הבחירות המוניציפליות לראשות העיר לרוב אינן סוחפות את התושבים כמו הבחירות לראשות הממשלה והכנסת, אך ההחלטה מי יהיה ראש העירייה ומי יהיו חברי המועצה אינה עניין של מה בכך. אלה האנשים שיהיו אחראים על הרחוב שלכם, מערכת החינוך המקומית וכל שאר הדברים הקריטיים לחיי השגרה שלנו. עד כמה לתושבי בת ים אכפת? כמה הצביעו בפעם שעברה והאם צביקה ברוט ניצח בקלות? בדקנו.
3 צפייה בגלריה
לחיאני, ברוט, בכר. מי ינצח?
לחיאני, ברוט, בכר. מי ינצח?
לחיאני, ברוט, בכר. מי ינצח?
(צילום: קובי קואנקס, שאול גולן)
הנתונים מלמדים שההתעניינות בבחירות המקומיות הלכה ודעכה עם השנים. בעוד שבקום המדינה אחוז המצביעים לרשויות המקומיות עמד על כ-87% לערך ממספר בעלי זכות הבחירה, כיום המספר עומד על בערך 51%, כלומר כמחצית מבעלי זכות הבחירה כלל לא טורחים בכלל להגיע ולהצביע.

מה קורה בבבת ים?


הבת ימים, כך מסתבר, לא ממש מתעניינים בבחירות המוניציפאליות, ואחוז ההצבעה היה נמוך לעומת ערים אחרות. לפי נתוני ועדת הבחירות המרכזית, בבחירות המוניציפליות 2018 היו בבת ים כ-129,532 תושבים בעלי זכות בחירה מתוך 132,387 תושבים. כיום, בשל הגירה שלילית מהעיר, ישנם 128,396 תושבים בבת ים, כלומר פחות מבעלי זכות הבחירה דאז.

3 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
כמה מתושבי בת ים הגיעו להצביע?
(צילום המחשה: יואב דודקביץ')

יחד עם זאת, מתוך התושבים בעלי זכות הבחירה בבחירות המוניציפליות הקודמות – רק 47,020 הגיעו לקלפי כדי להצביע, כלומר אחוז ההצבעה עמד על 36%. אם מכלילים גם את כמות המצביעים בסבב הבחירות השני שהתקיים באותה שנה בבת ים, המספר הידרדר עוד יותר, כאשר רק 39,971 מצביעים הגיעו לקלפי, משמע 30.8%. פחות מאחד מתוך שלושה בחר לנצל את זכותו הדמוקרטית לקבוע מי יהיה ראש העיר שלה או שלו.

הבחירות לראשות העיר


לבחירות ב-2018 הגיע יוסי בכר כראש העירייה, לאחר שכיהן בתפקיד מאז 2014, אז מונה כראש העיר בפועל ומחליפו של ראש העירייה לשעבר, שלמה לחיאני, שנאלץ לעזוב את התפקיד בעקבות הגשת כתב אישום כנגדו. בעיר נערכו בחירות מיוחדות ובכר זכה בתפקיד ראש העירייה הנבחר. ב-2018 הוא התמודד לקדנציה נוספת, אך לא היה היחיד. שישה מתמודדים נוספים רצו מולו בתחילת הדרך: ירון לוי מ"יש עתיד", אורי בוסקילה מ"הבית היהודי", צביקה ברוט - נציג הליכוד, צביקה רובין שרץ ברשימה עצמאית, קטי פיאסצקי מ'מרצ' ואלי יריב שרץ כנציג סיעת 'בת-ים אחת בראשות אלי יריב'.

קראו גם:

בסיבוב הראשון קיבל יוסי בכר 17,227 קולות (35.43% מהקולות), צביקה ברוט קיבל 14,809 קולות (30.39%), אלי יריב קיבל 9,566 קולות (19.63%), ירון לוי קיבל 3,253 קולות (6.67%), אורי בוסקילה קיבל 1,554 (3.19%), קטי פיאסצקי קיבלה 1,376 קולות (2.82%) וצבי רובין קיבל 902 קולות (1.85%). כיוון שאף מתמודד לא עבר את רף ה-40%. לכן נערך סבב שני בו התמודדו ראש בראש בכר וברוט.
בסבב השני, זכה יוסי בכר ל-14,608 קולות (36.83%) ואילו ראש העירייה המכהן כיום, צביקה ברוט, נבחר לתפקיד ברוב של 25,060 קולות (63.17%).

3 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים, מי יעמוד בראשה?
(צילום: קובי קואנקס)

תוצאות ההצבעה למועצת העיר


על 25 המושבים במועצת העיר התמודדו 11 רשימות:
רשימת "הליכוד בראשות צביקה ברוט" (מחל) קיבלה חמישה מנדטים.
סיעות "בת-ים אחת בראשות אלי יריב" (א) ו-"בת ים בראש מורם בראשות יוסף בכר" (ים) קיבלו ארבעה מנדטים כל אחת.
"שס בראשות רפאל ברנז" (שס) וישראל ביתנו (ל) קיבלו שלושה מנדטים כל אחת.
"טל לבת-ים בראשות ויקטור טל" (כן) ו"בת ימים פלוס צעירים בראשות ירון לוי" (פה) קיבלה שני מנדטים.
"הבית היהודי בראשות אורי בוסקילה" (טב) ו-"מרצ בראשות קטי פיאסצקי" קיבלו מנדט אחד כל אחת.
רשימות "פורום תושבי בת ים בראשות צבי רובין" (נץ) ו-"הרשימה הדתית המאוחדת" (זך) לא עברו את אחוז החסימה.

מה יקרה בבחירות הקרובות?


לקראת הבחירות הקרובות אשר יתקיימו ב-31 באוקטובר, 2023, טרם פרסם משרד הפנים את המספר הרשמי של בעלי זכות הבחירה בעיר בת ים. נכון לעכשיו מתמודדים במירוץ לראשות העירייה שני ראשי ערים לשעבר: יוסי בכר ושלומי לחיאני, וינסו לנצח את ראש העירייה המכהן, צביקה ברוט.
עם זאת, עדיין קיימת סבירות שמועמדים נוספים יצטרפו למירוץ ויתכן שיהיו איחודים, מיזוגים, פרישות והפתעות נוספות.