קבוצות האיזור רשמו לאורך 2022 הישגים לא מבוטלים, אם זאת הפועל חולון (אליפות ליגת העל והעפלה היסטורית לפיינלפור ליגת האלופות), סקציה נס ציונה בכדורגל (עלייה לליגת העל), אליצור רמלה (אליפות ליגת העל), הפועל ראשון לציון (מחזיקת גביע המדינה בכדורסל נשים), ולא שכחנו את דנה אזרון (שזכתה במדליית כסף היסטורית באליפות העולם בטקוואנדו). אולם לאלה אנחנו מרימים לאורך כל השנה ובזמן אמת.
8 צפייה בגלריה
עשו את 2022 בספורט
עשו את 2022 בספורט
עשו את 2022 בספורט
(ראובץ שוורץ, אבי מועלם, עוז מועלם, מינהלת ליגת כדורסל נשים)
עם נעילתה של השנה הנוכחית, וכניסתה של השנה החדשה, הגיעה גם השעה להעלות על נס את הסיפורים שנדחקו לשוליים, אכזבו אותנו, הצחיקו אותנו, ואת אלה שמזכירים לנו בכל פעם מחדש עד כמה תרבות הספורט טעונה שיפור.

תקיפת המאמן


8 צפייה בגלריה
איסמעיל עמר
איסמעיל עמר
העונש לתוקפים הומתק. איסמעיל עמר
(ראובן שוורץ)

ב־21 בינואר הותקף מאמן הפועל ראשון לציון איסמעיל עאמר על ידי חבר הנהלה של האדומים אשדוד, במה שהוגדר אז כ"שפל חדש", באלימות במגרשים. התיעוד של הקטטה רץ ברשתות ובקבוצות הוואטסאפ והליגה הלאומית בכדורגל נבוכה. היו גם מעצרים שליוו את האירוע (שהסתיימו ללא כלום), ואירוע ירי בכפר קאסם שהתרחש מספר ימים לאחר מכן אפילו נקשר לקטטה על ידי מספר כלי תקשורת, ללא ביסוס נראה לעין. מה בסופו של סיפור? ה'אדומים' נענשו בהפחתת נקודות, אך בעקבות ערעור שהגישו הומתקה ההפחתה לקנס בן 35 אלף שקלים ולמשחק רדיוס. בהמשך, הערעור על ההמתקה נגרר במשך חודשים בבתי הדין של ההתאחדות עד שאף אחד כבר לא באמת זכר על מה כל המהומה. אגב, אחד הטיעונים להקלה על העונש היה "הנזק מהאלימות היה בינוני".


ה'קסם' של ברקוביץ'


8 צפייה בגלריה
ניר ברקוביץ'
ניר ברקוביץ'
מצדיק את הסטיגמה. ניר ברקוביץ'
(עוז מועלם)

כשיושבים לגבש את רשימת כוכבי השנה המקומית, למאמן ניר ברקוביץ' שמור מקום של כבוד. אחרי הכל, כמה מאמנים עובדים קשה בלהצדיק כל דימוי שלילי שדבק בהם? עיזבו את הרקורד של ברקוביץ' לאורך כל הקריירה, רק ההתרחשויות שליוו אותו בסקציה נס ציונה נראות כאילו נכתבו על ידי הצוות של "בובה של לילה".
ב־12 באפריל 2022, יממה לאחר ההפסד 2:1 למוליכה בני ריינה סיכם המאמן של סקציה את תנאיו בהפועל חדרה. בנקודת הזמן ההיא (המחזור ה־33 של 2021/22), איך נאמר, עתידו של כרטיס העלייה של סקציה היה תלוי על בלימה. החתימה הרשמית, עם זאת, הייתה ב־10 במאי, ארבעה ימים לאחר שסקציה נס ציונה הפתיעה את כולם ועלתה לליגת העל מהמקום השני, על הבאזר האחרון של העונה. "מקווה לעשות דברים גדולים בהפועל חדרה, אאמן אותה – וזה סופי", אמר המאמן בטון שלא משתמע לשני פנים. אורן גולן, המנהל המקצועי של חדרה, הוסיף: "אני בטוח שהחיבור יהיה מוצלח".
אבל אצל ברקוביץ' כמו אצל ברקוביץ', אין דבר כזה שאין דבר כזה. ואכן, שבוע לאחר החתימה החגיגית נפרד ברקוביץ' מהפועל חדרה, כשלכולם ברור שהוא בדרך לבצע פניית פארסה לנס ציונה ואל רועי אנקווה. על אף הכחשות נמרצות, לאימון הפתיחה לעונה הנוכחית, ברקוביץ' הגיע.
14 מחזורים מלאים עם סקציה, כולל מאבקים סיזיפיים בתחתית הליגה, גרמו לכולם להאמין שברקוביץ' התבגר, אבל כנראה שזה חזק ממנו, ובשבוע שעבר, ב־21 בדצמבר, הוא פשוט נעלם. פוף. יממה לאחר תיקו 3:3 בקרב התחתית נגד עירוני קריית שמונה, הודיע ברקוביץ' שהוא עוזב את נס ציונה לטובת אותה קריית שמונה. אז נכון, קריית שמונה שקועה בתחתית הטבלה (במקום האחרון, ליתר דיוק), אבל הפיתוי (מועדון עם תקציב גדול יותר) עשה את שלו.

דרוש: איצטדיון תקני לליגת העל


8 צפייה בגלריה
איצטדיון הברפלד
איצטדיון הברפלד
כבר לא עומד בסטנדרט. איצטדיון הברפלד
(אבי מועלם)

ומעניין לעניין באותו עניין. העלייה של סקציה לליגת העל חשפה השנה נתון מדאיג במיוחד, שמעיד על מצב הכדורגל באיזור כולו. ב־27 ביולי השנה, שישה ימים לפני פתיחת משחקי גביע הטוטו בליגת העל, קיבלה הקבוצה הודעה כי איצטדיון הברפלד, שהוכשר על ידי עיריית ראשון לציון לשמש את הקבוצה בליגת העל...לא כשיר לליגת העל. במשפט: בין איצטדיון בלומפילד ביפו בצפון ועד ה־י"א באשדוד בדרום, אין איצטדיון שראוי לארח משחקים בליגה הבכירה. אגב, מי שנהנית מהמצב הנוכחי היא החברה העירונית בפתח תקוה שגורפת מאות אלפים בשנה מסקציה נס ציונה, על השימוש באיצטדיון המושבה.


החזית הספרדית


הפועל חולון, כאמור, רשמה שנה חלומית עם אליפות ליגה (שנייה בהיסטוריה) פלוס העפלה היסטורית לפיינלפור בליגת האלופות. לצד ההדחה הצורבת מול טנריפה הבאסקית בחצי הגמר, נרשם אירוע בעל ניחוח לאומני שהפך את החוויה האירופית למשהו שמוכר לנו יותר מסרטוני כיסאות הפלסטיק שאנחנו מכירים מהמולדת. כל זאת לאחר מארב שארגנו לכאורה פלסטינים מקומיים לאוהדי חולון, שצעדו ברחובות, כמיטב המסורת של אוהדי אורחים באירופה.
החלק המתסכל בסיפור הוא שמי שנעצר בתוך הקלחת הזאת היה אוהד חולון שניהל ויכוח פוליטי עם פלסטינית מקומית, מפגש שעל פי דיווחים לא כלל אלימות כלשהי (האוהד שוחרר לאחר מספר שעות). לפני המשחק עצמו התקיימה הפגנה של פלסטינים בכיכר סן אנטון, אבל הפעם לאחר התערבות של משרד החוץ,אוהדי חולוניה קיבלו ליווי ניידות משטרה אל האולם המקומי.


עמוס "תחזיקו אותי"


8 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון
(אבי מועלם)

ב־17 במאי, שבוע אחרי הניצחון 1:3 על הפועל כפר שלם (מבחן), הודיע עמוס לוזון שהוא עוזב את הפועל ראשון לציון. מאז זרמה הרבה תנועה מתחת לגשר בזק, ולמרות נבואות זעם מצד האוהדים והעירייה, לוזון לא באמת עזב (אולי רק כי לא הגיע מחליף), וראשוניה לא באמת התרסקה. מה שכן, קרה לה הדבר אולי הכי נורא: היא המשיכה להיות בשנה שננעלת השבוע, אותה ראשוניה שהיא הייתה לאורך השנים האחרונות: קבוצה בלי יומרות ובלי תוכניות מיוחדות לעתיד.

הישרדות לכאורה


נשות הפועל מרמורק הגיעו ב־23 במאי למחזור הסיום בליגת העל כשהן מעל הקו האדום בזכות יחס ניצחונות (על פי תקנון ליגות חובבניות), ומתחת לקו ארבה להן הפועל באר שבע. אבל בזמן שהשחקניות מבירת הנגב אירחו את א.ס רמת השרון מהתחתית, מרמורק אירחה את האלופה, מ.ס קריית גת, ולכן, התבוסה 1:5 שהנחילו בנות מרמורק לקריית גת התקבלה בלא מעט תהיות. את בנות באר שבע היא תיסכלה במיוחד, כשלמרות הניצחון על רמת השרון ירדה קבוצתן ללאומית.
אז למרות שהענף רחוק מלרתק את אלפי אוהדי הכדורגל בארץ, מחזור הנעילה היה סוער מספיק עד שהצליח לפלס את דרכו לפיד הכדורגל בטוויטר, ועורר הרבה עניין. אבל בסופו של סיפור, ועל אף הניצחון הדרמתי, הפועל מרמורק לא נרשמה לעונת המשחקים הנוכחית וסיימה את הסיבוב הנוכחי (השני) שלה בכדורגל הנשים (מסיבות כלכליות). בנות באר שבע, על אף שסיימו את העונה חפויות ראש, נשארו בסופו של דבר ליגה, אבל גם בעונה הנוכחית הן עדיין שובעות מרורים כשהן מדורגות במקום האחרון בליגה לאחר עשרה מחזורים.

דודו, איפה אתה?


החלוץ דודו ביטון היה אחד מגיבורי השנה שעברה בליגה הלאומית בכלל ובסיפור העלייה של סקציה נס ציונה בפרט עם 18 שערי ליגה, שהפכו אותו למלך השערים של ליגת המשנה. לא ברור עד כמה האוהדים היו מופתעים כשהוחלט שלא להאריך את חוזהו של החלוץ בן ה־34 גם לעונה בליגת העל. בכל מקרה, את השנה הנוכחית הוא סוגר עם מספרים מבאסים - שער אחד בלבד ב־13 משחקים אצל מוליכת הלאומית, מכבי פתח תקוה, במדיה הוא עולה בעיקר כמחליף.

אז גודס איט גטס


8 צפייה בגלריה
גיא גודס מאמן הפועל חולון
גיא גודס מאמן הפועל חולון
משני קצוות הטבלה. גיא גודס
(ראובן שוורץ)

ב־2022 של המאמן גיא גודס היה הכל. הוא בדיוק הגיע להפועל חולון אחרי שנפל (יחד עם הצוות המקצועי ב"בית מכבי") עם בניית הסגל במכבי ראשון לציון; חטף זובור מתוקשר מהיו"ר לשעבר יצחק פרי; והתבוסה מול בני הרצליה (94:64), שהיוותה אקורד סיום הולם לקדנציה. מי האמין שבסיומה של עונת 2021/22, גודס יהיה זה שיוביל את הפועל חולון לאליפות שנייה, כשקבוצתו לשעבר שקועה עמוק במקום האחרון בדרך לליגה הלאומית (לראשונה אחרי 34 שנה). כמו שאמר השדרן עמית הורסקי בגמר הגביע בין חולון למכבי חיפה, "אין דברים כאלה".

מחכה לתעודה


8 צפייה בגלריה
סימס
סימס
סימס
(מינהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
"ג'ני סימס, ה־MVP של העונה שעברה בליגת העל לנשים, תהפוך בקרוב מאוד לאזרחית ישראלית, ותשחק עם הנבחרת הלאומית ביורובאסקט 2023", זעקו הכותרות באפריל 2022, כששרת הפנים, איילת שקד, הרב יעקב גלויברמן ואנשי האיגוד, אפילו חגגו את האירוע בצילום משותף וחגיגי. אבל מה, עברו מאז שמונה חודשים והאיזרוח טרם יצא לפועל. באליצור חולון, שהחתימו את השחקנית באביב, ורואים בימים אלה את הפלייאוף העליון חומק מידיהם, החליטו שלא לחכות יותר למשיח, ורשמו את סימס כשחקנית זרה במשחק השבוע מול בני הרצליה. בסיום הביסה חולון את הרצליה 58:82, וסימס סיימה עם 30 נקודות. מפתיע.

בחור כארז


8 צפייה בגלריה
זיו ארז
זיו ארז
זיו ארז
(אבי מועלם)

ספורטאים יודעים לעבוד קשה, לתת את המאה אחוז ויותר במטרה לכבוש פסגות חדשות, אבל ידוע שהם גם יכולים להיות פרימדונות לא קטנות, מבחינת מה שהם מוכנים ולא מוכנים לעשות כשהם ממוקדים במטרה. זיו ארז הוא דוגמה ומופת לאדם שמשחק על כל המגרש, הוא לא רק המאמן של הפועל ראשון לציון בכדורסל נשים אלא גם היו"ר, המנהל, הסקאאוט, האפסנאי, הפסיכולוג, המזכירה ועוד כל מה שצריך כדי להחזיק קבוצת כדורסל מתפקדת. ואם כל זה לא הספיק, הוא מונה לאחרונה למנהל המקצועי של מכבי ראשון לציון גברים, שכאמור, צללה לליגה הלאומית. ואם יש צדק פואטי בעולם, הוא גם כן מתכתב עם ארז, שקיבל השנה שכר לפועלו בדמות זכייה בגביע מדינה לכדורסל נשים.