אחרי פגרה בת ארבע שנים, וקצת אחרי חגיגות ראש השנה, מרוץ חולון המסורתי חוזר אלינו (ראו בהמשך). זה יקרה ב־30 בספטמבר, כשהרץ המוביל שיככב על המסלול הראשי (10 ק"מ), יהיה זמנו מצ'ה, אלוף ישראל ב־3,000 מטר מכשולים, שמייצג את ישראל גם במרוצי שדה בינלאומיים.
3 צפייה בגלריה
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
(צילום: קובי קואנקס)
השבוע הוא חזר ממשחקי מדינות הים התיכון באיטליה, שם סיים במקום השביעי עם זמן של 9:05 דק'. "מבחינתי, אני בא לחולון במטרה להרים את המרוץ", אומר השבוע מצ'ה שיעמוד על קו הזינוק לבקשת מאמנו האישי, רפי גורדצקי, ולבקשתה של עיריית חולון. "ואם מישהו יגיד לי במהלך המסלול או בסופו, 'איזה כיף שבאת', עשיתי את שלי. אני מזמין את כל חובבי הריצה לבוא ולקחת חלק בחוויה ספורטיבית וכיפית".

חי ונושם ריצה

מצ'ה, 21, אלוף ישראל והמכביה ל־3,000 מ' מכשולים; ומקום 3 בישראל ב־5,000 מ'; נולד בשנת 2006 בגונדר, אתיופיה. לישראל הוא עלה עם שלושת אחיו, אמו ואביו. אחרי שנה במחנה עולים בחיפה, הגיעה המשפחה לבאר יעקב, שם היא חיה עד היום.
לפני ארבעה חודשים השתחרר מצ'ה מצה"ל, שם שימש מורה חייל בחטיבת ביניים זלמן ארן בראשון לציון, ובמסגרת שירותו כספורטאי מצטיין, טיפח את דור הריצה הבא בעיר היין. "האמת שזה הגיל שבו גם אני התחלתי לרוץ, כשהייתי בכיתה ז'", הוא משחזר. "למדתי בבית ספר הדרים בבאר יעקב, שם זיהו את הכישרון שלי ושילבו אותי בנבחרת של בית הספר. עד כיתה ט' כבר הייתי בין העשירייה הראשונה בבית הספר. בשלב הבא הגעתי לשלישייה הראשונה, וכשהגעתי לפודיום, העבירו אותי למאמן מאיגוד האתלטיקה. משם כבר עברתי למכבי ראשון ואחרי זה להפועל חולון, שם אני מתאמן עד היום".
היום אתה רץ במשרה מלאה?
"כן, אני חי ריצה, ונושם ריצה. ומה זה אומר? הקרבה גדולה. אני לא כל כך רואה את המשפחה, לא ממש רואה חברים, פעם בחודש יש לי מחנה אימונים, שדורש ממני תזונה קפדנית, לישון מוקדם, להתעורר מוקדם".
מה זה אומר מוקדם?
"ללכת לישון בתשע ולקום בחמש לפנות בוקר".
למה בעצם?
"קודם כל זאת אהבה שלי. כשאני רץ אני נכנס לעולם משלי, נשאב למשהו שאני לא יכול לתאר. בנוסף, כשאתה טוב במשהו אתה יכול וצריך לשאוף לפרוץ גבולות במסגרת הזאת, עד כמה שאפשר, ולהביא השראה לאחרים. כי זה לא רק אני. אני חלק מקהילה, וזאת הדרך שלי לתת השראה לצעירים אחרים, דרך הספורט".
ספר קצת על הטורניר שהיית בו השבוע באיטליה.
"מדובר בתחרות בין מדינות הים התיכון. כל מדינה מביאה רץ שקבע את הקריטריון ל־3,000 מכשולים. אני קבעתי 8.58 דקות ונכנסתי. המטרה הייתה להוציא תוצאה כמה שיותר גבוהה, שתקדם אותי אולימפית".
המטרה היא פריז 2024?
"עד פריז יש לנו עוד שנה וחצי אבל כן, המטרה היא להגיע לשם. אני מאמין שתוצאה של 8.25 דקות תכניס אותי".
בישראל נדיר לראות מרוץ 3,000 מכשולים, ולו רק מהסיבה הפשוטה שבכל איגוד האתלטיקה ישנם שישה רצים בלבד בתחום. "זאת גם הסיבה שאני טס לתחרויות ולמחנות אימונים בחו"ל", מסביר מצ'ה. "בנוסף, הרצים במחנות ובטורנירים הם גדולים יותר ומהירים יותר, והם יכולים 'למשוך' אותי לתוצאה טובה יותר. מה לעשות, מרוצי המכשולים בארץ לא מספיקים, בטח לא לקריטריון אולימפי".

3 צפייה בגלריה
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
זמנו, השבוע. בדרך לאיטליה עוצרים במרוץ חולון
(צילום: קובי קואנקס)

תחרות המטרה הבאה של מצ'ה תתקיים ב־12 בדצמבר הקרוב בטורינו, איטליה.

להתמיד באהבה

מרוץ חולון חוזר אחרי 4 שנים.
"כן, ואני אתחרה בו לראשונה ובמקצה של 10 ק"מ. מדובר במיזם מרגש מאוד. אני באמת רוצה להודות לעיריית חולון, לכל מי שנוטל חלק בארגון מרוץ חולון ולמאמן שלי רפי על ההשקעה. אני רוצה להודות גם לנותני החסות 'הוקה ישראל', שעוזרים לי להגשים את החלום שלי".
אם מישהו רוצה להתחיל לרוץ למרחקים, יש לך בשבילו טיפ של מנצחים?
"ריצה יכולה להתאים כמעט לכל אחד, השאלה עד כמה אתה מוכן להקריב בשביל זה. אני אומר לכל מי שרץ ברמה חובבנית, תחשוב למה אתה עושה את זה ותציב לעצמך יעדים ומטרות בלי לאבד פוקוס".
ואיך בכל זאת מקדמים את האתלטיקה בישראל, שנמצאת בצילם של ענפים כמו כדורגל וכדורסל?
"קודם כל יחסי ציבור. אף אחד בישראל לא יודע מה זאת אתלטיקה, ואנחנו בתור ספורטאים גם אמורים למתג אותה כמה שיותר ולהגיע לכמה שיותר תחרויות כמו בחולון. כמורה, עשיתי את זה דרך בתי הספר. אף פעם לא נתתי לילדים כדור ואמרתי להם לכו לשחק. תמיד תרגלתי איתם ריצות, זריקות, קפיצות, הכל".
מה עם המדינה? האיגוד?
"לדעתי צריך לתת יותר מלגות לאתלטים צעירים שרוצים להוכיח לכולם שהם יכולים ושווים יותר. לצערי זה לא ככה. אומרים לך קודם תוכיח ואז תקבל, והרבה צעירים מוותרים ופורשים בגלל זה. מה לעשות, אין להם את היכולת הכלכלית לממן את זה וגם אין את היחס שהם זקוקים לו. המדינה לא רואה את כמות ההקרבה שהם עושים למען הספורט, ואני מאמין שיש דרך לא לאבד את כל הכישרונות האלה".

שוב איתכם

מאות תושבים כבר נרשמו למרוץ חולון שיוזנק ב־30 בספטמבר, אחרי פגרה שנמשכה 4 שנים.
שערי המרוץ ייפתחו כבר בשעה 6:00 בבוקר, במתחם הפנאי והבילוי לה־פארק, כאשר ההזנקה למקצה 10 ק"מ תתקיים בשעה 7:30; ההזנקה למקצה 5 ק"מ ב־8:15; וההזנקה למקצה 3 ק"מ ב־8:40. טקס המנצחים צפוי להיערך בשעה 9:15 בנקודת הסיום בלה־פארק.

3 צפייה בגלריה
ריצה מרתון רצים ספורט - תמונת פייסבוק
ריצה מרתון רצים ספורט - תמונת פייסבוק
מוכנים למרוץ?
(צילום המחשה: shutterstock)

במרוץ השנה שלושה מקצים: עממי - 3 ק"מ (רישום מגיל 6 ומעלה) ושניים תחרותיים - 5 ק"מ (רישום מגיל 13 ומעלה) ו־10 ק"מ (רישום מגיל 14 ומעלה), כאשר המסלול יעבור (הלוך וחזור) לאורך שדרות ירושלים, רחוב סרלין ובשטחי מקווה ישראל. ההרשמה למרוץ באתר העירייה.