אליפות ישראל בטניס לגילאי 16 שהתקיימה בסוף השנה שעברה הביאה עמה כמה הפתעות מעניינות, אבל למי שמכיר את עולם הטניס מבפנים, אולי קצת פחות. שלי ברזניאק, שהייתה מדורגת שלישית בטורניר, ניצחה בדרך לגמר מדורגת בכירה ממנה, וגם את שביט קמחי, אחת המצטיינות בגילה.
השבוע ישבנו לשיחה ראשונה עם הטנסיאית הצעירה, שהצליחה מאז ועד היום למצב את עצמה כאחת הבשורות הגדולות של הענף בישראל.
2 צפייה בגלריה
ברזניאק | צילום: קובי קואנקס
ברזניאק | צילום: קובי קואנקס
ברזניאק | צילום: קובי קואנקס
"רק טניס בראש"
ברזניאק, 17, גדלה בבת ים ואת האהבה לטניס היא גילתה בגיל 5, ובצורה אקראית לגמרי. "אני לא אשכח איך טיילתי עם אמא שלי בטיילת בת ים", היא משחזרת. "והיה שיעור פתוח של מרכז הטניס יפו.
"התלהבתי ממה שראיתי שם והחלטנו ללכת לשיעור ניסיון. בגיל 12 עברתי להתאמן אצל המאמן שלי מיקי זרגרי, במועדון הטניס בת ים ומאז הטניס שלי רק השתפר, הוא מאוד מאמין בי ועובד איתי קשה כל יום".
"הרגשתי גאווה שהגעתי לשם. זה עולם אחר, הכל סביב הטניס, וזה נתן לי פוש, היה לי רק טניס בראש. בסופו של דבר התאהבתי בטניס יותר ויותר וזה הפך למקצוע בשבילי".
כמה שנים קדימה עם המצב בישראל בימינו ובטניס בכלל כדי להצליח ברמות הגבוהות צריך גם תמיכה וכסף, הרבה כסף. ברזניאק שמחזיקה בארון תארים מכובד לגילה מודעת לכך היטב.
"טניס זה ספורט שדורש המון תמיכה כדי להצליח, למזלי יש לי משפחה תומכת ומאמן מצוין שעושים את מירב המאמצים על מנת שאוכל להגיע ליעדים שלי. איגוד הטניס בישראל ומלגות של עיריית בת ים ואגודת "עצמה" סייעו לי לאחרונה לעשות קפיצת מדרגה נוספת.
כמובן שתמיכה כלכלית נוספת תעזור לי להתקדם ותאפשר לי להתחרות גם בחו"ל, המטרה שלי היא להתקדם בתחרויות הבינלאומיות של הבוגרים, להיכנס לטופ 100 העולמי ולהגיע הכי רחוק שאפשר בענף הטניס המקצועני".
"בכל פעם שצץ מכשול - לא ויתרתי"
ההורים של שלי לא מגיעים מעולם הספורט. יחד עם זאת בכל הקשור להצלחה של בתם היחידה היא זוכה ליחס אישי אפילו מהסבא.
"סבא שלי בא איתי לכל אימון ומלווה אותי בכל תחרות מאז שהייתי קטנה, כמובן שגם ההורים שלי תומכים בי כל הזמן. זה דבר חשוב, למעשה אי אפשר להצליח בלי תמיכה כזאת והבנה בכל זמן".
לפני גיל 16, ברזניאק כבר סימנה לעצמה רף גבוה במיוחד והייתה אלופת ישראל בכל הגילאים בהם התמודדה ושנה לאחר מכן גם זכתה בתחרות בינלאומית לנוער ראשונה שנערכה בתל אביב.
שלי שלומדת בתיכון אורט מלטון המקומי בעיר, מספרת על הקשיים לשלב את ההצלחה המקצועית עם לימודים סביב השעון.
"כל פעם שהיה לי מכשול לא ויתרתי, זה מאד קשה לשלב אימונים עם לימודים אבל יש לי מחנך שעוזר לי בכל מה שהוא יכול, ולמרות שאני מפסידה הרבה שיעורים בתיכון בגלל האימונים והתחרויות, אני עושה את המקסימום כדי להצליח בשניהם".
"אני כבר חושבת על הצבא, שם אהיה ספורטאית פעילה ואולי אפילו ספורטאית מצטיינת, בכל מקרה חשוב שיהיה שירות שלא אמור להפריע לי להתאמן".
הסגנון של ברזניאק הוא אגרסיבי ומלחמתי, גובה: 1.70 ואם היא הייתה צריך לבחור מהטופ העולמי היא יותר מזדהה עם סרינה ווילאמס "היא מהווה עבורי השראה, היא אישה חזקה שנגד כל הסיכויים מצליחה לשבור שיאים ולעשות היסטוריה בעולם הטניס.
יש לה יכולת להתחשל מהקשיים שניצבו בפניה במהלך הקריירה, לא לוותר אף פעם ותמיד לשאוף הכי גבוה שאפשר. בנוסף היא שחקנית מאוד התקפית ודומיננטית ואני אוהבת את סגנון המשחק שלה".
זו הסיבה שהיא לא מסתמכת על טעויות והחטאות של המתמודדות שלה: "היתרון שלי זה יותר אגרסיביות, יותר חזק, אני אוהבת לשלוט בנקודה, ליזום ולנסות לנצח בזכות עצמי ולא בזכות ההחטאות של היריבה שלי".
2 צפייה בגלריה
ברזניאק עם מאמנה, זרגרי | צילום: חלי לבנה
ברזניאק עם מאמנה, זרגרי | צילום: חלי לבנה
ברזניאק עם מאמנה, זרגרי | צילום: חלי לבנה
2018: שנה של הצלחות
כיום ברזניאק מדורגת במקום ה-304 בנוער בעולם בגיל יחסית צעיר, כך שהכל עוד לפנייה. ועדיין השם שלה כטניסאית פחות מוכר בישראל.
בסוף שנה שעברה היא הגיעה למקום שני בתחרות בינלאומית לנוער ברמת השרון ובאפריל האחרון סיימה במקום הראשון בתחרות בינלאומית בבת ים ובבאר שבע.
בסוף השבוע לפני כשבועיים היא סיימה במקום ה-4 בתחרות בינלאומית לבוגרים על סך של 15 אלף דולרים, שם הודחה במעמד חצי הגמר ע"י המדורגת השנייה בטורניר.
בגיל 17 וחצי היא מאמינה בעצמה וביכולות שלה: "היעד שלי הוא להיות שחקנית טניס ולהצליח בטניס. הטניס הוא בהחלט נחשב מקצוע בשבילי ולא כתחביב, אני מתאמנת ומשקיעה בטניס הרבים שנים, זה כבר הפך לחלק בלי נפרד מחיי".
חולמת לייצג את ישראל
"נבחרת ישראל תמיד קורצת", היא אומר בסיום השיחה. "זה חלום גדול עבור כל שחקנית. זה החלום שלי, להיות חלק מנבחרת ישראל ולייצג את ישראל בפדרציה, מקווה ששנה הבאה תהיה לי את הזכות".
מה צריך לעשות לדעתך כדי שיותר נערים בבת ים ישחקו טניס?
"לדעתי, צריך לחשוף כבר בבתי הספר היסודיים את הילדים למגוון ענפי הספורט באופן קבוע ובכך להדליק להם את ה'ניצוץ הראשוני', בטניס אני גם בטוחה שזה יעבוד".