"אני אוהבת מאוד כדורגל, אני אוהבת שחקני כדורגל, אוהבת לצפות במשחקים, לרוץ, להרגיש את הכדור ברגליים, ובעיקר לכבוש", אומרת נלי אוגניסיאן בת ה־11 מבת ים. עד לפני שנתיים היא כיכבה באולמות ההתעמלות האמנותית, אבל היום היא קפטנית בקבוצת הכדורגל של ארגון "החלוץ" בת ים.
1 צפייה בגלריה
אוגניסיאן. "המטרה שלי היא נטו הנאה"
אוגניסיאן. "המטרה שלי היא נטו הנאה"
אוגניסיאן. "המטרה שלי היא נטו הנאה"
(צילום: טל שחר)
"כשהתחלתי לשחק כדורגל בשכונה הבנתי שאני אוהבת את זה יותר מההתעמלות", משחזרת אוגניסיאן. "בבית הספר ובשכונה היו כאלה שצחקו ואמרו לי שאני בת ולא מתאים לי כדורגל, אבל אז הם היו מקבלים ממני גול ושותקים".
היא הבת הבכורה של גור ואנה, שעלו מארמניה ב־1994. "הדודים היו משחקים ונלי הייתה מצטרפת", משחזר גור, "כעבור שנה היא נרשמה לקבוצת בת ים בארגון החלוץ - חינוך דרך ספורט מתנועת דרור ישראל, והחלה לשחק בקבוצה המורכבת מבנים בלבד". בארגון מקיימים מדי חודש משחקים בין קבוצות של הארגון ברחבי הארץ.
אחרי קשיי קליטה קלים, נלי תפסה את מקומה בקבוצה והיום היא נחשבת לשחקנית מרכזית ומובילה בחלוץ בת ים. "עם כל הכבוד לדיבורים מסביב, אני לא מתייחסת לכל העניין הזה של בנים ובנות", היא אומרת. "המטרה שלי היא נטו הנאה וכיבוש גולים".
בעוד כשנתיים, כשימלאו לנלי 13, ובהנחה שתרצה לקחת חלק באחד ממועדוני ההתאחדות לכדורגל המקצועניים, היא תידרש למצוא לה מסגרת של קבוצת בנות. "זה ממש לא משנה לי, אם צריך לעבור לשחק רק בקבוצה של בנות אז זה מה שאעשה. בכל מקרה, אני חושבת שזה רק הגיוני, כי ככל שגדלים הבנים הופכים ליותר אגרסיביים".
זה קצת יותר מאתגר למצוא קבוצה על טהרת הבנות.
"זה נכון כי כל ענפי הספורט בעבר היו גבריים בלבד ובהמשך נשים הוכיחו שגם הן יכולות, אפילו בתחומים אחרים כמו טיסה. תמיד צריך את החלוצות שיפתחו את הדרך לאחרות, עד שזה יחלחל לתודעה שגם נשים יכולות".
אביה של נלי: "אנשי מקצוע אומרים לי שיש לה פוטנציאל גדול. אבל להיות מקצוענית מצריך הירתמות של המשפחה כולה, אז נחשוב יחד ונחליט"
את מרגישה שזה מחלחל?
"היום יש פתיחות גדולה יותר ולא מעט נשים טובות, אפילו יותר מגברים בהמון ענפי ספורט. אני חושבת שגם בארץ יותר ויותר שחקניות הופכות למקובלות יותר".
מאמנה של נלי בחלוץ הוא אברהם בוטביקה (59), שכיכב לפני 40 שנה במדי מכבי יפו: "נלי ילדה מוכשרת ונבחרה לקפטנית כי ראיתי בה לא רק שחקנית אלא גם מנהיגה והשפעה מדהימה. היא דוגמה למופת בחריצות ובכישרון שלה. אני צופה לה עתיד גדול כשחקנית, הצעתי לה להירשם לליגה מקצוענית, ואני מאמין שעוד נשמע עליה רבות. היא משקיענית, יש לה יכולת מדהימה וחדות מול השער".
נלי עדיין לא החליטה אם לעבור לקבוצה מקצוענית או להמשיך לשנה נוספת בחלוץ. אביה גור אומר בנושא: "את האמת, אני עוד חושב על זה. הרבה אנשי מקצוע בתחום אומרים לי שיש לה פוטנציאל גדול וממליצים לי לקחת אותה לקבוצה שרשומה בהתאחדות. אבל להיות מקצוענית זה משהו שמצריך הירתמות של המשפחה כולה, אז נחשוב יחד ונחליט. בכל מקרה, אנחנו נעמוד מאחורי כל החלטה שלה".