2 צפייה בגלריה
אתר בנייה  | צילום אילוסטרציה: קובי קואנקס
אתר בנייה  | צילום אילוסטרציה: קובי קואנקס
אתר בנייה | צילום אילוסטרציה: קובי קואנקס
פעילי חברה תושבי בת ים מוחים על כך כי העירייה עדיין לא קידמה את נושא השתתפות העיר בפרויקטים מוזלים לדיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון.
לטענת הפעילים, רובם נולדו וגדלו בעיר, אי הכללתה של העיר בתוכנית גורמת לכך שצעירים רבים עוזבים את העיר ורוכשים דירות בערים אחרות באזור המרכז והשפלה.
אחד מאותם פעילים הוא אלירן לנדסמן, הטוען כי ביקש לברר בעבר אצל גורמים בעירייה את ההיתכנות להפעלת התוכנית בעיר אולם לא קיבל שום תשובה עניינית בנושא.
"בהיעדר אופציה אחרת כדאית בשלב זה נאלצים תושבי בת ים שרוצים לקנות דירה בעיר לעשות זאת במסגרת השוק החופשי", אומר לנדסמן, "וזאת בעיה קשה".
תוכנית מחיר למשתכן של משרדי הממשלה מעניקה הטבות משמעותיות לצעירים ולמשפחות צעירות ברכישת דירה בפרויקטים שמשרדי הממשלה פורשים עליהם את חסותם.
2 צפייה בגלריה
אלירן לנדסמן. צילום: פרטי
אלירן לנדסמן. צילום: פרטי
אלירן לנדסמן. צילום: פרטי
צעירים שמבקשים לרכוש דירות בערים מסוימות נכנסים לאתר משרד האוצר שם הם מאתרים את הפרויקטים השונים באותן ערים, מתמודדים על האפשרות לזכות בהגרלה ומי שזוכים נהנים מתנאי רכישה נוחים מאוד בהשוואה למחירי השוק החופשי.
מי שזכו בהגרלה יכולים לרכוש דירה חדשה שיבחרו בה יש ממ"ד, מחסן, חניות ואפילו מרפסות שמש מרווחות וכל זאת בהלוואת משכנתא בחסות המדינה בשווי של עד 90 אחוזים מערך הנכס, דבר המאפשר להם להשקיע הון עצמי של 10 אחוזים בלבד מערך הדירה המוצעת בהגרלה.
נכון לעכשיו, עשרות אלפי זוגות צעירים מימשו את זכותם בדרך זו בתהליך שהחל באזורי פריפריה גיאוגרפית כמו אילת, נתיבות, אופקים, כרמיאל והתקדם בהדרגה למועצות אזוריות באזור השפלה ולערים במרכז כמו ראשון לציון, רמת גן, אור יהודה, הרצליה ותל אביב.
בת ים בשלב זה נותרה מחוץ לתמונה וזאת על אף שבמהלך חודש פברואר השנה הגיעו לעיר נציגי משרד האוצר והבינוי והשיכון, נפגשו עם בכירי העירייה שהבטיחו לפעול לשילוב העיר בפרויקט – דבר שטרם קרה.
"המצב הנוכחי הביא לכך שאנשים רבים שאני מכיר, צעירים שגדלו איתי פה בעיר עזבו אותה ולא גרים בה", מספר לנדסמן, "וזה כי רכישה של דירות מחוץ לעיר במסגרת מחיר למשתכן נוחה בהרבה".
"זוג שרוצה לקנות פה דירה בגודל 3 חדרים בבת ים יצטרך לשלם 300 אלף שקל מכיסו הפרטי ולקחת משכנתא של מיליון שקל עם החזר חודשי של עד 5,000 שקל, דבר שהוא נטל אדיר לצעירים".
מצב זה, טוען לנדסמן, פוגע בעיר ומנציח את הדימוי שלה, המגובה אגב בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כעיר "הקשישה" ביותר בישראל.
"המענה בשלב זה הוא לקנות דירות בשפלה כמו למשל בבאר יעקב שמרוחקת רק 15 ק"מ מבת ים ונראה כי בת ים תאבד ככה את הצעירים שלה וכמי שגדל והתחנך פה ואוהב את העיר והאנשים זה עצוב".
העירייה בתגובה: ״סוגיית הדיור ומציאת פתרונות דיור לצעירים נבחנת בימים אלו על ידי גורמי המקצוע העיר. המסקנות עתידות להיות מוגשות להנהלת העיר בהקדם״.