השער שכבש לבאן קוטליה לפני כשבועיים, נגד הפועל תל אביב בבלומפילד (1:1 בסיום), היה סוג של סגירת מעגל עבור החלוץ הגיאורגי. את טבילת האש שלו בישראל עשה החלוץ במדים האדומים, אבל אחרי שמונה משחקים בלבד (חמישה מתוכם כמחליף) הוא נחתך על ידי המאמן ניר קלינגר לאחר שלא כבש שם אפילו שער ליגה אחד.
2 צפייה בגלריה
חלוץ סקציה נס ציונה, לבאן קוטליה
חלוץ סקציה נס ציונה, לבאן קוטליה
לבאן קוטליה, השבוע. "מאוד אוהב את ישראל"
(קובי קואנקס)
"אלה היו ימי קורונה, לא פשוטים בכלל וגם לא פשוטים בכדורגל", נזכר השבוע קוטליה, שנכון למחזור ה־19 כבש חמישה שערי ליגה מתוך 20 שעריה של קבוצתו, סקציה נס ציונה (מקום 12). "גם ברמה האישית לקח לי קצת זמן להתאקלם בהפועל תל אביב, אבל בסופו של דבר גם לא קיבלתי את הבמה להראות את מה שאני יודע, ככה שאין ספק שהגול הזה שם, בבלומפילד, הוא לא עוד גול עבורי".

עניין מנטלי


קוטליה (33), סופר כבר שלוש עונות בישראל, כשבין השנים 2008 ו־2020 שיחק בלא פחות מ־13 קבוצות בליגה הגיאורגית והבוסנית. עונת השיא שלו הייתה 2018/19, בסופה זכה באליפות עם דינמו טביליסי ובתואר מלך שערי הליגה (20 שערים).
אחרי חצי עונה לא מוצלחת באירטיש פבלודר הקזחית, נחת החלוץ בבלומפילד ביולי 2020. בינואר 2021 עבר להפועל אום אל פאחם בלאומית, וסייע לה במסע ההישרדות עם שבעה שערי ליגה בחצי עונה. בעונה שעברה (2021/22), הוא כבר נטל חלק במסע העלייה של סקציה נס ציונה לליגת העל עם תשעה שערי ליגה, וכל השאר היסטוריה.
בתוך שלוש שנים לבשת מדים של שלוש קבוצות ישראליות, מה מייחד את סקציה נס ציונה?
"קודם כל זה מועדון מאוד משפחתי, עם נשיא (רועי אנקווה), שרואים את הנגיעה שלו בכל דבר בקבוצה, שמוקפת באנשים טובים, עם חדר הלבשה טוב. ובשורה התחתונה, זאת קבוצת כדורגל טובה שיכולה להצליח ולהישאר בסופו של דבר בליגת העל".
אבל בינתיים זה הולך קשה.
"כדורגל זה כמו חיים, וחיים של קבוצת כדורגל הם גם כמו של שחקן - יש תקופת טובות יותר וקשות יותר. אם אני בעל מנטליות חזקה אז אני לא מוותר וככה זה בכדורגל, עובדים קשה כדי להצליח יותר, משקיעים יותר, מקריבים יותר".
במשחק האחרון נגד סכנין (0:0), ממש כמו נגד הפועל תל אביב (1:1), הייתה תחושה שיכולתם להוציא יותר מנקודה.
"יכולנו אבל פספסנו. אני לא מסכים עם הביקורת שבאנו לשחק על תיקו. באנו בשביל לנצח אבל לא הצלחנו".
ברקוביץ' הביא אותך לנס ציונה, ולפני כחודש הוא פשוט נעלם. איפה היית כששמעת שהוא חתם בהפועל קריית שמונה?
"חשוב להבהיר קודם כל שניר מאמן טוב, בנאדם טוב, וכשהייתי אחרי עונה באום אל פאחם הוא ישר צלצל אליי וקרה לי לבוא. עשינו עונה טובה יחד בלאומית, ואני מודה שהייתי מאוד מאוכזב כשהוא עזב, אבל אלה החיים, מישהו בא ומישהו הולך. אני בכל מקרה מתרכז בעצמי, ולא צריך את המאמן שייתן לי את הביטחון להצליח".
המחליף, שלומי דורה, הוא מאמן מסוג אחר.
"נכון, יש להם סגנונות שונות, ניר יותר התקפי, שלומי יותר הגנתי, יותר טקטי, אבל מדובר בסופו של דבר בשני מאמנים טובים. בכל מקרה, יש לנו ליגה מאוד צפופה, שוויונית, והכל עוד פתוח ואפשרי, אפילו שנכון לעכשיו אנחנו ממש סמוכים לקו האדום".

2 צפייה בגלריה
קוטליה עם המאמן שלומי דורה
קוטליה עם המאמן שלומי דורה
לבאן חוגג את השער עם המאמן דורה בבלומפילד
(עוז מועלם)

פטריוט בת ימי


למרות שקוטליה מכדרר מדי יום במגרש האימונים בנס ציונה, הוא מתגורר בשלוש השנים האחרונות בבת ים, עם אשתו מארי וילדיו ניקו ונינה. השניים, אגב, מתחנכים בבית ספר בן גוריון בעיר וכבר דוברים עברית שוטפת. "אני מאוד אוהב את ישראל", מודה קוטליה, "הייתה פה תקופה קשה, בקורונה, ב'שומר החומות' כשנפלו רקטות על בת ים, אבל אף פעם לא רציתי ללכת, לעזוב, אפילו שקיבלתי הצעות מקבוצות באירופה. גם הילדים מאוד אוהבים את העיר, והייתי שמח להישאר פה גם אחרי קריירת המשחק, לאמן פה כדורגל".
זאת פרוצדורה לא פשוטה בישראל למי שאינו יהודי.
"אני יודע אבל קודם כל אסיים פה את קריירת המשחק שלי, ונראה, אולי דברים יתפתחו ככה שזה יהיה אפשרי".
בכל אופן, זו מדינה עם סכסוך לאומי לא פשוט. למה אתה צריך את זה?
"אני בא ממדינה שחוותה לחימה מול רוסיה, ולכן אני ממש לא נרתע. שתבין, כשנפלו רקטות על גוש דן, שיחקתי אז באום אל פאחם. בקבוצה הציעו לשכור לי בית בצפון, במקום בטוח יותר, אבל העדפתי להישאר. מבחינתי בת ים היא בית שני".
לאילו עוד מקומות מיוחדים התחברת בישראל?
"קודם כל תל אביב וירושלים, הראשונה בגלל שזאת עיר גדולה ואנחנו אוהבים את חיי העיר, הכדורגל המסעדות. גם יש מסעדה ממש טובה, גיאורגית, 'דדה', שאני מרגיש שם בבית. ירושלים זה בגלל שאני נוצרי מאמין, זה מקום מיוחד עבורי, ואפילו שמתי פעם פתק בכותל".
מה לך ולכותל?
(צוחק) "ראיתי שהרבה חברים מהכדורגל עושים את זה, אז זרמתי גם כן, ושיתפתי באינסטגרם".
אגב אוכל גיאורגי, על איזו מנה את הכי ממליץ לישראלים?
"יש לנו מטבח מעולה, כמובן שחצ'פורי, חינקאלי (כיסונים), מנות טעימות שחברים מאוד אוהבים. וישראלים אוהבים גם לטייל בגיאוגריה, אז אני משמש גם סוג של יועץ טיולים וקולינריה".
לסיום, נגד איזה בלם הכי קשה לך לשחק בישראל?
"מיגל ויטור, מהפועל באר שבע. אין בכלל שאלה".