אם אתם הורים לילדים קטנים, אין צורך להציג בפניכם את "ריקי בילבי" שמככבת בהופעות ילדים, תוכניות בוקר והסרטונים שלה עם בובת הכפפה "בובי", שזכו למיליוני צפיות. כמו מרבית כוכבי הילדים, הקורונה אילצה אותה לרדת מהבמה. אבל ריקי בילבי, או בשמה האמיתי, ריקי שטרית (42), לא יושבת בבית וממתינה שאור הזרקורים ישוב להאיר עליה, אלא מתגייסת למאבק למען חתולי הרחוב בעיר מגוריה בת ים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בטיילת ועוד תוכניות. ריקי שטרית
הפגנה בטיילת ועוד תוכניות. ריקי שטרית
הפגנה בטיילת ועוד תוכניות. ריקי שטרית
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בשבוע שעבר היא עוררה סערה כאשר הציבה מיצג שמורכב מגוויות חתולים מול בניין העירייה. "מי שהזדעזע לא יודע כמה אקטיביסטים הפעילים בעיר", היא מצהירה. "נהפוך את מיצג הטיילת I Love Bat Yam לבית קברות לחתולים".

"שובר לי את הלב"

מיצג גופות החתולים הוצב בשעה שמועצת העיר התכנסה במקום, אך מעטים ידעו מה עומד מאחוריו. "באותו היום פניתי לווטרינר העירוני לגבי חתול חולה", היא מספרת. "הוא לכד אותו אבל אז טען שאין לו תקציב לטפל ופשוט שיחרר אותו לרחוב. כמובן שלקחתי אותו אלי. הוא קיבל טיפול תרופתי על חשבוני, אך בצהריים מת לי בידיים ואני הרגשתי שאני חייבת לזעזע את נבחרי הציבור כדי שיקרה משהו".
מאז שהופסקו ההופעות, סדר היום של שטרית מוקדש כולו לחתולי הרחוב בעיר, והמספרים, לדבריה, בלתי נתפסים. "אני מוציאה כ־3,000 שקל בחודש על מזון לחתולים וכ־2,000 שקל על טיפולים רפואיים ותרופות. אין לי אפשרות אחרת, כי בבת ים אין מספיק סירוסים ועיקורים, דבר שגורם לכמות מטורפת של חתולי רחוב, ברובם גורים. לשם השוואה, בבת ים יש 130 אלף תושבים, אבל רק 280 עיקורים וסירוסים נעשו השנה. בחולון יש 200 אלף תושבים והשנה נעשו שם 2,500 סירוסים ועיקורים. זה אומר שבבת ים הטיפול בבעיה הוא בקושי טיפה בים, ויש לזה השלכות".
3 צפייה בגלריה
המיצג שעורר סערה
המיצג שעורר סערה
המיצג שעורר סערה
(צילום פרטי)
לדברי שטרית, איזור התעשייה מלא בגורים רעבים, חולים או פצועים. "רובם לא ישרדו זמן רב", היא אומרת בצער. "בבוקר, עוד לפני שאני מצחצחת שיניים, אני יורדת להאכיל את חתולי הרחוב באיזור שלי, שזה סביב רחוב הרצוג. בצהריים יש לי סבב של האכלה ותרופות ברחובות בן יוסף, דניאלה וניצנה, ובערב סבב של האכלה ותרופות באיזור כצנלסון, קניון בת ים, אזור התעשייה, רחוב שטרן, אורט ישראל והרחובות המקבילים. בין לבין אני מטפלת בחתולים שמאושפזים בבית שלי או באישפוזית שאחי הקצה לי בביתו מאז שנסגר המבנה של 'בת ים אוהבת בעלי חיים'. אלה חתולים שאי־אפשר לשחרר לרחוב, כי הטיפול בהם דורש השגחה והתמדה, וחלקם מעולם לא חיו ברחוב, אז גם אחרי שיחלימו הם לא ישרדו שם. זה שובר את הלב, כי הרבה פעמים הטיפול כל כך יקר והסיכוי של החתול כל כך קלוש, עד שאנחנו מעדיפים להרדים אותו, כי אנחנו יודעים שבכסף הזה נוכל להציל עוד הרבה חתולים אחרים", היא מוסיפה. "בלילות אני מחלצת חתולים עם ציוד שרכשתי במיוחד מחו"ל ולמדתי כיצד להשתמש בו מאנשי מקצוע בתחום".

החלום: בלי חתולים משוטטים ברחוב

כששואלים את שטרית אם היא לא מרגישה שהטיפול האינטנסיבי בחתולי הרחוב משתלט על חייה, היא לא מכחישה, "זה לא רק אצלי ככה, זה אצל כל פעילי החיות בעיר. בת ים נמצאת במצב איום ונורא. בכל הארץ יש תופעה של הזנחת חתולי רחוב, אבל בבת ים הגיעו לשיאים. המטרה שלי היא לא לעשות את זה לנצח. אני רואה מאבק ממוקד ומוגבל בזמן, שבסופו נצליח לגרום לשינוי. אנחנו צריכים רפורמה ותוכנית שנתית לטיפול בחתולי הרחוב בבת ים. ברגע שזה יקרה כולנו נוכל לנשום לרווחה ולחזור לשגרה. פעם לראות כלבי רחוב היה עניין שבשגרה, והיום זה בלתי נתפס. אני חולמת שזה יהיה המצב עם חתולי הרחוב, כמו בברלין, שאין סיכוי לראות חתול רעב וחולה משוטט ברחוב".
3 צפייה בגלריה
שטרית כריקי בילבי
שטרית כריקי בילבי
שטרית כריקי בילבי
(צילום מתוך יוטיוב)
אילו תגובות את מקבלת מתושבים?
"יש אנשים שמבקרים כי הם לא מבינים. לדוגמה עניין המזון הרטוב. יש המון חתולים עם דלקות בחניכיים או מחוסרי שיניים שלא יכולים לאכול מזון יבש, אז ניתן להם לרעוב? אני יודעת שיש כאלו שהזדעזעו ממה שעשינו מול בניין העירייה, אבל היינו חייבים להזיז משהו כדי לקבל תגובה, ויש לנו עוד הרבה תוכניות. מבחינתי, המיצג I Love Bat Yam בטיילת יהפוך לבית קברות לחתולים. כל מי שיגיע להצטלם שם יפגוש פגרים. גם לפתיחה המחודשת של מבנה הווטרינר העירוני אנחנו מכינים הפתעות. הרמנו הפגנה בטיילת עם חלוקי וטרינרים ומסכות ליצנים והפגנה מול הבית של ראש העירייה, צביקה ברוט. ויש לנו עוד הרבה תוכניות. גם הפעילה טל גלבוע התגייסה למאבק שלנו והבטיחה לסייע. אני יודעת שאחרי המיצג מול העירייה ברוט אמר לה שהוא יקצה כסף באופן מיידי, אבל אני מחכה לראות תוצאות בשטח".
את מתגעגעת לבמות?
"בטח. אני חולמת שהמאבק הזה יהיה מאחוריי ושאשוב להופיע בנחת. אני ממש מתגעגעת לילדים, לתמימות ולשמחה. לימים שאנשים היו מצטלמים איתי ושמחים לראות אותי והייתי מגיעה לאולמות עם שולחן ממתקים וחיוכים, ולא ללכידה עם מאכילה היסטרית וחתול פצוע מיילל. כולנו רוצים חיים טובים יותר, גם בני האדם וגם בעלי החיים".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "גורמי המקצוע קיימו השבוע ישיבת עבודה עם העמותה לקראת אישור תקציב 2021. במהלך הישיבה הוסבר לפעילים כי הוקצה לדבר תקציב מיוחד וצוותי המקצוע התחילו לעבוד על תוכנית עבודה מסודרת. הצפי הוא כי כבר במהלך 2021 תוקם כלבייה בעיר שתיתן מענה גם לחתולים. כל פנייה למחלקה הווטרינרית מטופלת ונבדקת במהירות האפשרית, במסירות, ובאופן נעים וסבלני. בהוראת הנהלת העירייה, החל מינואר 2021 ניתן שירות שלא בשעות הפעילות במקרה של כלבים משוטטים או אובדים, שייאספו למתקן מוגן עד לאימוץ או מציאת הבעלים. לעיריית בת ים יש תוכנית עיקור וסירוס מסודרת ורשומה בתוכניות השנתיות הרלוונטיות. גם בשנת 2021 ימשיך קצב עיקור/סירוס חתולי הרחוב לעלות. במהלך שנת 2020 התקיים מבצע עיקורים וסירוסים לחתולי רחוב זו השנה השלישית ברציפות, ומספר הטיפולים עולה משנה לשנה. בנוסף, העירייה הגישה בקשה למשרד החקלאות לסבסוד מבצע מקביל של 1,000 חתולים נוספים. כמו כן, ישנם בעיר כעשר תחנות האכלה מסודרות, ברמה גבוהה למען חתולי החצר והרחוב. כצעד נוסף להקלה על הפעילים, השירות הווטרינרי העירוני מעניק שירות הסעה ללא תשלום לתושבים שנתקלים בחיה פצועה ברחוב למרפאה וטרינרית לקבלת טיפול".