוצת הפייסבוק "שכנים בהפרעה" עולות שפע של שאלות הנוגעות לחיים בבניין המשותף. חלקן נענות בחוכמת ההמונים וחלקן מקבלות מענה מעו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל.
הנה מספר דוגמאות:
חדר המדרגות הפך לחדר אשפה
יש לנו שכן שמאחסן המון ציוד שלו בחדר המדרגות. הדבר מפריע למעבר וגורם לחדר המדרגות להיראות כמו חדר אשפה. הוא טוען שזה צמוד לדלת שלו ולכן מותר לו.
האם מותר לו לעשות את זה? ואם לא, האם יש מה לעשות?
אז מה עושים?
בבית משותף חדר המדרגות נחשב לשטח משותף.
מבחינה משפטית שטח משותף שייך לכלל בעלי הדירות. אין כל רלוונטיות לעובדה שהשכן מאחסן את הציוד ליד הדלת שלו, גם השטח הזה נחשב לשטח משותף בדיוק כמו כל חלק אחר בחדר המדרגות.
השימוש המותר לכל אחד מבעלי הדירות בשטח המשותף אמור להיות "שימוש סביר".
מהו שימוש סביר? כזה שלא מונע מאחרים לעשות שימוש דומה ושיהיה סביר בנסיבות העניין.
חדר המדרגות איננו מחסן, ולכן אחסון קבוע של חפצים בחדר מדרגות איננו שימוש סביר.
יתרה מכך – אחסון חפצים בחדר מדרגות (ובוודאי כאשר הוא מפריע למעבר) גם יכול להוות מפגע; בין אם מדובר במפגע בריאותי (אם מאוחסנים חומרים שונים או זבל), ובין אם מדובר במפגע בטיחותי (מדרגות אמורות לשמש למילוט במקרה של שריפה למשל, ובכלל – לאפשר מעבר).
3 צפייה בגלריה
סכסוכי שכנים
סכסוכי שכנים
אף אחד בבניין שלנו לא מוכן להתנדב ולתפקד כוועד בית
(צילום: shutterstock)
האם יש מה לעשות? ודאי! יש לפנות בדרישה לשכן שיפנה לאלתר את החפצים מחדר המדרגות. ככל שהוא לא יפעל לפנותם כנדרש, ניתן לשלוח לו מכתב התראה מעו"ד, או במידת הצורך אפילו לנקוט בהליך משפטי.
במסגרת הליך משפטי לגורם השיפוטי יש סמכות להורות לשכן לפנות את החפצים ואף לתת צו למניעת אחסון חפצים בחדר המדרגות בעתיד, וכן לחייבו בשכר טרחה והוצאות לטובת התובע.
איפה רוח ההתנדבות?
אף אחד בבניין שלנו לא מוכן להתנדב ולתפקד כוועד בית. כתוצאה מכך הבניין שלנו מוזנח ואין מי שידאג לתחזוקה שוטפת אפילו בסיסית ביותר (אין לנו אפילו אור בחדר המדרגות!). מה ניתן לעשות?
אז מה עושים?
במקרה כזה, יש לכם שתי אפשרויות:
אפשרות אחת: לנקוט בהליך משפטי, במסגרתו יתבקש הגורם השיפוטי למנות גורם חיצוני בשכר שיתמנה לתפקיד.
השכר שייקבע לגורם החיצוני יהווה תשלום שכל בעלי הדירות יחויבו לשאת בו.
אפשרות שניה: למנות "מתחזק" חיצוני. בשלב הראשון תצטרכו לקיים אסיפה ולקבל החלטה ברוב של בעלי הדירות. בשלב השני, תצטרכו לקבל החלטה על התקשרות עם מתחזק ספציפי.
אם לא תושג הסכמה בין בעלי הדירות ולא יהיה הרוב הדרוש לקבלת ההחלטות, הדרך היחידה שתישאר היא באמצעות נקיטה בהליך משפטי (האפשרות הראשונה).
השתלטות עוינת
שאלה: אחד מבעלי הדירות בבניין שלנו גר בקומת הקרקע ופשוט השתלט על החצר המשותפת. הוא סגר אותה עם יריעות בד ו"סיפח" אותה לעצמו. הוא אפילו התקין שער שמונע מאחרים להיכנס למתחם!
האם זה מותר? מה ניתן לעשות?
אז מה עושים?
השתלטות על שטח משותף איננה חוקית. חצר משותפת אמורה לשרת את כלל דיירי הבניין ואין לאף דייר זכות להשתלט עליה, לספח אותה לעצמו ובוודאי שלא לחסום ליתר דיירי הבניין את הגישה אליה.
במקרה המתואר יש לנקוט בהליך משפטי, במסגרתו יחויב בעל דירת הקרקע להסיר את השער, את יריעות הבד, להוציא ממנה כל ריהוט או מתקן שהציב ולהשתמש בה אך ורק בשימוש סביר שלא ימנע מיתר דיירי הבניין שימוש דומה.
ניתן לדרוש מהגורם השיפוטי לחייב את בעל דירת הקרקע בהוצאות בגין ניהול ההליך.
3 צפייה בגלריה
שכנים בהפרעה
שכנים בהפרעה
שכנים בהפרעה
(צילום: shutterstock)
יש לכם שאלות?
הייתם רוצים להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום של סכסוכי שכנים?
תוכלו לעשות זאת במסגרת מפגש עם עו"ד קארין שמעון ועו"ד לידור שובל ממשרד עוה"ד שמעון, שובל, בעלי ניסיון בתחום של סכסוכי שכנים, שהקימו את קבוצת הפייסבוק: "שכנים בהפרעה – סכסוכי שכנים ועו"ד"
ביום יום שני, ה-21.03.22 בשעה 20:30 יתקיים מפגש זום, במסגרתו יינתנו טיפים להתמודדות עם סכסוכי שכנים מסוגים שונים (מטרדי רעש, נזקי רטיבות, השתלטות על שטח משותף, קשיים מול הוועד ועוד) והצעות לפתרון.
בסוף המפגש יוקדש זמן לשאלות ותשובות.
קישור למפגש יישלח בזום יום לפני.
להגשת בקשת השתתפות יש למלא את הטופס