שר האוצר, אביגדור ליברמן, טוען כי מחירי השכירות כמעט ולא עלו, ומנגד רבים טוענים כי מדובר בזינוק חריג ובתל אביב מגיעים דיווחים על בעלי דירות שמעלים את שכר הדירה ב־45 אחוז.
ומה מצב המחירים בחולון ובת ים? ‑ לא טוב. "ככל שיחסרו דירות בשוק, כך המחירים ימשיכו לטפס ובעלי הדירות לא יסכימו להתפשר".
4 צפייה בגלריה
שכונת פארק הים
שכונת פארק הים
שכונת פארק הים
(צילום: קובי קואנקס)

בת ים: פארק הים הכי יקרה

רק לפני שנה החלו מחירי השכירות בבת ים לרדת, לאחר שמשקיעים זיהו את הפוטנציאל, רכשו הרבה דירות קטנות והשוק הוצף בהיצע, אבל ההיצע לא נשאר לזמן רב, לאחר שיותר ויותר משפחות מתל אביב היגרו לאיזור במטרה להישאר במרכז אך לשלם פחות עבור שכירות. וכך גם בבת ים המחירים החלו לעלות.
"אכן, מחירי השכירות עלו בשנה האחרונה", אומר מנהל מחלקת שכירות בסניף "קלר וויליאמס בת ים", אבי טויטו. "העליות החדות ביותר בבת ים הן בעיקר בשכונת פארק הים המתפתחת. אם בעבר דירות ארבעה חדרים עם מרפסת שמש, חניה ונוף לים היו מושכרות ב־6,500-6,000 שקל, היום המחירים עלו ב־30 אחוז. כיום טווח המחירים הוא 9,500-7,800 שקלים. כמובן שזה תלוי בקומה ובכיוון הדירה.
"לאחרונה יש המון פרויקטים של פינוי‑בינוי בבת ים במתחמים כמו כצנלסון והשבטים, אז המון שוכרים יצאו לשוק, וגם זה משנה את המחירים"
"דירות חמישה חדרים בשכונה היו מושכרות בשנה שעברה ב־7,500-7,300, במגדל אלקטרה למשל, והשנה המחירים נעים במגדל בין 9,000 ל־10,200.
4 צפייה בגלריה
אבי טויטו, מנהל מחלקת שכירויות בסניף קלר וויליאמס בת ים
אבי טויטו, מנהל מחלקת שכירויות בסניף קלר וויליאמס בת ים
אבי טויטו, מנהל מחלקת שכירויות בסניף קלר וויליאמס בת ים
(צילום: פרטי)
"איזור שכירות יקר נוסף בבת ים הוא איזור הטיילת - קו ראשון לים. בנוסף, לאחרונה יש המון פרויקטים של פינוי־בינוי בעיר במתחמים כמו כצנלסון והשבטים, אז המון שוכרים יצאו לשוק, וגם זה משנה את המחירים".
אז איפה בכל זאת אפשר למצוא מציאות בשוק השכירות בעיר?
"האזורים הכי זולים הם השכונות עמידר וניצנה ואיזור רמת יוסף שסמוך לאיילון. אפשר למצוא שם דירות שלושה חדרים ב־3,500-3,300 שקלים בבניין ישן בלי חניה ומעלית.
"לאחרונה אפילו הייתה עסקה ברחוב הנרייטה סולד ב־3,500 שקלים לדירת ארבעה חדרים משופצת בקומה שלישית מתוך שלוש ונוף לכביש המהיר באיילון. בניין ישן בלי מעלית, אבל מחיר מצוין. בכלל, דירות שלושה חדרים ישנות בשטח של 70-65 מ"ר בבת ים היו מושכרת ב־4,000‑3,500 שקלים בשנתיים‑שלוש האחרונות ושם לא נרשמה עלייה משום שהן נרכשו על ידי משקיעים שהתנפלו על שוק הדירות לקנייה, שנעו בתקציב של 1.3‑1.5 מיליון שקלים בשנה שנתיים האחרונות, לכן השוק מוצף. קיימים גם מקרים שבעלי דירות שרכשו דירות להשקעה ונאלצו להוריד מחיר כדי לא להשאיר את הנכס ריק ולספוג את תשלום המשכנתא".
הזינוק בבת ים
7,800-9,500 שקלים לדירת ארבעה חדרים; בפארק הים: 9,000‑10,200 שקלים לדירת חמישה חדרים בשכונה
הזינוק בחולון
7,100 שקלים לדירת ארבעה חדרים בפנחס; איילון: 5,800 שקלים לדירת ארבעה חדרים בקריית שרת

חולון: הכי זול בג'סי כהן

על פי מתווך הנדל"ן מ"רימקס סנטר", חיים בהר, שינויים דומים מתרחשים גם בחולון.
"ביחס לשנים הקודמות, מחירי הנדל"ן עלו דרמטית בשנה האחרונה בעיר, ואנחנו מרגישים את זה בשוק גם בהיצע וגם בביקוש. השינויים המשמעותיים ביותר התרחשו בשכונת פנחס איילון. בעבר דירת ארבעה חדרים היתה מושכרת בשכונה ב־6,200 שקלים. היום אותה דירה מושכרת ב־7,100 שקלים. בקריית שרת, לדוגמה, דירה דומה הייתה מושכרת ב־5,200 שקלים והיום מושכרת ב־5,800 שקלים".
4 צפייה בגלריה
חיים בהר
חיים בהר
חיים בהר
(צילום: לירז בהר)
היכן בחולון יש ביקוש שיא לדירות להשכרה?
"בקריית רבין, פנחס איילון ואגרובנק יש ביקוש גבוה, ובפנחס איילון ושדרת המגדלים המחירים הכי גבוהים. מי שמחפש דירות זולות יותר יכול לפנות לשכונת ג'סי כהן.
"מכיוון שאנחנו בתקופת פוסט־קורונה, הביקוש לנכסים כל הזמן גדל ובעלי הנכסים מעלים מחירים. ככל שיחסרו דירות בשוק, כך המחירים ימשיכו לטפס ובעלי הדירות לא יסכימו להתפשר".
4 צפייה בגלריה
שכונת קריית רבין
שכונת קריית רבין
שכונת קריית רבין
(צילום: קובי קואנקס)

עוזבים את העיר

בין לבין, התושב הקטן צריך להתמודד עם ההשלכות, ובזמן שנראה כי בתל אביב מעטים הם אלה שמוכנים "להגר", נראה כי באיזור חולון ובת ים תושבים עושים זאת בלי להסס.
"אנחנו נשברנו", מספרת נתי כהן, תושבת חולון, עוד מעט לשעבר. "אני ובעלי עובדים במשרה מלאה, יש לנו ילד בן שלוש ועוד אחד בדרך, ואנחנו כבר עסוקים בצמצומים, חושבים על כל דבר עשר פעמים. החלטנו לעבור לגן יבנה. אמנם נשלם כמעט אותו הדבר אבל נקבל יותר. היום אנחנו שוכרים באיזור אגרובנק דירת ארבעה חדרים חדשה ב־5,000 שקלים, לא כולל חשבונות. בגן יבנה מצאנו יחידה מרווחת ‑ ארבעה חדרים עם חצר ענקית ב־4,800 כולל כל החשבונות. מבחינתי זאת עסקה משתלמת. אנשים חייבים לחשוב גם על איכות החיים שלהם".

בעתיד: עוד עלייה

ומה צופן העתיד?
"אני עדיין צופה עליית מחירים קלה באזורים המתפתחים בבת ים ובאיזור המגדלים בחולון", אומר טויטו. "לדעתי גם באיזור קו הרכבת הקלה, ברגע שתיפתח, יהיה ביקוש לשכירות בגלל הנגישות.
"יש גם לציין שחודשים יוני‑יולי‑אוגוסט הם החודשים שבהם מתבצעות הכי הרבה עסקאות שכירות, וזו העונה הרותחת בשוק. זה קורה בעיקר בגלל שאפשר לעשות מעבר עם הילדים לבתי ספר וגנים חדשים ויש אפשרות להתאקלם עד פתיחת השנה החדשה".
כל העדכונים - חדשות בת ים