לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה, בת ים נמצאת בין עשרת הערים עם ממוצע מקרי הסרטן הגבוה בישראל. אחד מסוגי המחלה הנפוצים ביותר הוא סרטן העור. במרכז הרפואי וולפסון מתריעים ומזהירים: כך תוכלו להגן על עצמכם בקיץ הלוהט.
3 צפייה בגלריה
שמש גל חום - תמונת פייסבוק
שמש גל חום - תמונת פייסבוק
השמש מסוכנת
(צילום המחשה: shutterstock)
ידוענים רבים בעולם חשפו בשנים האחרונות את סיפור המאבק שלהם בסרטן העור. רק לאחרונה סיפרה קלואי קרדשיאן, שכתם על פניה התגלה כמלנומה, וכמה שנים לפני כן מצאה שומות חשודות בחזה ובגב. הביופסיה שעברה גילתה, כי השומה מתחת לחזה שפירה אך השומה בגב התגלתה כסרטן והיא עברה ניתוח.
לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, ד"ר יצחק קונפינו, מנהל השירות לרפואת עור בילדים במרכז הרפואי וולפסון, מסביר לנו - מהי המחלה? איך מזהים אותה? ואיך מתגוננים מפניה?
מהי מלנומה?
"מלנומה היא גידול מהיר של תאי המלנוציטים בעור. גידול סרטני זה מתחיל בדרך כלל בעור או בשומה. לעיתים נדירות הוא עלול להופיע באיברים אחרים בגוף שאינם העור, כגון גלגל העין (מידע נרחב בנושא זה בפרק נפרד בהמשך), רירית הפה, או מתחת לציפורניים. לעיתים גידול זה מתפשט לאיברים אחרים בגוף באמצעות צינורות הלימפה או זרם הדם. גידול סרטני מסוג מלנומה עלול להופיע בעור בכל הגוף, עם זאת, בנשים האזור השכיח ביותר להופעת מלנומה הוא עור השוקיים, ובגברים מלנומה נפוצה יותר בעור הגב".

3 צפייה בגלריה
 ד"ר יצחק קונפינו
 ד"ר יצחק קונפינו
ד"ר יצחק קונפינו
(צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)

מה המצב בישראל כיום?
"על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיים בישראל כ-10,000 גברים ונשים המחלימים ממלנומה חודרנית או ממוקדת. מלנומה ממוקדת היא גידול בשלב מוקדם שטרם חרג מעבר לשכבת האפידרמיס, בעוד מלנומה חודרנית היא גידול אשר חרג מעבר לשכבת האפידרמיס ויש לו פוטנציאל התפשטות בגוף האדם. בדירוג של ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת במקום ה- 22 בטבלת 30 המדינות עם שיעורי המלנומה. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2022 אובחנו כ־2,000 נשים וגברים עם מלנומה ממאירה של העור. כ־60% הם גברים וכ־40% הן נשים".
מהם תסמיני המחלה?
"רוב סוגי המלנומה הממאירה מתחילים בשינוי בעור, שומה חדשה או שומה קיימת ששינתה את צורתה. השינוי יכול להתרחש בגיאומטריה, גבול, גוון (צבע), גודל, גובה , גירוד, יצירת גלד או דימום - יכולים להופיע במלנומה״.
מהם גורמי הסיכון למלנומה?
"גורם הסיכון העיקרי למלנומה ממאירה הוא חשיפה לא מבוקרת לקרינה על-סגולה של השמש (UV - Ultra Violet) או חשיפה לקרינת UV מלאכותית באמצעות שימוש במיטות שיזוף או במנורות פולטות קרינה על-סגולה.
גורם סיכון נוסף הוא סוג העור. אנשים שעורם ‘נשרף׳ בקלות, לרוב בעלי עור בהיר, שיער בהיר או אדמוני ועיניים כחולות, נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במלנומה מבעלי עור כהה. כמו כן, קיומו של רקע משפחתי למחלה מעלה את הסיכון של בני המשפחה, בעיקר אם ישנם שני קרובי משפחה או יותר שחלו בה.

3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי וולפסון
המרכז הרפואי וולפסון
המרכז הרפואי וולפסון. מזהירים
(צילום: דוברות וולפסון)

עוד גורם הוא מערכת חיסונית מוחלשת. במקרה של מערכת חיסונית מוחלשת, למשל באנשים הנוטלים תרופות לדיכוי פעילות המערכת או נשאי HIV, קיים סיכון גבוה לחלות במלנומה״.
מה יקרה אם לא נאבחן את המלנומה בזמן?
"במקרה של מלנומה מתקדמת התאים הסרטניים מתפשטים מהאתר הראשוני שלהם לחלקים אחרים בגוף, וגורמים לגידול סרטני נוסף, הנקרא סרטן שניוני או גרורתי. גידול סרטני מסוג מלנומה נוטה להתפשט לאזורי עור אחרים מרוחקים, לבלוטות לימפה מרוחקות, לריאות, לכבד, לעצמות ולמוח".

קראו גם:

מה ניתן לעשות כדי להתגונן מפני המחלה?
״ראשית א-ב-ח-ו-ן מ-ו-ק-ד-ם ! אין זה שכיח ששומות רגילות הופכות למלנומה, אך כדאי לדון עם הרופא על כל שינוי שמתרחש בהן, מאחר שבדרך כלל ניתן לרפא מלנומה אם היא מאובחנת בשלב מוקדם. לכן כדאי לדון עם רופא המשפחה על כל שינוי בשומות המתרחש בגופנו.
שנית, שהייה בצל, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש, לבישת ביגוד ארוך ומגן, חשיפה לשמש בשעות הבטוחות ומריחת מסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה (SPF30 או יותר).
בנוסף, אם אחד מבני משפחתך חולה במלנומה, ואתה חושש שמא גם אתה נמצא בקבוצת סיכון למחלה, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בנושא זה, ולבצע בדיקת עור לכל בני המשפחה".