הבחירות ברשויות המקומיות מתקרבות, ובקרוב תידרשו לצאת, להצביע ולהכריע מי יוביל את בת ים בחמש השנים הקרובות. לראש העיר ולחברי המועצה יש השפעה רבה על התשתיות המקומיות, על החינוך, התברואה ואיכות החיים היומיומיות שלנו - לכן חשוב לצאת ולהצביע! לפני שיוצאים מהבית, הכנו לכם מדריך מלא עם כל התשובות לכל השאלות, לכם נשאר רק החלק החשוב - להחליט למי תיתנו את הקול שלכם.

מתי הבחירות לרשויות המקומיות?


הבחירות לרשויות המקומיות בישראל צפויות להיערך ביום שלישי, ה-27 בפברואר 2023 במידה ואף אחד מהמועמדים לראשות העיר בבת ים לא יעבור את רף ה-40 אחוז מהקולות יתקיים שבועיים לאחר מכן, ביום שלישי, 14 בנובמבר 2023, א' בכסלו ה'תשפ"ד, סיבוב שני לבחירה בין שני המועמדים שצברו את מירב הקולות בסיבוב הראשון.

6 צפייה בגלריה
המתמודדים לראשות העיר בבת ים
המתמודדים לראשות העיר בבת ים
שלושה מהמתמודדים לראשות עיריית בת ים
(צילומים: קובי קואנקס, שאול גולן)

מי המועמדים לראשות העיר בבת ים?


בבת ים יש ארבעה מתמודדים לראשות העירייה: יוסי בכר (ראש העירייה לשעבר), צביקה ברוט (ראש העיר המכהן), שלומי לחיאני (ראש העירייה לשעבר) וחברת המועצה קטי פיאסצקי תחת הרשימה "בת ים חופשית ודמוקרטית".

6 צפייה בגלריה
קטי פיאסצקי
קטי פיאסצקי
קטי פיאסצקי
(צילום: ינאי יחיאל)

כמה בעלי זכות בחירה יש בבת ים?


בבת ים יש נכון להיום (פברואר 2024) 158,555 תושבים, מתוכם 130,660 בעלי זכות בחירה.

מתי היו הבחירות האחרונות?


הבחירות האחרונות בבת ים התקיימו ב-2018. ראש העיר הנבחר היה צביקה ברוט.


איפה מצביעים לרשות המקומית?


הודעה לבוחר נשלחת לכל בעלי זכות הבחירה בישראל לא יאוחר מהיום ה-21 שלפני יום הבחירות, לכתובת המעודכנת בפנקס הבוחרים. בהודעה מופיעים שם הבוחר, כתובתו ופרטי הקלפי שבה יצביע: כתובתה, מיקומה והאם היא נגישה לאנשים המוגבלים בניידות.נכון להיום ישנם 278 קלפיות שיפעלו ב-69 מרכזים ברחבי העיר.
לרשימת הקלפיות בבת ים לחצו כאן

כמה חברי מועצה יש בבת ים?


בעירייה יש 25 חברי מועצה, כאשר המספר של חברי המועצה תלוי במספר בעלי זכות הבחירה בעיר.

6 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
קלפיות יפוזרו במרכזים ברחבי העיר
(צילום: יואב דודקביץ')

איזה רשימות מתמודדות למועצה בבת ים?


10 רשימות מתמודדות בבחירות הקרובות למועצת עיריית בת ים:
בכר יוסף - בת ים בשביל כולם בראשות יוסף בכר
לחיאני שלמה - בת ים בראש מורם בראשות שלמה לחיאני
ברוט צביקה - בת ים בראשות צביקה ברוט
פיאסצקי מורג קטי - בת ים חופשית ודמוקרטית בראשות קטי פיאסצקי
א - בת ים אחת בראשות אלי יריב
בי - בת ים בשביל כולם בראשות יוסף בכר
ד - דריקס לבת ים בראשות איציק דריקס
טוב - מאמינים בבת ים
ים - בת ים בראש מורם בראשות שלמה לחיאני
כן - טל לבת ים בראשות ויקטור טל
ל - ישראל ביתנו בראשות אירנה גנין
מחר - בת ים בראשות צביקה ברוט
קפ - בת ים חופשית ודמוקרטית בראשות קטי פיאסצקי
שסב - שס והציונות הדתית חזית דתית מאוחדת בראשות רפאל ברנז ואורי בוסקילה

כל כמה זמן יש בחירות לראשות העיר?


הבחירות לראשות העיר ולמועצה מתקיימות כל חמש שנים.

האם יום הבחירות הוא שבתון?


כן. יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ייחשב יום שבתון. הזכאות ליום השבתון כוללת עובדים שרשומים בפנקס הבוחרים, גם אם מקום עבודתם הוא ברשות/מועצה שלא חל בה יום השבתון. עובד שזכאי ליום השבתון אינו מחויב לעבוד ביום הבחירות, ולא ינוכה לו על כך יום חופש. עובד שזכאי ליום השבתון ועבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות זכאי לשכרו הרגיל עבור יום הבחירות, למרות שנעדר מעבודתו ביום זה הוראות אלה חלות הן על עובד חודשי, והן על עובדים שעתיים או יומיים.

6 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים. מי יהיו חברי המועצה?
(צילום: קובי קואנקס)

מאיזה גיל אפשר להצביע לראשות העיר?


הזכות להשתתף בבחירות נתונה לכל אזרח ישראל או תושב קבע אשר ביום הבחירות מלאו לו 17 שנים לפחות, דהיינו מי שנולד עד ליום 31 באוקטובר 2006 (ט' בחשוון ה'תשס"ז) ועד בכלל. זאת בניגוד לבחירות לכנסת, בהן נתונה הזכות רק לאזרחים ורק מגיל 18 שנים. כל אדם רשאי להשתתף בבחירות ברשות מקומית אחת בלבד, בה יהיה רשום 40 ימים לפני הבחירות, ביום 21 בספטמבר 2023, אולם מי שיהיה רשום בתקופת 18 החודשים שקדמו לבחירות, ברשות מקומית אחרת שבה התקיימו בחירות בתקופה זו, אינו יכול להשתתף בבחירות.

מי יכול להצביע לראש העיר?


כל מי שפרטיו וכתובתו (גם אם שם היישוב בלבד) רשומים בפנקס הבוחרים של רשות מקומית, זכאי להצביע בבחירות המקומיות של אותה רשות. כדי להיכלל בפנקס הבוחרים של רשות מקומית מסוימת, יש להיות רשומים בכתובת המצויה בתחומי אותה רשות. יש לוודא כי הכתובת במרשם האוכלוסין מעודכנת עד היום ה-40 לפני הבחירות. מי שנדרש לעדכן את כתובת המגורים, יוכל למצוא מידע על אופן העדכון באתר רשות האוכלוסין וההגירה.

מה שעות ההצבעה בבחירות המקומיות?


הקלפיות תפתחנה להצבעה ביום הבחירות מ-7:00 בבוקר עד 22:00 בלילה. מי שהגיע לקלפי בשעות ההצבעה יהיה זכאי להצביע גם אם הצבעתו התעכבה עד אחרי סיום שעות ההצבעה. הקלפי תיסגר לפני שעת הסגירה שנקבעה אם כל מי שזכאים להצביע בה הצביעו.

6 צפייה בגלריה
(יוצאים להצביע | צילום: קובי קואנקס)

איך בוחרים?


הבחירה נעשית באמצעות שני פתקים: צהוב לראש העירייה ולבן לרשימה למועצת העיר.


מה צריך להביא לקלפי?


ביום הבחירות יש להגיע לקלפי שכתובתה רשומה בהודעה לבוחר. רצוי להגיע עם ההודעה לבוחר כדי לסייע לוועדת הקלפי באיתור שם הבוחר, אך זו אינה חובה.
יש להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי באמצעות אחד מהמסמכים הבאים: תעודת זהות נושאת תמונה של הבוחר, שהוצאה על ידי משרד הפנים (ספח בלבד של תעודת הזהות אינו מספיק ואין חובה לבוא עימו). דרכון ישראלי בתוקף, הנושא את תמונתו של הבוחר. רישיון נהיגה ישראלי בתוקף, הנושא את תמונתו של הבוחר, שניתן לפי פקודת התעבורה.
מי שאינו אזרח ישראל ושמו מופיע ברשימת הבוחרים, יזדהה בפני ועדת הקלפי בתעודת זהות שעטיפתה כתומה. אם שמו מופיע ברשימת הבוחרים, יוכל להצביע גם במקרה ופג תוקף רישיון ישיבתו בישראל.
נשים מוסלמיות או דרוזיות, שמסיבות דתיות אינן מציגות תצלום בתעודת הזהות שלהן, יורשו להצביע, אם במקום שבו אמור להופיע תצלומן בתעודת הזהות, הוטבעה החותמת "בהיתר שר הפנים".

קראו גם:

לאחר זיהוי הבוחר, יושאר מסמך ההזדהות אצל יו"ר הוועדה עד לתום הליך הבחירה. כל בוחר מקבל שתי מעטפות הצבעה חתומות כדין - מעטפה לבנה ומעטפה צהובה. מאחורי הפרגוד בתא ההצבעה יש להכניס פתק הצבעה לבן עם הרשימה שאותה בוחרים למועצה - לתוך מעטפת ההצבעה הלבנה, ופתק הצבעה צהוב עם המועמד שאותו בוחרים לראש הרשות - לתוך מעטפת ההצבעה הצהובה.
אם חסרים בתא ההצבעה פתקים עם שמות, ניתן להשתמש בפתקים ריקים המצויים בסוף מדף הפתקים: על פתק ריק לבן יש לרשום, בכתב יד, את אות/אותיות הרשימה למועצת הרשות, או אות/אותיות עם הכינוי. על פתק ריק צהוב יש לרשום, בכתב יד, את שמו הפרטי ושם משפחתו של המועמד לראש הרשות.
לאחר הכנסת פתקי ההצבעה למעטפות, יש לוודא שהם אינם בולטים מחוץ למעטפה (אין חובה להדביק את מעטפת ההצבעה). משלשלים את המעטפות לתיבת הקלפי, לעיני ועדת הקלפי. אין לשלשל פתק הצבעה ללא מעטפת הצבעה.

6 צפייה בגלריה
הבחירות מתקרבות
הבחירות מתקרבות
הבחירות מתקרבות
(צילום: קובי קואנקס)

איך מבררים פרטים על הבחירות לרשות המקומית?


כל אדם רשאי לפנות בכתב או בטלפון למשרד הפנים ולברר את הפרטים הבאים: האם הוא או בני משפחתו נכללים בפנקס הבוחרים, מה מקום הקלפי שבה הוא רשום, האם הקלפי נגישה לאנשים מוגבלים בניידות ועוד. ניתן להתקשר למרכז המידע שיופעל לשם כך בטלפון 1800-222-290.
לצורך זיהוי הפונה יש להקיש את מספר תעודת הזהות ולאחר מכן את התאריך שבו הונפקה התעודה (התאריך מצוין על גבי תעודת הזהות).
אם הקלפי שרשומים אליה לא נגישה לאנשים המוגבלים בניידות, ניתן לברר היכן ישנה קלפי נגישה באזור המגורים וכיצד ניתן להצביע בה ביום הבחירות (לרשימת הקלפיות המעודכנת, ראו באתר משרד הפנים). ישנה גם אפשרות לבדוק את הזכאות להצבעה ומיקום הקלפי באתר השירותים והמידע הממשלתי. יש להקליד את מספר הזהות (9 ספרות) ותאריך הנפקת תעודת הזהות. כמו כן יש ללחוץ על אימות ה- captcha (לסמן "I'm not a robot"). ניתן לפנות למשרד הפנים באופן מקוון באמצעות טופס פניות הציבור.
פורסם לראשונה: 15:21, 12.07.23